Zo ziet ‘ie eruit. De nieuwe Alitrip, het reisplatform van de Aziatische marktplaats gigant Alibaba. Daarmee heeft Ctrip (welke samenwerkt met Booking.com en er zo’n 235.000 hotels extra door aanbiedt) er een concurrent bij in China. Vorige week werd het platform gelanceerd, een mooi moment om je af te vragen wat dit gaat betekenen voor de (Nederlandse) reisbranche.

Los van Taobao ( de marktplaats) doet Alibaba steeds meer; een eigen betaalsysteem (Alipay), eigen koeriersdiensten en chatfuncties om met de verkoper over prijzen te onderhandelen. Het internetbedrijf wordt gezien als een van de grootste aanjagers in de digitale economie. Alibaba is te vergelijken met Ebay en Amazon, (en de Nederlandse Bol.com) maar dan voor de Chinese markt. De eerste stappen buiten China zijn reeds eerder gezet door het shopping gedeelte om te zetten naar een Engelse, Portugese en Russische versie. Ook met de beursgang toont het bedrijf haar wereldwijde ambities.

Voor de winst (in mobiel) door data en partijen

Met het reisplatform biedt Alibaba met Alitrip nog een extra service vanuit de omgeving technologie, prijs en marges maar dan in de reisindustrie. Het brengt vraag en aanbod op het gebied van reizen bij elkaar en vormt daarmee rechtstreekse concurrentie voor het tot nog toe grootste Chinese platform van Ctrip. Je kunt er als consument terecht voor het totale pakket; vluchten, hotels, complete reizen, tours en activiteiten, met een totaal van meer 10.000 aanbieders die zich reeds aan Alitrip hebben verbonden.

Waar Alitrip zich in de reisindustrie op onderscheidt zijn onder te verdelen in 2 items, waar mobiel de boventoon voert;

  • mobiel betalen (betalen zonder creditcard met je Alibaba account) Alipay

Dit is helemaal relevant wanneer Alibaba daadwerkelijk gaat samenwerken met Apple en Apple Pay voor de reisindustrie in het leven wordt geroepen. De virtuele wallet kan in de reisbranche in combinatie met het platform het verschil gaan maken. Op dit moment gebruiken al meer dan 300 miljoen mensen de betaal-app.

  • mobiel boeken (boeken of cancelen) Alitrip

Via de Alitrip app is het direct boeken of cancelen van je vlucht of reis ook mogelijk. Uit cijfers is te zien dat de app van Alibaba in tijd en frequentie de op een-na grootste is in China. Echter, qua gebruikers en downloads staat Alibaba met haar travel app op de laatste plaats.

Waarom Alibaba ervoor heeft gekozen om uit te breiden met een onafhankelijk platform kan tegenstrijdig worden beargumenteerd; enerzijds kan het platform nog sterk groeien op Chinees gebied ( het bezit een schat aan Chinese data) en daarmee het aantal Chinezen dat online boekt (nu zo’n 57% van de bevolking) verhogen. Anderzijds kan het onafhankelijke platform Alitrip de opstap zijn naar de travelmarkt wereldwijd, aangezien het doel is om te groeien met meer aanbieders, onafhankelijke airlines, etc. Alitrip gaat voor de groei en de winst en ze lijken hierin een sterk groeiende positie te hebben door Alitrip als rebrand in te zetten van het reis aanbod wat reeds op Alibaba aanwezig was. Los daarvan heeft Alitrip natuurlijk ook nog een aantal streepjes voor op de concurrentie voor wat betreft e- en m-commerce gebied.

Ecosysteem is de relevantie – ook voor Nederland

Tot nu toe was Alibaba nog ‘moeilijk’ te vergelijken met Google, omdat het niet globaal opereerde. Google is volwassener, een echte tech-company en wereldleider. Inmiddels is ook Alibaba de markt op. Alibaba is sterk op de Chinese markt en is daar ook nog lang niet uitgedokterd. Daarentegen worden ze wel omschreven als world’s biggest digital eco-systemmet dus internationale macht. Een systeem waar vraag en aanbod, consumer to consumer, business to consumer en business to business in de vorm van aanbieder en afnemer allemaal vertegenwoordigd zijn en kunnen vinden waar ze naar zoeken en waar behoefte aan is.

Dat maakt Alibaba, net als Google, dus juist voor de reisbranche een bedreiging en niet alleen voor de Chinese markt. Waar Google werkt vanuit producten (flightsearch en hotelvergelijker) werkt Alibaba (Alitrip) vanuit haar geregistreerde gebruikers en dat is een goudmijntje. Want dat zou betekenen dat de Chinese Alitrip door de achterliggende data-structuur in e-commerce ook geschikt is voor meerdere soorten systemen/ bedrijven. Denk aan eenzelfde soort marktplaats als TaoBao maar dan voor bedrijven of initiatieven als Airbnb (sharing economy 3.0?)

En wat te denken van de hoeveelheid aan data van de Chinese (reis)industrie dat Alibaba met Alitrip opbouwt; het draait bij Alibaba allemaal om de consument. Zoekgedrag, boekgedrag, vergelijkingen, gemiddelde bestedingen, maar ook inzichten in bijvoorbeeld reisgelateerde maatstaven zoals populaire airlines, vluchten, bestemmingen etcetera. Het is slechts een kwestie van tijd voordat ook de Europese en de Nederlandse reisindustrie zal (moeten) adverteren op het platform met het grootste bereik in de grootste consumentenmarkt ter wereld.

Lokcijfertjes

Chinezen spenderen veel aan toerisme, in 2012 was dat ruim 102 miljard dollar aan vakanties in het buitenland (bron:UNWTO), daarmee stonden ze zelfs op nummer 1 in de ranglijst toerisme-uitgaven. De sterke groei in de economie (2013) maakte het voor 98 miljoen Chinezen al mogelijk om internationaal te reizen.Vooralsnog lijkt dus de grootste kans (die voor de Nederlandse reisbranche ook nog steeds te ontdekken is) om in China een actieve rol te spelen, via vaakgenoemde social media kanalen als We-Chat  maar ook op platforms die echte e-commerce power in China in handen hebben, te omarmen vanuit de reisindustrie.

Alibaba heeft ruim 279 miljoen geregistreerde gebruikers en juist die registratie is een voordeel. Want, net als bij Facebook, platforms die alles weten van hun gebruikers kunnen enorm relevant zijn voor adverteerders. Misschien heeft China (en dus de reisbranche die deze markt wil bereiken) ook wel helemaal geen sociale marketingfunnels als de ‘Chinese Facebooks’ nodig, maar omvat Alibaba met haar eigen rijke data alles wat haar gebruiker nodig heeft. Een zelfregulerend platform dat reisjes naar het buitenland faciliteert…

Een platform als Alitrip zou weleens het andere opstapje kunnen zijn om de Chinezen en hun rijke ‘markt’ eindelijk op een makkelijke manier te bereiken…