Swipe je perfecte vakantiematch, TUI introduceert TRAVELLR – ”The making of”

1368

Met de Reiswerk Studenten Challenge 2017 #RSC2017 in het vooruitzicht, is het eens goed om terug te blikken op het winnende businessconcept van #RSC2016. Met trots kan ik vertellen dat op 6 maart TRAVELLR gelanceerd is door TUI: dé reis app voor millennials, bedacht door millennials.

Hoe is dit idee ontstaan en hoe heeft dit zich verder ontwikkeld? Ik was een van de studenten die deelnam aan deze challenge en met onze groep voor TUI dit winnende businessconcept heb bedacht. Het is nu daadwerkelijk op de markt gezet.

Een businessconcept bedenken, hoe werkt dat eigenlijk?

Na een hele vroege vlucht naar de bestemming van de Reiswerk Studenten Challenge (Macedonië), begonnen alle 60 geselecteerde toerisme studenten van NHTV, Stenden, TIO, Saxion en InHolland aan een intensieve maar zeer interessante week. Hoofdsponsor TUI had als onderdeel van deze week een specifieke hoofdopdracht geformuleerd;

formuleer een businessconcept voor millennials.

Naast deze businesscase, werden er tijdens de vijf dagen durende challenge, tevens kleinere opdrachten uitgevoerd waarbij de millennial centraal stond. Er stond een volledig programma met sprekers op de planning. Docenten en sprekers fungeerden als coach en experts. Dit bracht weer interessante discussies en brainstormsessies teweeg over diverse topics gerelateerd aan de challenge.

Het winnende businessconcept: de Swipende Millennial

Na een werkweek van eindeloze brainstormsessies waar in groepen aan werd gewerkt, zijn op de laatste dag alle businessconcepten gepresenteerd aan de jury en aan TUI. De belangrijkste selectiecriteria:

  • Voldeed het businessconcept aan de wensen van de millennials?
  • En het meest belangrijk: kunnen de fundamentals van TUI hierin vertaald worden (Trusted, Unique & Inspiring).
  • Ook originaliteit speelde een belangrijke rol.
  • En tot slot: Valt de millennial voor dit businessconcept?

Het winnende team bestaande uit Sharon Stupers, Vera Jonkers, Maaike Dokter, Ilona Frenay, Sander Disveld, Corné de Ruiter, Samira El Moussaoui en ikzelf (Lorainne van Liere), kwam met een businessconcept om een app te introduceren. Een app waarbij millennials al swipende tot een perfecte vakantiebestemming komen en deze ook gelijk kunnen boeken. Dit kennen we van onder andere de populaire app Tinder.

Onderstaande afbeelding is een printscreen van de originele presentatie, destijds aan TUI gepresenteerd op de Reiswerk Studenten Challenge 2016.

Het ontwikkelen van de app: prototype

Na het behalen van een winnend businessconcept werd tijdens de follow-up sessie in Nederland, op het TUI hoofdkantoor de TUI Inhouse dag georganiseerd. Alle deelnemende studenten kregen de kans om diverse afdelingen binnen de organisatie te leren kennen. Het winnende team ging met Edwin Hof (Digital Director TUI BeneLux) en enkele collega’s uit dit team, samen met Suzanne Goossen (Manager Business Development TUI) en enkele van haar collega’s om tafel.

Tijdens deze sessie werd er kritisch gekeken naar de door ons voorgestelde features van de app, onze voorstelling van de millennials en hoe deze app er voor zou zorgen dat de millennials een reis boeken met TUI.

We discussieerden over een moodboard in plaats van een app, maar kwamen al gauw tot de conclusie dat dit niet voor de millennial weggelegd is: een app is veel flexibeler qua functies en is een aantrekkelijk (want veelgebruikt) middel om deze doelgroep te bereiken.

Uiteindelijk kwamen we op de volgende belangrijke punten die millennials kenmerken en verwerkt moeten worden in de app:

  • Peer 2 peer reviews (het gebruik van user generated content in de app, om zo een echter beeld van de werkelijkheid te laten weergeven door de peergroup. Geloofwaardigheid is voor de millennial belangrijk. Onbewerkte content.
  • Inspiratie opdoen op een unieke manier (inzet van populaire technologie en bekend mechanisme: online swipen).
  • Online connectie met het merk TUI.
  • “Het nieuwe sexy” voor TUI.

TUI zorgde voor verdere ontwikkelingen van de app en liet ons de prototypes testen. Wij, als millennials zijnde, gaven verbetersuggesties.

TRAVELLR, vind je perfecte vakantiematch

Op 6 maart werd TRAVELLR richting consument gelanceerd met een post op Facebook, het kanaal waar de millennials ook te vinden zijn. Met een kort maar krachtige introductievideo van TRAVELLR komen de millennials in aanraking met de boodschap over het nieuwe, inspirerende reisinspiratie-product.

Zo kiest de gebruiker van de web app eerst het gewenste budget en aantal nachten, waarna de eerste foto (suggestie) verschijnt. Door de foto naar links of rechts te verschuiven geeft de gebruiker aan of dat wat afgebeeld wordt, wel of niet leuk aanspreekt. Na een aantal swipes geeft de app aan dat er een match is gevonden en wordt er een top 3 aan bestemmingen getoond. Door op één van deze matches te klikken wordt de gebruiker doorgeleidt naar de website van TUI, waarna het aanbod van accommodaties op de bestemming bekeken kan worden en eventueel geboekt.

Om de app helemaal te optimaliseren zouden we nog aanraden om een boekingsknop in de app aan te maken, zodat de gebruiker niet door hoeft te klikken als hij een boeking wilt maken.

Ben je opzoek naar een perfecte vakantiematch? Wacht dan niet langer en swipe op je mobiel of tablet via deze link!

Auteur: Lorainne van Liere, content developer (Booking Brabant), deelneemster en teamlid winnend businessconcept gericht op millennials – TUI tijdens #RSC2016.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER