Met de focus op uitgaand toerisme en zeker waar veel aanbieders Nederlandse reizigers naar Azië brengen, is het tijd om eens te focussen op trends in Azië. Wellicht is het woord ontwikkelingen beter om te gebruiken. Want inmiddels heeft de auto share dienst Grab meer dan 70% van de Zuidoost-Aziatische markt in handen.

‘We leunen op 40 miljoen klanten in Zuidoost-Azië’, zegt president Ming Maa van Grab, over de zeven landen waar hij actief is, tegen FD. ‘Van elke zeven smartphones heeft er eentje onze app geïnstalleerd, op drukke dagen doen we 2 miljoen ritten per dag’, gaat hij verder. ‘De helft daarvan voltrekt zich in Indonesië, waar we 20% groter zijn dan onze belangrijkste concurrent’, aldus Maa, die zoals het Financieel Dagblad schrijft, in de regio vooral te maken heeft met partijen als Uber en het lokale Gojek.

Wat is Grab

Grab is een sharing dienst zoals Uber, met ongeveer 40 miljoen klanten in het Zuidoosten van Azië. Cijfers laten zien dat er inmiddels meer dan 400.000 chauffeurs zijn aangesloten bij het platform. Grab is een app en volgens Maa heeft 1 op de zeven smartphonegebruikers, de app geïnstalleerd. Maar net als Grab, gaat Uber ook naar de markten die lowhanging fruits blijken te hebben.

Grab begint nu in Myanmar bijvoorbeeld als een GrabTaxi service; het connecten van officiële taxi’s en reizigers via een app. In andere landen waar Grab actief is, zijn er al wel privé auto’s maar ook privé motors en carpool opties in de app opgenomen. In Azië heb je net als in Nederland met regelgeving te maken. Uber heeft natuurlijk wel een weg gebaand in Azië, met het commercieel maken van ritjes uitgevoerd door privé chauffeurs.

In totaal zijn er nu zes Aziatische markten waar Uber en Grab met elkaar concurreren. De zevende en meest actuele markt is Myanmar. Door de populatie van 50 miljoen mensen (en veel reizigers die er naartoe gaan) samen met de ontwikkelingen op het gebied van internet, wordt het ook voor sharing diensten een interessante markt. De laatste jaren hebben in dit land veel chat-apps (Viber) en sociale netwerken (zoals Facebook) hun doorgang gevonden, maar die van taxi apps moest nog helemaal van de grond komen, zegt Techcrunch. In Myanmar, zullen het waarschijnlijk Uber en Grab zijn die zowel binnen toerisme, maar ook binnen technologie een van de eerste bedrijven zijn die de lokale markt daar gaan opschudden.

Uber en Grab concurreren om meer

Naast het land Myanmar, concurreren Uber en Grab inmiddels serieus op gelijke voet binnen Zuidoost Azië. In alleen Indonesië is Go-Jek (een lokale startup) nog groter. In India wordt nu een kantoor opgezet van Grab waar het mobiele betalen via de app verder wordt uitgewerkt. De president van Grab werkte voorheen bij Softbank, die hebben geïnvesteerd in onder andere Alibaba die ook de reismarkt verder naar zich toetrekt.

Een nieuwe magnaat dus in Azië. Die van plan is om nieuwe markten en inkomsten aan te boren. De belangrijkste ontwikkeling voor nu ligt op de cash afhandeling, via Grab zouden mensen in de toekomst al hun transacties moeten kunnen doen. Ook die van taxiritten, maar ook van heel veel andere producten. In dat opzicht is Grab dus een serieuze concurrent van Alipay.

Europa en Azië & toerisme: lokaal wint

In Azië is de trend nu eenmaal om een platform te bouwen rondom een dienst. Alipay werd succesvol door de link met het grote e-commerceplatform TaoBao en Wechat (de populaire chat app) is succesvol door de in-app opties van betalingen van nagenoeg alles.

En nu, zegt Maa tegen FD dat ridesharing weleens de basis zou kunnen zijn voor de ontwikkeling van mobiele transacties. Helaas zijn we in Nederland nog niet zover, maar onze reizigers die naar deze landen op vakantie gaan of voor zakelijk bezoek in deze landen verblijven, krijgen er onvermijdelijk mee te maken.

Wat wordt dan de rol van aanbieders in Nederland? Wie geeft de beste suggesties en tips hoe je daar het beste kunt reizen als moderne reiziger met je smartphone? Serieuze zaken zoals vervoer en mobiel betalen zijn zaken waarover prima voorlichting gegeven zou kunnen worden. Maar ook in combinatie met inspiratie in kennisblogs zou dit soort informatie opgenomen kunnen worden door reisorganisaties.

Steeds vaker zijn lokale dienstverleners van groot gemak voor reizigers. Neem zo ook de minder grote, maar leuk ingestoken local taxiservice: welcome pickups in de Europese steden Athene, Madrid, Barcelona, Santorini, Thessaloniki en Rome. Wordt daar door reisorganisaties überhaupt over gerept, als men een vakantie boekt naar een van deze steden?

Transport blijft een lokale uitdaging?(!)

In een iets ander verband, schreven we laatst al over het belang van een volledig ingerichte travelers journey. Waarbij de reis tussen bestemmingen of de reis op bestemming vaak door de organisatie/aanbieder over het hoofd wordt gezien, maar wel als zeer belangrijk wordt ervaren door de reiziger voor de reisexperience.

De voorzieningen op de bestemmingen zijn dan wellicht in het eerste opzicht een lokale uitdaging (of de uitdaging van de bestemming), maar het blijft toch ook het probleem van de reiziger. Als aanbieders weten we dat juist transport een lokaal probleem kan zijn, maar dat betekent volgens Maa wel dat je voor elke markt wel een maatwerkoplossing moet hebben. Zoals de rise van Uber in Europa en nu Grab op de Aziatische markt. Voor de ondernemende aanbieders van transport betekent dit veel uitdagingen op het gebied van wet- en regelgeving. Zo wordt in het FD benoemd dat lokale overheden zich vanaf 1 april mogen bemoeien met de minimum en maximum tarieven, maar ook met het aantal chauffeurs dat aangesloten is bij Grab.

Er wordt gepraat met alle stakeholders en dat betekent ook dat er effort gestoken moet worden in een betere kijk op de lokale samenleving, om vervolgens voor toerisme en de lokale mensen een goed passend product te vinden.