• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Consument gebruikt vakantiegeld minder voor de vakantie

30 mei 2012 door Sasja Winters

Deze maand is weer vakantiegeld-maand, iedereen krijgt een extraatje bij het salaris of het pensioen. Maar waar gebruiken we dit vakantiegeld nou voor dit jaar? ING deed onderzoek naar de besteding en ik deel graag met jullie de uitkomsten.

Vakantiegeld minder vaak besteed aan vakantie

Het vakantiegeld gaat minder vaak naar de vakantie in vergelijking met voorgaande jaren. De vakantie blijft wel de belangrijkste bestemming van het vakantiegeld. Dit is de uitkomst van de ING Vraag van Vandaag (gemiddeld 59 duizend respondenten).

Dit jaar geeft 38% het vakantiegeld uit aan vakantie. Dat was vorig jaar nog vier op de tien (41%). Iets minder dan een kwart (23%) besteedt het aan consumptieve uitgaven als een computer of nieuw meubilair. Ook gaat het vaker dan vorig jaar naar de spaarrekening (21%, was 19%) en het aflossen van schulden (18%, was 17%).

Meer thuisblijvers in 2012

Meer mensen blijven dit jaar thuis. Eerder gaf minder dan een kwart (25%) van de respondenten aan niet op vakantie te gaan. Dit jaar zijn er 27% thuisblijvers. Als dit jaar daadwerkelijk 2% meer Nederlandse huishoudens thuisblijven in plaats van op vakantie te gaan, komt dat in 2012 in totaal neer op 350.000 tot 400.000 extra thuisblijvers.

Lagere vakantie-uitgaven

Het consumentenvertrouwen is op dit moment heel laag. Cijfers van het CBS geven aan dat de koopbereidheid op het laagste niveau in bijna 7 jaar ligt. Door het gebrek aan vertrouwen zijn consumenten al enige tijd terughoudend met besteden. Dit heeft ook zijn uitwerking op vakantie, waar vier op de tien (40%) zegt dit jaar minder te besteden aan vakantie dan vorig jaar. Slecht 17% geeft aan meer te besteden.

Voor minder op reis

Toch blijven consumenten op vakantie gaan. Ze gaan hun vakantie-uitgaven reduceren en aanpassen aan hun situatie. Ze gaan korter, minder ver en minder vaak. Op locatie bezuinigen consumenten liever niet op hun uitgaven, dan passen ze liever de bestemming aan. Ook hier helpt internet de consument. Het vergelijken van locaties is vereenvoudigd (transparantie) en andere boekingsmethodes (huizenhuur/ruil direct met de eigenaar)  groeien gestaag.

Zie ook: www.ing.nl/economie.

 

Gerelateerde Berichten

  • Vakantie consument wil tot 25% meer betalen bij positief review

    In de artikelen database van VODW Marketing staat een interessant artikel van de invloed van…

  • Vakantie aanbevelingen van Wanderfly

    Vakanties inspireren, vakanties zoeken vaak niet. Veel zoekmachines vragen eigenlijk want je al weet of…

  • Consument waardeert online reisbureaus even hoog als traditionele reisbureaus

    Uit klantrecensies op Preferenso.nl, een onafhankelijke reviewsite over bedrijven, blijkt dat de service van online…

Categorie: E-commerce

Over Sasja Winters

Sasja Winters werkt als Senior Sectormanager Zakelijke Dienstverlening voor ING. Zij spreekt dagelijks met belangrijke en onderscheidende spelers die in de reis-, online- en kennisintensieve sectoren actief zijn. Aan de hand van deze gesprekken en de kennis beschikbaar bij het ING economisch bureau, brengt zij sectorvisies uit. Zij heeft in 2009 de belangrijkste trends voor de Reissector vastgelegd in de “ Hoe reizen wij verder?” publicaties. In 2010 zijn er visies uitgebracht over de mogelijkheden van sociale media kanalen voor de hotellerie en zakelijke dienstverlening. In 2012 bracht zij #Travel2020 uit die in samenwerking met TravelNext gepresenteerd is. Zij wordt daarnaast veelal gevraagd als spreker tijdens congressen en ondernemersbijeenkomsten.

Lees Interacties

Reacties

  1. LaurensT zegt

    30 mei 2012 om 11:03

    Mensen gaan nu wel weer meer in Nederland op vakantie? Dat zou dan weer een beetje positief moeten zijn 🙂

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Vakantiebeurs mobiel reizen technologie reviews Facebook Booking.com Social Media instagram TUI TripAdvisor hotels KLM Google NHTV Airbnb Expedia destinatiemarketing onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring