Vandaag verscheen een onderzoek van Comscore naar het gedrag van smartphone gebruikers in Amerika in relatie tot reizen. Uit het onderzoek bleek dat bijna 40 miljoen consumenten in juli 2012 op een travel gerelateerde website of app zijn geweest. Dat is ongeveer 37% van het totaal aantal smartphone gebruikers in Amerika.

2 op de 5 smartphone gebruikers

40 miljoen gebruikers boven de 18 jaar die een reisbestemming via hun mobiele browser of een app hebben bezocht, staan voor 2 van de 5 smartphone gebruikers die een smartphone hebben die op iOs, Android of RIM operating systems (Blackberry) draait.

Top 3 bezochte websites

Het grootste aantal bezoekers werd welkom geheten door TripAdvisor. Maar liefst 6.7 miljoen gebruikers vonden hun weg naar de reviewsite. Op de voet gevolgd door Expedia met 6 miljoen bezoekers en op #3 staat Southwest Airlines met 4.1 miljoen bezoeken.

Gespendeerde tijd op app of browsers

53% van de totaal gespendeerde minuten op travel gerelateerde content ging uit naar apps, waardoor browsers 47% van de tijd werden gebruikt.

Terwijl deze vergelijking erg anders is als we kijken naar het totale smartphone gebruik (dus niet alleen travel gerelateerde content, maar alle content). Dan gaat namelijk 83% van de online gespendeerde tijd naar apps en enkel 17% gaat naar content via mobiele browsers.

Zoals in onderstaand figuur te zien is worden sommige travel gerelateerde websites enkel of merendeels via browsers (Priceline.com, InterContinental Hotel Groups, Dinsey Parks, Hilton Hotels en Wyndham Worldwide) benaderd en anderen enkel via apps (Kayak.com, Delta Airlines en Hipmunk).

 Verdeling naar geslacht

De overall travel gerelateerde content wordt ongeveer evenveel bezocht door mannen als door vrouwen.

Echter de uitschieters voor de bezoeken van de vrouwen lijken de online reisagenten te zijn. Met name Expedia, Kayak, Orbitz worldwide, Travelocity trokken veel meer vrouwelijke bezoekers dan mannelijke.

Onderstaande tabel laat daarnaast zien welke merken er meer engagemend hebben met het vrouwelijke dan wel het mannelijke geslacht.

Over het onderzoek

De gegevens voor het onderzoek zijn uit de Mobile Metrix 2.0 van Comscore gehaald.