• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Contentmarketing draait om jouw doelgroep, niet om jou

10 april 2015 door Rens Dietz

Ik was namens TravelNext aanwezig op het B2B Marketing Forum. Nu geldt vaak de ongeschreven wet dat B2C marketing vooruitstrevender is dan B2B marketing, maar dat wil niet zeggen dat B2C marketing niets kan leren van B2B marketing. B2B marketeers hebben namelijk doorgaans een obsessieve focus op de potentiële klant. En daar kunnen B2C marketeers, óók in travel, wat van leren.

De obsessieve focus op de potentiële klant is te verklaren: de vijver waar B2B marketeers uit vissen is doorgaans een stuk kleiner en afgebakender dan B2C marketeers. In B2B moet je, kortom, precies weten voor wie je marketingboodschappen en -middelen zijn bedoeld.

Contentmarketing over jezelf

Marije Gould startte in 2012 als Vice President Marketing EMEA bij Verint Systems. Zij constateerde dat er enorm veel mooie content was gemaakt, maar dat het vooral ging over “what we want to say” en niet over “what they [doelgroep] want to hear”. Dat moest anders: niet langer inside out, maar outside in. Immers, door alleen te vertellen wat jij interessant vindt, mis je het effect van contentmarketing.

Buyers persona

Verint ging vanuit hun eigen klanten kijken naar de behoeften. De huidige klant kwam centraal te staan. Niet door als bedrijf in te vullen wat ze denken dat hun klanten vinden, maar door de klanten te interviewen en deze data te structureren. Indirect werden de volgende vijf vragen behandeld:

  • Wat zijn jouw doelen?
  • Wat zijn jouw succesfactoren?
  • Waarvan schrik je ’s nachts wakker?
  • Wat zijn jouw manieren van informatiebehoefte?
  • Wat zijn jouw criteria voor beslissingsprocessen?

Met deze vragen werd een persoonlijk profiel samengesteld per doelgroep. Hiermee werd een buyers persona gedefinieerd, welke werd geplaatst in de buyers journey.

dianne joosten tweet

Content mapping & recycling

Vervolgens werd gekeken welke content er ligt en welke hergebruikt kan worden. Hierbij werd ook gekeken naar wat de concurrent reeds heeft gedaan: heeft een concurrent steengoede content gemaakt op een bepaald vlak? Zet dat dan even in de ijskast. Vanuit de buyers persona en buyers journey werd gekeken wat nodig is, wat daarvan al bestaat en wat er dus nog ontwikkeld moet worden. Naast content recycling was er bij Verint ook speciale aandacht voor content mapping: zorgen dat artikelen op verschillende manieren worden geplugd.

De verwende klant

Bij Verint heeft dit tot een enorme verbetering geleid. In een andere presentatie werd pijnlijk duidelijk dat zo’n verbetering niet altijd zorgt voor waardering: de (potentiële) klant gaat simpelweg meer van je verwachten. Een prachtig voorbeeld is deze video over WiFi in het vliegtuig.

Houd hier rekening mee. Maar laat dat geen belemmering zijn om dingen niet te doen. Jij staat immers niet centraal, de klant staat centraal.

Gerelateerde Berichten

  • Search: vinden en gevonden worden binnen travel met LinkedIn als connector

    Met persoonlijke data van zo'n 450 miljoen professionals in 200 landen in combinatie met data…

  • Online marketing valt of staat met een goed product en uitmuntende service

    Onlangs werd ik benaderd om in een boek voor MBO studenten (Marketing voor de horeca)…

  • Facebookactie om je bestaande klanten als ambassadeur in te zetten

    Het tot stand brengen van een bepaalde emotie is in de reisbranche enorm belangrijk. Dat…

  • Search: vinden en gevonden worden binnen travel met LinkedIn als connector

    Met persoonlijke data van zo'n 450 miljoen professionals in 200 landen in combinatie met data…

  • Online marketing valt of staat met een goed product en uitmuntende service

    Onlangs werd ik benaderd om in een boek voor MBO studenten (Marketing voor de horeca)…

  • Facebookactie om je bestaande klanten als ambassadeur in te zetten

    Het tot stand brengen van een bepaalde emotie is in de reisbranche enorm belangrijk. Dat…

Categorie: Customer service Tags: B2B Marketing Forum, buyers persona, content mapping, contentmarketing, Online Marketing

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI mobiel hotels reizen travel Booking.com Airbnb onderzoek reviews Social Media Expedia Google Vakantiebeurs KLM technologie Facebook instagram destinatiemarketing TripAdvisor NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext