Op 21 mei is de Reiswerk Studenten Challenge in Marrakech van start gegaan. Met een crew en organisatie bestaande uit o.a. coaches en juryleden uit het werkveld en van hogescholen TIO, InHolland, NHTV, Saxion en Stenden een interessante mingle die representatief is voor de reisbranche. Het doel: het Reistalent van 2017 ontdekken en nieuw dit jaar, de kansen voor cross-industry innovation ontdekken en pitchen aan dragons, tijdens de Dragons Den met TUI, Transavia, RIU Hotels, Sunnycars en Daytrippi. De Studenten Challenge is georganiseerd door Reiswerk, in samenwerking met JustCurious en leerbedrijf Newways van NHTV. Travelpro legt als vakmedium alles vast, en op de Facebookpagina van de Reiswerk Studenten Challenge is alles terug te zien.

Qua sprekers een prachtige line-up; Arjan Kers (TUI), Suzanne Goossen (TUI), Erik-Jan Gelink (Transavia), Frank Oostdam (ANVR), Monique van Aalst (Thomas Education), Mohsin Amdaouech (Mohsin op Wereldreis), Petra Kok (TUI), Koen Klomberg (TUI), Suzanne Al (Sunnycars), Bas Hof (Daytrippi) en Ines Verburgh (Transavia). Wat zijn de trends en ontwikkelingen volgens hen. De keynotes begonnen zondag 21 mei op het hoofdkantoor van Transavia. En er vond een een eerdere kick-off plaats op 11 mei, op het hoofdkantoor van TUI.

Cross Industry Innovation in de reiswereld

Volgens Ramon Vullings, mede-auteur van het boek Not Invented Here is cross industry innovation in de reiswereld een enorme kans. Eerder sprak hij hierover tijdens het ANVR Congres in Abu Dhabi want; innovatie vindt plaats buiten de sector. Veel gehoorde geluiden van bedrijven zijn: we zijn trots op onze eigen ideeën, we willen nieuwe dingen en we willen onze bedrijfsideeën niet op individuele mensen/medewerkers baseren. De echte waarheid is dat de oplossing voor nieuwe business allang is uitgevonden en dat is de disruptie.

Komt een van de medewerker ineens met een nieuw idee, waarbij een reisorganisatie denkt ‘dit is craziness’ en dit kan niet, dan volgt meestal de not invented here Bingo: De ‘Yes, but..’

  • Dit is al eens gedaan
  • We zijn geen Apple
  • We zitten niet in die business

Tijdens Reiswerk Studenten Challenge hebben partners TUI en Transavia deze ‘not invented here’ bingo volledig van tafel geveegd en hebben tijdens de Dragons Den juist geluisterd naar de pitches van innovatieve concepten bedacht door millennials. Het past bij hun werkwijze.

Innovatie van buiten en van binnenuit

Volgens bijna alle sprekers, ligt de focus voor de reisbranche op interactie. Interactie met de doelgroep, eigen medewerkers en toonaangevende bedrijven uit andere branches. De keynotes werden eye openers voor studenten, die na elke dag van presentaties weer aan de slag konden gaan met een nieuwe opdracht om dichter bij hun concept te komen wat de gewenste cross industry innovation zal brengen voor een van de Dragons (TUI, Transavia of ook Daytrippi, Sunnycars en RIU).

Dat maakt de reiswereld ook interessant en flexibel genoeg voor studenten die geen HTRO gestudeerd hebben. Voor het eerst dit jaar deden er ook studenten met een achtergrond in communicatie, e-commerce en IT mee en dat maakte hen geïnteresseerd in een innovatieve industrie die zij eerder niet als zodanig zouden inschatten; travel. Want, stellen bijna alle sprekers, als je zelf niet wilt veranderen en innoveren, dan wordt je wel gedwongen door de consument, door andere bedrijven of zelfs door je eigen medewerkers.

‘Harry’s zijn de future talents in de reiswereld’

De kans om te verdwalen binnen het innovatielandschap is groot; wel of geen virtual reality, user generated content of toch gelikte marketing, chat apps of bots, artificial intelligence of reisagent, app of toch mobiele website enzovoort. Daarom kun je maar beter werken vanuit korte sprints zoals Ines Verburgh Transavia vertelde; 2 weken werken aan een concept, uitproberen, aanpassen en eventueel verder uitrollen.

Elke maandagochtend vinden er op diverse afdelingen binnen Transavia stand-ups plaats, waarbij de teams met post-its kijken naar werkzaamheden op het niveau van to do, doing, done. Lean startup, lean en agile zijn de werkmethoden die Transavia daarvoor gebruikt.

Ook benadrukt Ines het belang van de Harry’s in een organisatie; de werknemers die wilde ideeen hebben en niet doen, denken of zeggen wat ‘de mainstream’ doet, zegt of vindt. Deze werkwijze maakt de reisbranche bovenal flexibel en ontvankelijk voor nieuwe dingen: innovatie dus.

Innovatie vanuit millennials

Als we ons specifiek richten op de millennial wat beweegt hen dan? En hoe reageert de reisbranche hierop? Een mooie referentie naar de Reiswerk Studenten Challenge van vorig jaar, want: het winnende concept dat toen is bedacht door een groep excellente studenten is inmiddels uitgewerkt tot een echte app samen met TUI. Het is de Travellr app van TUI geworden, waarbij millennials plaatjes kunnen swipen om zo de perfecte vakantiebestemming te bepalen. De juiste mensen en kennis om je heen verzamelen is volgens Arjan Kers van TUI dan ook een van de belangrijkste factoren voor succes, zo zegt hij tijdens zijn Collegetour op de Studenten Challenge.

Dragons Den: 5 ontwikkelingen voor en door millennials

Tijdens de Dragons Den, pitchten acht groepen hun innovatieconcept aan de jury (TUI, Transavia, RIU, Sunnycars, Daytrippi). Uit alle 8 pitches hebben wij van de door millennials onderzochte trends en ontwikkelingen, de meest voorkomende motivaties geselecteerd waar de doelgroep volgens hen behoefte aan heeft. En daar zou de reisbranche volgens hen mee aan de slag moeten:

Beleving en experience

Beleving en experience toevoegen op moeilijke touchpoints: voor de gate, na de gate en tijdens de vlucht. Het zijn de touchpoints in de customer experience die wel veraangenaamd kunnen worden. Gamification speelt hierin een belangrijke rol.

Content bewust maken en vastleggen

Video, foto, 360 graden views en user generated content; het vastleggen van beelden was nog nooit zo makkelijk, maar soms vergeten reizigers deze mooie momenten vast te leggen. Zonde denken sommige millennials, hier zou de reiswereld op in kunnen spelen en bovendien wat aan hebben. Wanneer er door reizigers content gemaakt wordt, vindt de reiziger het blijkbaar leuk, mooi of interessant genoeg om te delen in momenten. Wanneer er geen content gemaakt wordt, is er wellicht iets meer aan de hand. Valt er iets tegen? Was het niet leuk genoeg?

Reviews in een nieuw jasje

Nieuwe manieren van reviewen en een simpel feedbacksysteem; realtime, met smileys of emoticons en vooral net na belangrijke touchpoints in de customer journey. Maar ook daar missen ze de toepassing van nieuwe technologie waarbij reviews bijvoorbeeld ook ingesproken kunnen worden met voice technologie.

Kennis van peers inzichtelijk maken

Er mist een verzamelplaats van sociale netwerken van vrienden. Millennials missen daarnaast een plek waarop ze alle netwerken overzichtelijk bij elkaar hebben en daarbinnen kunnen zoeken naar reistips en reisfoto’s van hun peers. Reisprofielen en reiskennis van vrienden kan beter gebruikt worden. Het ‘Spotify model’ kan een ware inspiratiebron zijn voor de reiswereld om reisstress en keuzestress voor millennials wat makkelijker te maken.

Voluntourism & duurzaamheid

Duurzaam bezig kunnen zijn terwijl je op reis bent; iets bijdragen tijdens je reis door activiteiten te ondernemen met de lokale bevolking. Maar ook, meer bewustwording van de bestemming waar je naartoe gaat. Hoe kun je dit sexy maken? Volgende generaties willen volgens millennials alleen maar meer met dit thema.

Rewards: aan de slag met TUI en Transavia

Zoals af te lezen aan de trends zijn millennials constant op zoek naar de juiste balans tussen eigen onderzoek en dat van peers, geregisseerde experiences en zelf ontdekken, voldoende fun tijdens de reis en het nemen van de verantwoordelijkheid om ook iets goeds te doen. Steeds meer functies in de reiswereld zijn gericht op productinnovatie, data en het leggen van contact tussen diverse afdelingen die zich daar mee bezighouden. Ook nieuwe generaties van consumenten zoals millennials en Generation C (generatie connected) maken dit noodzakelijk.

Transavia en TUI stellen tijd beschikbaar om samen met de teams die de twee meest innovatieve concepten hebben bedacht, te bekijken of het idee verder uitgedacht en uitgewerkt kan worden. Millennials zijn door hun gedachtegoed voor beide organisaties een zeer interessante doelgroep. Niet gek dus dat de organisaties enkele nieuwe inzichten gebruiken en meenemen terug naar kantoor. Dit leidt mogelijk tot een innovatief en nieuw concept voor een van de twee, of in samenwerking van beide partijen.
Een van de concepten die uitwerktijd krijgen van TUI en Transavia is een concept gericht op verbetering van beleving op diverse touchpoints, ter verbetering van de naamsbekendheid, aantrekken van een bredere doelgroep middels gamification.

Daarnaast gaat TUI zelf nog om tafel met een ander concept gericht op de doelgroep.

Studenten om in de gaten te houden

Persoonlijke groei, grenzen verleggen en focus op de toekomst staat centraal tijdens de Reiswerk Studenten Challenge. Dagelijks werden studenten blootgesteld aan uitdagende opdrachten maar kregen zij ook de kans om met de reisindustrie te netwerken op een zeer informele manier en dus ligt de uitdaging in het bereiken van persoonlijke doelen. Het gevaar om niet helemaal uit de verf te komen is van tevoren al weggenomen door de Student Profiel Analyse, een nauwkeurige persoonlijkheidsanalyse die studenten als handout van zichzelf mee kregen van Thomas Education. Tijdens de challenge was het voor studenten mogelijk om nadere toelichting op ‘hun profiel’ te krijgen en daar werd gretig gebruik van gemaakt.

Op de Facebookpagina van de Reiswerk Studenten Challenge zijn alle teams, inclusief de winnende teams terug te zien.

TravelNext volgt de vervolgstappen van de winnende concepten in samenwerking met TUI en Transavia.

De winnaar van de Reiswerk Studenten Challenge, Sebastiaan van Kemenade (NHTV) zal zich pitchen tijdens het ANVR Congres in Sevilla. Op dit moment heeft hij al een eigen website (Justgothere.nl), waarop je hem en zijn interesses alvast wat beter kunt leren kennen.