Donderdag 24 januari vond de Dag van de CityMarketing ‘Binden & Verbinden’ plaats, en werd georganiseerd door het Netwerk City Marketing. Van de ruim 2400 netwerkleden waren er zo’n 250 aanwezig. Deze omvang benadrukt dan ook direct dat citymarketing ‘hot’ is. Van Bunschoten-Spakenburg tot Emmen, Bergen op zoom tot Delft.

Echter zijn er nog al wat verschillende stadia waarin citymarketing verkeerd. Onderscheiden bij het welkom werd het 1.0 stadium waarin vooral logo en slogan vastgesteld worden, 2.0 waarbij tot een visie en plan van aanpak gekomen wordt en 3.0 samenwerking en partnerschips.

Loopgraafmarketing van I AMSTERDAM

Frans van der Avert, directeur van de nieuwe citymarketing organisatie Amsterdam Marketing (AM) gaf een kijkje in de keuken van de grote stad. Amsterdam Marketing is gefuseerd uit het ATCB, Amsterdams Uitburo, Amsterdam Partners en Amsterdam in Business. Door de samenvoeging van vier divisies kan Amsterdam het imago van de metropool nog meer verbeteren. Het gewenste imago van de stad dekt de kernwaarden handelsgeest, innovatie en creativiteit.

Uiteraard gebeurt dit door branding ‘I AMSTERDAM’. Strategie van AM is ‘loopgraafmarketing’: “Zorg voor impact aan het front”. Een goed voorbeeld hiervan zijn de indrukwekkende I AMSTERDAM letters op het museumplein. Grote jaloezie ontstaat in de zaal als Frans van der Avert benadrukt dat zo’n 9.000 toeristen per dag foto’s maken bij deze letters.

Daarnaast investeert AM door zelf deel te nemen aan de Gay Pride, een persbureau in te zetten dat vele journalisten uit binnen en buitenland ontvangt en de Queen’s Day app; die bijvoorbeeld toeristen vertelt waarom kinderen op 30 april buiten staan viool te spelen en mensen daar geld voor geven.

Globaliseren dwingt tot meer samen werking

David Adam van het European Place Marketing institute vertelde aan de hand van duidelijke beelden dat door globalisering steden wel gedwongen zijn om met elkaar samen te werken. De Randstad is volgens David de plek waarin die samenwerking zeker moet kunnen ontstaan!

Daarnaast benadrukte David dat samenwerken met stakeholders essentieel is. Onder de stakeholders zijn ook je ambassadeurs. Het voorbeeld:

  • I am a lover > Advertising
  • He is a lover > PR
  • I Understood he is a lover> Branding

was voor veel aanwezigen een echte eye-opener. En waarmee kun je die branding beter doen dan met social media? Kortom zorg dat je in goed gezelschap bent!

Poep-designer

Marije Vogelenzang stond eerder al op TedxAmsterdam. Door haar creativiteit en interesse in eten in de breedste zin van het woord te gebruiken is ze ‘eating designer geworden’. Marije benadrukt dat producten, neem een rode kool, vanuit de natuur vaak al erg mooi zijn. Het is prachtig gevormd en heeft veel kleur, geur en smaak. Maar als je kijkt naar het werkwoord eten en de daaraan verbonden psychologische, sociale en culturele aspecten kun je daar heel veel mee doen. Denk aan hoe je eten koopt, nuttigt aan tafel, en hoe je het uit eindelijk in het toilet achterlaat. “Doordat ik eigenlijk op het hele proces in speel ben ik eigenlijk een Poep-designer”, aldus Marije. Een inspirerend betoog!

Rolverdeling binnen citymarketing

Uiteraard was de rolverdeling tussen gemeentelijke organisaties en destinatiemarketing organisaties onderwerp van gesprek. Ook in een paneldiscussie met Ernst van den Berg (gemeente Den Haag), Dirk Nijdam (Marketing Groningen), Eline  Faber (gemeente Emmen) en Pierre van  de Gijp (St. Citymarketing Bunschoten-Spakenburg) kwam dit tot uiting.

In veel steden en regio’s voert de overheid (gemeente of provincie) de regie op stadsmarketing. Belangrijkste reden? De gemeentelijke organisatie heeft het meeste invloed op het product zelf; namelijk de stad (denk aan groenvoorzieningen en bereikbaarheid) en kan samenwerking faciliteren.

Tijdens de Paneldiscussie kwam naar voren dat de gemeente Den Haag een duidelijke citymarketing visie heeft opgesteld waar beoogd is de stad te vermarkten als ‘stad van vrede en recht’.  Dit is omarmd door de uitvoerende organisaties zoals Den Haag Marketing.

Marketing Groningen voert onafhankelijk haar eigen strategie waarbij de consument centraal staat. Campagnes in opdracht van overheid en derden moeten matchen met deze visie voordat zij tot adoptie en uitvoering overgaan. Volgens Dirk Nijdam komt dat vooral door zijn ervaring in het bedrijfsleven.

Citymarketing Awards

Afsluiting van de Dag voor de Citymarketing vond plaats met de uitreiking van de verschillende awards.

De winnaars: