De Telegraaf staat bekend om de sensationele koppen. Maar jammer dat ze hiermee de reisbranche onnodig in een verkeerd daglicht zetten. De Telegraaf kopt “D-reizen in de problemen”. D-reizen gaat de komende drie jaar reisbureaus sluiten. Nee dus, ze gaan bezig met revenue, want dat is nodig in de reisbranche!

Het reisbureaulandschap in verandering

Iedereen begrijpt dat de reiswereld in verandering is. Volgens het trendrapport van ING is het afgelopen 5 jaar het aantal reisbureaus met meer dan ¼ afgenomen. Het reisbureaulandschap bestaat momenteel uit een kleine 1.000 reisbureaus. Het ING trendrapport voorspelt dat deze trend zal voortzetten. Als je de lijn doortrekt dan is de verwachting dat over 3 tot 4 jaar zo’n 700 reisbureaus actief zullen zijn, verdeeld over heel Nederland. 

Een fusie zorgt voor een herverdeling

Eind vorig jaar heeft D-reizen 81 Globe reisbureaus overgenomen. In mei 2014 kondigden D-reizen en RT/Raiffeisen Touristic Netherlands (RTN) een volledige fusie van hun reiswinkelorganisaties aan. D-reizen werd daarmee onderdeel van RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH, de Duitse reisonderneming. Een Europese speler met in totaal 7.500 reisbureaus. De reisbureaus van D-reizen, VakantieXperts, Thomas Cook Travelshops en de oud Globe reisbureaus zijn goed voor 500 kantoren. Een fusie zorgt er logischerwijs voor dat je opnieuw vanuit 4 reismerken naar een optimale verdeling gaat kijken. Stel dat D-reizen of eigenlijk de DRT Groep uiteindelijk 350 reisbureaus heeft in 2018 dan hebben ze een marktaandeel van 50% van de totale reismarkt in handen.

D-reizen maakt dit jaar verlies. Dat is een feit. De reisbranche voelt nog steeds de effecten van de crisis en als je als bedrijf in een re-organisatie zit brengt dat kosten met zich mee. Maar toch jammer is een sensatieverhaal van Telegraaf. Hopelijk krijgen we een volgende keer een beter onderbouwd verhaal. Want er zitten juist ook hele mooie kansen aan;

Studenten leren van D-reizen en kansen in retail

Gisteren nog gaf ik derdejaars studenten van de opleiding MTT (met specialisatie retail) een gastcollege. D-reizen is daar meerdere malen in mijn presentatie naar voren gekomen als voorbeeld. Over Jeanette, mijn persoonlijke reisassistent, die me maar blijft mailen met tips om mij van de ideale citytrips te voorzien.

Over personalisering via mobile en de ingebouwde chatfuncties, een gezicht toekennen aan de mensen die voor je werken en hoe reisbureaus van de toekomst eruit zullen zien, waar ik samen met Robbert Jan Meerpoel een aantal maanden eerder in voorbereiding op etravel over heb gesproken.Ik sprak met de studs over iBeacon technologie als mogelijkheid voor reisbureaus, over Whatsapp care en Instagram als kans. En volgens mij is D-reizen daar juist wel mee bezig.

En vergeet niet: de recente samenwerking met de succesvolle online startup Tinker Travel voor taxivervoer van- en naar de luchthaven.