Bij elke tekst die je voor een webpagina schrijft, hoef je jezelf in feite maar 1 vraag te stellen: “Wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen?”. Of liever gezegd, heeft gescand. Online lezen is vermoeiend. Het gaat 30% trager dan het lezen van een tekst vanaf papier. Je hebt maar weinig tijd, want in 2 seconden beslist een bezoeker of hij op je website blijft. Heb je de aandacht van de lezer in die 2 seconden vastgehouden? Mooi. Dan heb je nu nog 7 seconden de tijd om de bezoeker te overtuigen.

Duidelijke taal

Het lezen van een beeldscherm kost de lezer aanzienlijk meer moeite dan het lezen vanaf papier. Teksten dienen dus kort en bondig te zijn. Het volplempen van webpagina’s met informatie is geen kunst. Het is wel een kunst om dat juist niet te doen. Dat betekent schrappen, keuzes maken. Focus op de kernboodschap, in helder en duidelijk taalgebruik.

– Wissel korte zinnen (tot 10 woorden) af met zinnen van gemiddelde lengte (12-17 woorden).
– Maak gebruik van tussenkoppen, voorbeelden en illustraties (alleen als ze er toe doen).
– Maak gebruik van korte alinea’s, niet meer dan 6 zinnen, en benut witruimte om alinea’s te scheiden van elkaar.
– Lees voor het plaatsen alle zinnen langzaam hardop en laat iemand anders de tekst lezen en vraag om feedback.
– Maak het de bezoeker makkelijk en bied bij langere teksten een printvriendelijke versie.
– Voorkom klik hier! Het moet voor de scannende lezer direct helder zijn wat hij kan verwachten als hij op een link heeft geklikt.

Schrijven voor twee doelgroepen

Veel redacteuren van traditionele uitgevers hebben hier veel moeite mee. Het schrijven gaat ze goed af, maar om er ook daadwerkelijk voor te zorgen dat hun teksten door Google goed worden geïndexeerd is een ander verhaal. Het klinkt wellicht wat overtrokken, maar een redacteur moet in feite ook een SEO expert zijn. Hiermee maakt hij het verschil. Zo zorgt hij ervoor dat zijn teksten ook gevonden worden.

Dit artikel is geschreven voor een column zie Twinkle magazine.