• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Ctrip krijgt concurrentie; wat betekent Alitrip/Alibaba voor de Nederlandse reisbranche

3 november 2014 door Lobke Elbers

Zo ziet ‘ie eruit. De nieuwe Alitrip, het reisplatform van de Aziatische marktplaats gigant Alibaba. Daarmee heeft Ctrip (welke samenwerkt met Booking.com en er zo’n 235.000 hotels extra door aanbiedt) er een concurrent bij in China. Vorige week werd het platform gelanceerd, een mooi moment om je af te vragen wat dit gaat betekenen voor de (Nederlandse) reisbranche.

Los van Taobao ( de marktplaats) doet Alibaba steeds meer; een eigen betaalsysteem (Alipay), eigen koeriersdiensten en chatfuncties om met de verkoper over prijzen te onderhandelen. Het internetbedrijf wordt gezien als een van de grootste aanjagers in de digitale economie. Alibaba is te vergelijken met Ebay en Amazon, (en de Nederlandse Bol.com) maar dan voor de Chinese markt. De eerste stappen buiten China zijn reeds eerder gezet door het shopping gedeelte om te zetten naar een Engelse, Portugese en Russische versie. Ook met de beursgang toont het bedrijf haar wereldwijde ambities.

Voor de winst (in mobiel) door data en partijen

Met het reisplatform biedt Alibaba met Alitrip nog een extra service vanuit de omgeving technologie, prijs en marges maar dan in de reisindustrie. Het brengt vraag en aanbod op het gebied van reizen bij elkaar en vormt daarmee rechtstreekse concurrentie voor het tot nog toe grootste Chinese platform van Ctrip. Je kunt er als consument terecht voor het totale pakket; vluchten, hotels, complete reizen, tours en activiteiten, met een totaal van meer 10.000 aanbieders die zich reeds aan Alitrip hebben verbonden.

Waar Alitrip zich in de reisindustrie op onderscheidt zijn onder te verdelen in 2 items, waar mobiel de boventoon voert;

  • mobiel betalen (betalen zonder creditcard met je Alibaba account) Alipay

Dit is helemaal relevant wanneer Alibaba daadwerkelijk gaat samenwerken met Apple en Apple Pay voor de reisindustrie in het leven wordt geroepen. De virtuele wallet kan in de reisbranche in combinatie met het platform het verschil gaan maken. Op dit moment gebruiken al meer dan 300 miljoen mensen de betaal-app.

  • mobiel boeken (boeken of cancelen) Alitrip

Via de Alitrip app is het direct boeken of cancelen van je vlucht of reis ook mogelijk. Uit cijfers is te zien dat de app van Alibaba in tijd en frequentie de op een-na grootste is in China. Echter, qua gebruikers en downloads staat Alibaba met haar travel app op de laatste plaats.

Waarom Alibaba ervoor heeft gekozen om uit te breiden met een onafhankelijk platform kan tegenstrijdig worden beargumenteerd; enerzijds kan het platform nog sterk groeien op Chinees gebied ( het bezit een schat aan Chinese data) en daarmee het aantal Chinezen dat online boekt (nu zo’n 57% van de bevolking) verhogen. Anderzijds kan het onafhankelijke platform Alitrip de opstap zijn naar de travelmarkt wereldwijd, aangezien het doel is om te groeien met meer aanbieders, onafhankelijke airlines, etc. Alitrip gaat voor de groei en de winst en ze lijken hierin een sterk groeiende positie te hebben door Alitrip als rebrand in te zetten van het reis aanbod wat reeds op Alibaba aanwezig was. Los daarvan heeft Alitrip natuurlijk ook nog een aantal streepjes voor op de concurrentie voor wat betreft e- en m-commerce gebied.

Ecosysteem is de relevantie – ook voor Nederland

Tot nu toe was Alibaba nog ‘moeilijk’ te vergelijken met Google, omdat het niet globaal opereerde. Google is volwassener, een echte tech-company en wereldleider. Inmiddels is ook Alibaba de markt op. Alibaba is sterk op de Chinese markt en is daar ook nog lang niet uitgedokterd. Daarentegen worden ze wel omschreven als ‘world’s biggest digital eco-system‘ met dus internationale macht. Een systeem waar vraag en aanbod, consumer to consumer, business to consumer en business to business in de vorm van aanbieder en afnemer allemaal vertegenwoordigd zijn en kunnen vinden waar ze naar zoeken en waar behoefte aan is.

Dat maakt Alibaba, net als Google, dus juist voor de reisbranche een bedreiging en niet alleen voor de Chinese markt. Waar Google werkt vanuit producten (flightsearch en hotelvergelijker) werkt Alibaba (Alitrip) vanuit haar geregistreerde gebruikers en dat is een goudmijntje. Want dat zou betekenen dat de Chinese Alitrip door de achterliggende data-structuur in e-commerce ook geschikt is voor meerdere soorten systemen/ bedrijven. Denk aan eenzelfde soort marktplaats als TaoBao maar dan voor bedrijven of initiatieven als Airbnb (sharing economy 3.0?)

En wat te denken van de hoeveelheid aan data van de Chinese (reis)industrie dat Alibaba met Alitrip opbouwt; het draait bij Alibaba allemaal om de consument. Zoekgedrag, boekgedrag, vergelijkingen, gemiddelde bestedingen, maar ook inzichten in bijvoorbeeld reisgelateerde maatstaven zoals populaire airlines, vluchten, bestemmingen etcetera. Het is slechts een kwestie van tijd voordat ook de Europese en de Nederlandse reisindustrie zal (moeten) adverteren op het platform met het grootste bereik in de grootste consumentenmarkt ter wereld.

Lokcijfertjes

Chinezen spenderen veel aan toerisme, in 2012 was dat ruim 102 miljard dollar aan vakanties in het buitenland (bron:UNWTO), daarmee stonden ze zelfs op nummer 1 in de ranglijst toerisme-uitgaven. De sterke groei in de economie (2013) maakte het voor 98 miljoen Chinezen al mogelijk om internationaal te reizen.Vooralsnog lijkt dus de grootste kans (die voor de Nederlandse reisbranche ook nog steeds te ontdekken is) om in China een actieve rol te spelen, via vaakgenoemde social media kanalen als We-Chat  maar ook op platforms die echte e-commerce power in China in handen hebben, te omarmen vanuit de reisindustrie.

Alibaba heeft ruim 279 miljoen geregistreerde gebruikers en juist die registratie is een voordeel. Want, net als bij Facebook, platforms die alles weten van hun gebruikers kunnen enorm relevant zijn voor adverteerders. Misschien heeft China (en dus de reisbranche die deze markt wil bereiken) ook wel helemaal geen sociale marketingfunnels als de ‘Chinese Facebooks’ nodig, maar omvat Alibaba met haar eigen rijke data alles wat haar gebruiker nodig heeft. Een zelfregulerend platform dat reisjes naar het buitenland faciliteert…

Een platform als Alitrip zou weleens het andere opstapje kunnen zijn om de Chinezen en hun rijke ‘markt’ eindelijk op een makkelijke manier te bereiken…

Gerelateerde Berichten

  • Code of Conduct voor Nederlandse reisindustrie

    Vandaag lanceert eBookers.nl een Code of Conduct voor de Nederlandse reisindustrie. Hiermee worden de 1e…

  • Het koninkrijk van de data analisten in de Nederlandse reisbranche #experttalk

    In juni kwamen zeven travel e-commerce specialisten in het bijzondere kantoorgebouw van Otravo in Amsterdam-Halfweg…

  • Airbnb richt zich op vertrouwen en krijgt verified ID

    We hebben het al vaker gehad over het peer-to-peer travelplatform Airbnb. Delen wat je hebt,…

  • Code of Conduct voor Nederlandse reisindustrie

    Vandaag lanceert eBookers.nl een Code of Conduct voor de Nederlandse reisindustrie. Hiermee worden de 1e…

  • Het koninkrijk van de data analisten in de Nederlandse reisbranche #experttalk

    In juni kwamen zeven travel e-commerce specialisten in het bijzondere kantoorgebouw van Otravo in Amsterdam-Halfweg…

  • Airbnb richt zich op vertrouwen en krijgt verified ID

    We hebben het al vaker gehad over het peer-to-peer travelplatform Airbnb. Delen wat je hebt,…

Categorie: E-commerce, Sharing Economy Tags: china, ctrip

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Nieuwe koppeltjes in de reisindustrie: KLM en Airbnb, Baidu en Uber - TravelNext schreef:
    12 december 2014 om 14:04

    […] internetgigant Alibaba en haar investeringen verslagen gaan worden? Alibaba kondigde vorige maand het nieuwe reisplatform Alitrip aan; een concurrent van het reisplatform Qunar waar Baidu’s aandelen in heeft; Qunar is […]

  2. De kracht van een regionaal boekingssysteem - TravelNext schreef:
    29 januari 2015 om 13:32

    […] en Booking.com krijgen op relatief korte termijn concurrentie van grotere platforms als Amazon en Alibaba. Daarnaast komen gespecialiseerde platforms op zoals Bedandbreakfast.nl en Airbnb. Voor […]

  3. Highlights tijdens Emerce eTravel, 11 juni Amsterdam - TravelNext schreef:
    10 juni 2015 om 12:52

    […] worden onder de loep genomen met TripAdvisor. Niet alleen wat de veranderende rol van de machtige Alibaba bijvoorbeeld gaat betekenen, maar ook wat we met de ‘nieuwe social media’ moeten doen. […]

  4. Eens of oneens? 7 stellingen over travel in 2020 | TravelNext schreef:
    5 januari 2016 om 11:03

    […] ook de platformen Alitrip/Alibaba zijn zich als Aziatische marktplaats met de wereld van reizen gaan bemoeien. Mobiele ontwikkelingen voeren de boventoon in het voorbeeld dat zij geven voor de totale […]

  5. Chinatalk: Lessen voor travel uit de opkomst van een Chinese smartphone met hunger marketing | TravelNext schreef:
    6 december 2016 om 13:35

    […] de telefoon voor Xiaomi niet het eindproduct maar een distributiekanaal voor andere producten. En Alitrip werd dat voor […]

  6. Toerismetrends in Azië: eigen ridesharing initiatief 'Grab' goed voor 70% van de markt | TravelNext schreef:
    27 maart 2017 om 15:03

    […] De president van Grab werkte voorheen bij Softbank, die hebben geïnvesteerd in onder andere Alibaba die ook de reismarkt verder naar zich […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor instagram destinatiemarketing travel Vakantiebeurs Facebook mobiel NHTV KLM reviews Airbnb Google TUI Expedia reizen Booking.com onderzoek hotels Social Media technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring