• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

D-reizen: 4 maanden na de fusie worden de plannen duidelijk

7 oktober 2014 door Lobke Elbers

De Telegraaf staat bekend om de sensationele koppen. Maar jammer dat ze hiermee de reisbranche onnodig in een verkeerd daglicht zetten. De Telegraaf kopt “D-reizen in de problemen”. D-reizen gaat de komende drie jaar reisbureaus sluiten. Nee dus, ze gaan bezig met revenue, want dat is nodig in de reisbranche!

Het reisbureaulandschap in verandering

Iedereen begrijpt dat de reiswereld in verandering is. Volgens het trendrapport van ING is het afgelopen 5 jaar het aantal reisbureaus met meer dan ¼ afgenomen. Het reisbureaulandschap bestaat momenteel uit een kleine 1.000 reisbureaus. Het ING trendrapport voorspelt dat deze trend zal voortzetten. Als je de lijn doortrekt dan is de verwachting dat over 3 tot 4 jaar zo’n 700 reisbureaus actief zullen zijn, verdeeld over heel Nederland. 

Een fusie zorgt voor een herverdeling

Eind vorig jaar heeft D-reizen 81 Globe reisbureaus overgenomen. In mei 2014 kondigden D-reizen en RT/Raiffeisen Touristic Netherlands (RTN) een volledige fusie van hun reiswinkelorganisaties aan. D-reizen werd daarmee onderdeel van RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH, de Duitse reisonderneming. Een Europese speler met in totaal 7.500 reisbureaus. De reisbureaus van D-reizen, VakantieXperts, Thomas Cook Travelshops en de oud Globe reisbureaus zijn goed voor 500 kantoren. Een fusie zorgt er logischerwijs voor dat je opnieuw vanuit 4 reismerken naar een optimale verdeling gaat kijken. Stel dat D-reizen of eigenlijk de DRT Groep uiteindelijk 350 reisbureaus heeft in 2018 dan hebben ze een marktaandeel van 50% van de totale reismarkt in handen.

D-reizen maakt dit jaar verlies. Dat is een feit. De reisbranche voelt nog steeds de effecten van de crisis en als je als bedrijf in een re-organisatie zit brengt dat kosten met zich mee. Maar toch jammer is een sensatieverhaal van Telegraaf. Hopelijk krijgen we een volgende keer een beter onderbouwd verhaal. Want er zitten juist ook hele mooie kansen aan;

Studenten leren van D-reizen en kansen in retail

Gisteren nog gaf ik derdejaars studenten van de opleiding MTT (met specialisatie retail) een gastcollege. D-reizen is daar meerdere malen in mijn presentatie naar voren gekomen als voorbeeld. Over Jeanette, mijn persoonlijke reisassistent, die me maar blijft mailen met tips om mij van de ideale citytrips te voorzien.

Over personalisering via mobile en de ingebouwde chatfuncties, een gezicht toekennen aan de mensen die voor je werken en hoe reisbureaus van de toekomst eruit zullen zien, waar ik samen met Robbert Jan Meerpoel een aantal maanden eerder in voorbereiding op etravel over heb gesproken.Ik sprak met de studs over iBeacon technologie als mogelijkheid voor reisbureaus, over Whatsapp care en Instagram als kans. En volgens mij is D-reizen daar juist wel mee bezig.

En vergeet niet: de recente samenwerking met de succesvolle online startup Tinker Travel voor taxivervoer van- en naar de luchthaven.

Gerelateerde Berichten

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Meer conversie uit e-mailmarketing door inzet Social Media

    OMG/Mailmedia presenteerde vorige week tijdens de Email Marketing Conferentie 2010 haar case ‘Share to Social…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Meer conversie uit e-mailmarketing door inzet Social Media

    OMG/Mailmedia presenteerde vorige week tijdens de Email Marketing Conferentie 2010 haar case ‘Share to Social…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Customer service, E-mailmarketing, Mobiel, Social media

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. D-reizen verrijkt customer experience met wereldwijd entertainment via Tiqets - TravelNext schreef:
    11 november 2015 om 11:20

    […] de fusie van D-reizen is het merk er natuurlijk sterk op gebrand om voortaan maar 1 merk in het straatbeeld te communiceren. Het was een soft-launch, maar inmiddels is in de website van […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen Social Media Airbnb KLM hotels TripAdvisor Facebook destinatiemarketing instagram Expedia mobiel Booking.com onderzoek NHTV Google technologie travel reviews Vakantiebeurs TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring