Contentmarketing is een belangrijk aspect in de travelindustrie. Wil je gezien en opgemerkt worden, dan moet je met iets voor de dag komen wat ook daadwerkelijk gewaardeerd, gedeeld en opgeslagen wordt. Er wordt iedere dag een enorme hoeveelheid content gepubliceerd. Wil je succesvol zijn en opvallen, dan is het belangrijk om creatief en onderscheidend te zijn.

Dit gastblog is geschreven voor Aafke Gulickx, online editor bij hotel.de.

Boekingssite Hotel.info is hier volop mee bezig en probeert op verschillende manieren interessante travel content aan te bieden om een toegevoegde waarde te bieden aan gebruikers en bezoekers en om nieuw publiek aan te trekken via travel-gerelateerde-onderwerpen. Daarom spraken we met de online editor voor enkele tips en tricks voor online PR en branding.

Hotelinfo doelt met hun content trajecten niet alleen op de Nederlandse markt, maar ook op die van Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met een internationale oriëntatie is het natuurlijk belangrijk verder te denken dan enkel het lokale nieuws of streekgebonden media.

Designcontest

Concept
Onlangs lanceerde hotel.info een online voucher shop waar mensen een hotelvoucher kunnen aankopen. Een leuk cadeau voor je beste vriend, geschenk voor de verjaardag van een collega of als je je ouders nu eindelijk eens een keer op vakantie wilt sturen. Dankzij de voucher shop kunnen klanten nu een hotel voucher te kopen, onafhankelijk van een bepaald hotel of hotelketen, met keuze uit meer dan 40.000 hotels in Europa. Met de nieuwe voucher shop bedacht hotel.info een ontwerpwedstrijd; want een online hotelvoucher vraagt natuurlijk om een exclusief ontwerp.

Doelstelling
Naast een exclusief creatief ontwerp voor een hotelvoucher willen zij de gebruiker betrekken bij het creëren van de “perfecte voucher”. Het hoofddoel is online branding en een toegevoegde waarde geven aan de gebruikers om deze dichter bij het bedrijf te brengen. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten; een probleem wordt opgelost en een verhaal wordt verspreid.

Doelgroep
De ontwerpwedstrijd is onderverdeeld in 2 categorieën: amateurs en professionals. Zo maakt iedereen evenveel kans: zowel de ervaren grafisch ontwerper als ook de illustrator-hobbyist. Op deze manier worden er tevens diverse doelgroepen in de markt bereikt, de verspreiding van het verhaal ligt vooral bij de amateurs; zij moeten zoveel mogelijk stemmen verkrijgen via de sociale kanalen en om een stem uit te voeren, moet een e-mailadres ingevoerd worden. De wedstrijd voor professionals heeft niet de mogelijkheid om te stemmen op inzendingen, hier wordt de winnaar gekozen door twee gerenommeerde designbureau’s. De winnaar ontvangt een 500 euro voucher die direct te besteden is in de shop en natuurlijk  de permanente integratie van het ontwerp in de vouchershop. Daarnaast krijgt de winnaar hier ook zijn referentie en een certificaat.

Inzet van media
Ook aan de sociale kanalen is gedacht en om de actie voor de vouchershop te promoten is gekozen om de instructies via YouTube te delen met een videocampagne om gebruikers te inspireren.

De video is gemaakt in 5 talen en werd verspreid op de verschillende blogs van Hotel.info en is tevens verwerkt in een kort blogartikel. Er is gekozen voor YouTube omdat video’s op YouTube van daaruit eenvoudig door te plaatsen zijn op de blogs, zonder al te veel data in te nemen. Dit maakt ook dat de video’s gemakkelijk kunnen gedeeld worden.

Infographics

Een andere manier hoe de Duitse hotelsite het aanpakt, is via infographics.

hotelkamer afluistervrij

Concept
Een hedendaagse storyline gecombineerd met humor aangepast op de hotelindustrie. Het lijkt eenvoudig maar er komt natuurlijk heel wat denkwerk, opzoekwerk en ontwerp bij kijken. Maar het resultaat mag er zijn. Infographics zorgen voor unieke content die eenvoudig te verspreiden is en over het algemeen maar al te graag wordt gedeeld. Daarnaast blijven graphics vaak lang ronddwalen op internet en zo blijft je content zich verspreiden.

Toch is een infographic ook geen garantie tot succes. Het blijft contentmarketing en een mooie visualisatie van een boodschap die niet deugt, zal weinig aandacht trekken.

Doelstelling en de doelgroep
Met de infographic – The day we fight back, werd de Edward Snowden protestactie gebruikt om hotelgasten erop te wijzen hoe ze hun hotelkamer afluistervrij kunnen maken. De graphic is relevant en interessant met een knipoog en een vleugje humor. Door dit actuele onderwerp en deze unieke, originele invalshoek te gebruiken werd er een brede doelgroep bereikt.

Media-inzet
De infographic is geplaatst op de hotel.info blogs en verspreid via sociale media kanalen. Lezers kunnen de infographic ook embedden op hun eigen site en met de social buttons wordt de verspreiding via sociale media nog makkelijker gemaakt.

Het grafisch ontwerp is ook in een hoge resolutie beschikbaar zodat deze in groot formaat kan gebruikt of geprint worden, alsook in individuele stukken.

Hoe zorg je dat je infographic een succes wordt?

De ontwikkeling van een infographic kun je opsplitsen in drie onderdelen die nauwkeurig op elkaar afgestemd moeten worden.

1. Het concept. De inhoud blijft het belangrijkste aspect. Het gaat niet alleen om de visualisatie, maar ook om de onderliggende boodschap. De boodschap of het verhaal moet natuurlijk ook goed aansluiten bij je doelgroep, actualiteit scoort! Ook al is de infographic niet direct gericht op je eigen product, maar er wel aan gerelateerd (zoals bij het geval van de afluistervrije hotelkamer).

2. Het ontwerp. De presentatie is belangrijk, als je verhaal niet mooi of overzichtelijk gepresenteerd wordt, zal er weinig aandacht aan besteed worden. Het moet makkelijk te lezen en te begrijpen te zijn. Zoals de term infographic al zegt, je moet in een opslag de informatie tot je kunnen nemen.

3. De verspreiding. Voer je geen goede promotie rond je infographic, dan zal niemand het te zien krijgen. Natuurlijk is het hier belangrijk je te richten op de juiste doelgroep. Vooraf moet je gestructureerd en doelmatig bepalen wat je gaat verkondigen, waarom, hoe je het gaat verkondigen en tegen wie.

Tips voor het verspreiden van een infographic

  • Plaats altijd een logo van je bedrijf op de infographic.
  • Voeg social buttons toe zodat je graphic op alle sociale netwerken deelbaar is en om verspreiding te vereenvoudigen.
  • Plaats een web-versie online en stel een hoge resolutie beschikbaar voor prints.
  • Splits je graphic op in kleinere delen zodat je deze kunt verspreiden.
  • Neem contact op met belangrijke blogs en overtuig ze om jouw graphic te plaatsen.
  • Stuur een persbericht uit met je infographic.
  •  Tot slot, vergeet de mensen in je omgeving niet!