• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Conversiegericht schrijven, zo doe je dat!

28 mei 2010 door Martin van Kranenburg

Bij elke tekst die je voor een webpagina schrijft, hoef je jezelf in feite maar 1 vraag te stellen: “Wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen?”. Of liever gezegd, heeft gescand. Online lezen is vermoeiend. Het gaat 30% trager dan het lezen van een tekst vanaf papier. Je hebt maar weinig tijd, want in 2 seconden beslist een bezoeker of hij op je website blijft. Heb je de aandacht van de lezer in die 2 seconden vastgehouden? Mooi. Dan heb je nu nog 7 seconden de tijd om de bezoeker te overtuigen.

Duidelijke taal

Het lezen van een beeldscherm kost de lezer aanzienlijk meer moeite dan het lezen vanaf papier. Teksten dienen dus kort en bondig te zijn. Het volplempen van webpagina’s met informatie is geen kunst. Het is wel een kunst om dat juist niet te doen. Dat betekent schrappen, keuzes maken. Focus op de kernboodschap, in helder en duidelijk taalgebruik.

– Wissel korte zinnen (tot 10 woorden) af met zinnen van gemiddelde lengte (12-17 woorden).
– Maak gebruik van tussenkoppen, voorbeelden en illustraties (alleen als ze er toe doen).
– Maak gebruik van korte alinea’s, niet meer dan 6 zinnen, en benut witruimte om alinea’s te scheiden van elkaar.
– Lees voor het plaatsen alle zinnen langzaam hardop en laat iemand anders de tekst lezen en vraag om feedback.
– Maak het de bezoeker makkelijk en bied bij langere teksten een printvriendelijke versie.
– Voorkom klik hier! Het moet voor de scannende lezer direct helder zijn wat hij kan verwachten als hij op een link heeft geklikt.

Schrijven voor twee doelgroepen

Veel redacteuren van traditionele uitgevers hebben hier veel moeite mee. Het schrijven gaat ze goed af, maar om er ook daadwerkelijk voor te zorgen dat hun teksten door Google goed worden geïndexeerd is een ander verhaal. Het klinkt wellicht wat overtrokken, maar een redacteur moet in feite ook een SEO expert zijn. Hiermee maakt hij het verschil. Zo zorgt hij ervoor dat zijn teksten ook gevonden worden.

Dit artikel is geschreven voor een column zie Twinkle magazine.

Gerelateerde Berichten

  • Innovatielab: Zichtbaarheid & vindbaarheid

    De 2e presentatie op het Innovatielab #travel3dot0 wordt gegeven door Peter van der Graaf. Tijdens…

  • Maakt design het verschil?

    Een website moet goed vindbaar, functioneel en intuïtief zijn, maar ook de vormgeving is belangrijk.…

  • Webanalytics Congres 2014: Webanalytics is a way of living

    Op 2 en 3 april was de achtste editie van het Webanalytics Congres in Houten. Twee…

Categorie: E-commerce, Usability & design, Webanalytics Tags: Conversiegericht schrijven, Schrijven voor het web

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google reviews technologie TUI destinatiemarketing hotels travel onderzoek Expedia KLM Airbnb mobiel Booking.com Social Media Vakantiebeurs Facebook NHTV instagram reizen TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring