Reizigers kunnen als geen ander beschrijven waarom hun reis de moeite waard is en de destinaties waar ze komen, dé plekken zijn die je gezien moet hebben. Maar het is best lastig om tegenwoordig vooraf (zonder lonely planet) een unieke reisroute uit te stippelen en achteraf al je bijzondere reiservaringen en verhalen te klusteren met foto’s en geschreven herinneringen. Frederieke Wolter van Favoroute (midden) en Veerle Witte van Travel Diaries (links), wisten daar wel raad mee en gaven op het kantoor van Favoroute in Amsterdam voorbeelden van hoe het wel kan. Twee creatieve tools, die geen bakken geld kosten, maar wel aardig wat gepersonaliseerde reisroutes en verhalen opleveren die je kunt uitprinten en voor altijd kunt bewaren. Ik wilde er meer van weten en ging in gesprek met deze twee enthousiaste entrepreneurs.

Hoe en waarom zijn jullie begonnen met het ontwikkelen van deze tools?

Frederieke Favoroute: Favoroute is nu drie jaar bezig en momenteel vormen we een team van 6 personen. Ik ben met Favoroute begonnen met het idee dat ik het plannen van een reis makkelijker wilde maken. Voordat ik zelf op reis ging moest ik vaak verschillende bronnen raadplegen (vrienden, reisgidsen, tijdschriften) om tot de leukste tips en routes te komen en ik had het idee dat dit veel makkelijker kon! Ik begon de eerste twee jaar alleen, maar werkte vanaf begin af aan wel al samen met een programmeur. Die had ik gewoon nodig, dat wist ik van tevoren. Gelukkig was dat iemand die zeer betrouwbaar was en daar had ik mazzel mee, want het kan je veel geld kosten als je de verkeerde keuze maakt. Intussen kunnen reizigers met Favoroute online hun eigen reisgids maken op basis van professionele bestemmingsinformatie. Eigenlijk kun je Favoroute op dit moment vergelijken met een CMS voor een reisgids; reisbloggers en journalisten (die we Travel Designers noemen) kunnen daarin een eigen reisgids schrijven met hun leukste routes, hotspots en verborgen plekjes. De volgende stap is dat reizigers zelf een reisgids kunnen bouwen met een unieke route én professionele content van onze Travel Designers.

Veerle Travel Diaries: Drie en een half jaar geleden ging ik vier maanden backpacken in Zuid-Amerika. Ik zocht naar een manier om deze reis in een online dagboek bij te houden, die ik vervolgens zou kunnen bestellen als een gedrukt boekje als aandenken. Toen ik nergens iets dergelijks kon vinden op het web, was het idee voor Travel Diaries geboren. Twee jaar later heb ik een lening gekregen en de web-applicatie is nu vijf maanden geleden gelanceerd. Travel Diaries biedt reizigers de mogelijkheid om in een mooie en makkelijke online editor hun reisverhalen, foto’s en routekaarten toe te voegen en de stijl van het dagboek aan te passen. Je kunt het vergelijken met het maken van een fotoboek, alleen is Travel Diaries veel meer gericht op het mooi kunnen opmaken van tekst. Je kunt per hoofdstuk bepalen of je je geschreven content openbaar wilt maken als blog (zodat mensen je kunnen volgen), of dat je het liever voor jezelf wilt houden.

Natuurlijk kende ik de bestaande blogwebsites en wist ik dat sommige daarvan zelfs de mogelijkheid bieden om je verhalen achteraf te bundelen. Alleen vond ik dat deze websites erg weinig creatieve vrijheid boden om je boek in te richten naar eigen smaak. Daarnaast zijn die boeken vaak erg duur en lijken ze meer op fotoboeken dan op dagboeken. Tot nu toe gebruiken de meeste reizigers in Nederland nog steeds waarbenjij.nu. Ik wilde iets nieuws bieden: het beste van alles wat er tot nu toe beschikbaar was om je reizen vast te leggen, gecombineerd in één applicatie.

Wat betekenen jullie tools voor de travelers van nu? De connected travelers?

Veerle Travel Diaries: Met onze tools gaan we mee in de shift naar online en de wensen van reizigers. Toen ik tien jaar geleden op uitwisseling was in Brazilië mocht ik een uurtje internetten per dag. Dat was echt duur en moeilijk en de enige manier waarop ik naar huis schreef was via de mail. Mijn moeder heeft die mails allemaal uitgeprint en in een boekje geplakt: dat is mijn herinnering van die reis. Tijdens mijn reis naar Zuid-Amerika merkte ik al dat alle reizigers een laptopje met zich mee droegen of een smartphone hadden. Inmiddels hebben bijna alle hotels WiFi en zijn ze ook voorzien van computers. Er is dus een enorme digitalisering gaande. Daarom is het ook belangrijk dat reizigers online alle tools ter beschikking hebben om hun reisgebeurtenissen makkelijk vast te leggen en te plannen. Travel Diaries en Favoroute zijn typische voorbeelden hiervan: ze maken reizen nog leuker!

Frederieke Favoroute: Het voordeel is dat reizigers met Favoroute nog veel makkelijker zelfstandig kunnen reizen, omdat zij zelf informatie kunnen vinden en zelf hun eigen reis kunnen samenstellen. Hierdoor is de tool dus uitermate geschikt voor de zelfstandige reiziger. Zij stellen zelf hun reisgids samen, hebben de reisgids altijd bij de hand via de mobiele app, ook als ze geen internet toegang hebben of het internet te duur is. Verder kunnen ze in hun reisgids zelf spots toevoegen aan de reisgids, aantekeningen maken en/of foto’s toevoegen, als ze dat zouden willen.

Waar beide dames het over eens zijn: Waarbenjij.nu was een top idee, maar het is niet door-ontwikkeld. Ze hebben qua design kansen laten liggen en het is geen mooie of fijne manier om alles van je reis bij te houden. Ze hadden de juiste slag moeten maken want iedereen die op reis ging gebruikte het (en nu nog). Er zijn te weinig tools om mooi te kunnen bloggen, boekjes daarvan te maken, je eigen reisroutes met kaarten te maken, etc. Ook websites en apps zijn weinig persoonlijk: of je maakt een fotoalbum, of je laat je blog aan het einde automatisch aan elkaar binden en je krijgt een boek, met je eigen titel, hier en daar een foto en de rest wordt automatisch in elkaar gepast. Dat misten de dames zelf heel erg: geen manier om echt iets digitaal bij te houden.

Op welke markt richten jullie je?

Frederieke Favoroute: Favoroute richt zich in eerste instantie op de Nederlandse reiziger. Het Favoroute platform is nu in het Engels, maar de bloggers en journalisten schrijven in hun eigen taal, voor hun eigen publiek. Omdat we werken met veel Nederlandse reisjournalisten zijn bijna alle reisgidsen nu dus Nederlands. Uiteindelijk kun je bij Favoroute op bestemmingen en ook op meerdere talen zoeken: het platform is namelijk zo gemaakt dat we de content internationaal kunnen aanbieden. Favoroute richt zich vooral op de  avontuurlijke reiziger; de reiziger die het fijn vindt om voornamelijk zelfstandig en met een zelf samengestelde reisgids op pad te gaan.

Veerle Travel Diaries: Travel Diaries is momenteel tweetalig ingesteld, Nederlands en Engels, met de ruimte om te groeien naar meerdere talen. Vorige week had ik voor het eerst een bestelling uit Frankrijk en België en we groeien snel in het buitenland. Achteraf had ik misschien eerst expliciet de focus moeten leggen op Nederland, want een markt ver weg is moeilijker om je marketing op aan te kunnen passen. Hoewel het daardoor ineens ook heel hard kan gaan. Vooral de reismarkt leent zich er natuurlijk uitermate goed voor om internationaal te groeien, die markt is gigantisch en wereldwijd. De Facebookpagina is wel helemaal in het Engels en we targetten ook op publiek buiten Nederland. Maar ook ik merk: de meest trouwe volgers zijn Nederlanders en die reageren ook vaak onder de posts in het Nederlands.

Wat betekenen jullie online tools voor de competenties in de klassieke reisbranche?

Frederieke Favoroute: Social media en online marketing; daar moet de aandacht op liggen in iedere branche. De customer journey moet echt vanuit de klant bekeken worden. Als je kijkt naar reisorganisaties, dan laten zij daar wel kansen liggen. Je ziet dat ze meer vanuit hun eigen structuur hun eigen oplossing en aanbod pushen en niet zozeer oplossingen aanbieden op basis van wat de klant wilt. Ik zie deze reisbureaus overigens niet als directe concurrent: wij richten ons meer op de avontuurlijke reizigers. Hoewel reisbureaus natuurlijk ook favoroutes zouden kunnen maken voor hun klanten.

Veerle Travel Diaries: Inderdaad. Hoe kan het dat nog geen een grote reisorganisatie heeft gezegd: wij gaan zo’n tool bouwen? Wij proberen vanuit de tools mensen erbij te betrekken en te denken vanuit wat reizigers leuk vinden. De traditionele reisbranche denkt eerder: ‘het is leuk voor reizigers maar niet voor ons en het kost veel geld.’ Daarmee missen ze in mijn ogen soms kansen, aangezien dit soort tools juist ideaal ingezet kunnen worden om reizigers ervaringen te laten delen.

Frederieke Favoroute: Innoveren is ook echt een kunst, zeker binnen een groot bedrijf. Als je een goede geldstroom hebt en je gaat innoveren, dan kan dat een kannibaliserend effect hebben. De ene afdeling gaat geld verdienen, de andere, vaak machtigere afdeling, juist verliezen. Als je hier vanuit de top van een onderneming verkeerd op stuurt krijg je tegenstrijdige belangen binnen een organisatie. Door samen te werken met kleinere innovatieve bedrijven, zoals wij, heb je hier minder last van en haal je innovatie toch naar binnen bij je bedrijf. Daarmee kun je uiteindelijk nóg beter innovatieve producten leveren aan de klant.

Hoe zie je jullie tools in de toekomst van de veranderende reiswereld?

Veerle Travel Diaries: Ik denk niet dat de reisorganisaties ons per se nodig hebben, maar ik denk wel dat wij kansen bieden voor reisorganisaties om reizigers op een nieuwe manier te benaderen, inspireren en zo weer bij zichzelf te krijgen. De reiziger wordt als het ware zelf aan het werk gezet; die ervaringen en herinneringen kunnen reisorganisaties weer gebruiken om bij andere reizigers onder de aandacht te komen, maar dan wel op een persoonlijke manier. Het gaat gewoon allemaal om het delen van ervaringen, dat is van nu!

Frederieke Favoroute: Exact. Reizigers of ambassadeurs doen de ‘marketing’ voor je. Het advies dat zij geven wordt gezien als betrouwbaarder dan die van commerciële organisaties zoals een reisorganisatie. Dat is een hele nieuwe vorm van marketing, waarbij het meer gaat om de gebruikerservaringen. In de toekomst zullen reizigers steeds zelfstandiger kunnen gaan reizen. Hierdoor zullen de traditionele rollen van de reisorganisaties en reisadviseurs veranderen en zal veel meer planning en advies online plaatsvinden. Tools als Travel Diaries en Favoroute zullen het plannen en delen van de reis door de reiziger zelf, makkelijker en leuker kunnen maken.

De komende weken verschijnen er nog twee blogs, de eerste van Frederieke over de nieuwe vorm van het plannen van een reis. Vervolgens blogt Veerle over hoe de klassieke reisbranche juist van dit soort tools gebruik zou kunnen maken om persoonlijk relevant te worden met echte reisverhalen.