Een kijkje achter de schermen, wat gebeurt er eigenlijk als je een boeking hebt gemaakt. Srprs.me lanceerde gisteren een ‘kijkje achter de schermen’ video van een boeking. Met nu al ruim 2K likes en bijna 60 shares.

Het ‘disruptieve’ reisbureau uit Amsterdam is al een tijdje bezig op YouTube. Er staan op hun kanaal allerlei video’s in diverse categorieën. Srprs.me staat bekend om het feit dat je bestemming tot op het vliegveld onbekend blijft. Je boekt dus een ‘surprise’ trip, naar destination unknown. Een geheime plek. Een verrassing. Voor de consument althans. Achter de schermen gebeurt er van alles. Gisteren besloot Srprs.me op zondag een video uit te geven over hoe het er achter de schermen aan toe gaat wanneer iemand een reis boekt.

Anti-vakantiestress video’s

Wat veel klanten zich afvragen bij dergelijke verrassingsconcepten, is ‘hoe manage ik mijn stress’. Reizen is voor de jonge doelgroep weliswaar niet zo stressvol, dus het verrassingselement kunnen die millennials er prima bij hebben. Maar onnodige vakantiestress zorgt echter voor een negatieve reiservaring. Om dat goed af te kaarten is ervoor gekozen om het concept waar toch een beetje durf voor nodig is, middels ludieke (user generated) video’s kracht bij te zetten. Ze houden het luchtig!

SRPRS.ME weergaven

Uit bovenstaand overzicht is te zien dat deze strategie van video’s vooral aanslaat op Facebook. Inmiddels staat de teller van het totaal aantal Facebook likes op 100.000, best goed voor een startup die deze zomer slechts 2 jaar bezig is. De video’s zijn een onderdeel van de content die op Facebook wordt gedeeld.

YouTube channel als contentbank

Wie een kijkje neemt op het YouTube kanaal, kan uit allerlei video rubrieken kiezen die aansluiten bij dat concept en bij de doelgroep. Zo is er een aparte categorie ‘bekende vloggers op srprs.me’ (peers/influencermarketing), ‘questions and answers'(webcare/klantenservice) en een flink aantal review video’s in de rubriek ‘reizigers over srprs.me’. Dat duidt op een uitgebreide contentbank met doordachte strategie qua format, waar middels andere social media kanalen vaak naar verwezen kan worden om het concept uit te leggen/ vragen op te lossen. Webcare wordt in dit geval eigenlijk geen webcare meer, behalve wanneer er ‘on the spot’ vragen zijn.

Waar we eerder een soortgelijke strategie hebben gezien, maar in veel mindere uitvoering, is bij #happytohelp van KLM. Dit was echter een campagne gericht op reizigers in het algemeen, maar eigenlijk niet erg gericht op het product.

Nieuwe afzetmarkt? Lokale consumenten!

Ook de Belgische markt is interessant voor de startup om naar uit te breiden. En wie kunnen dat beter verkondigen dan Vlaams sprekende Belgen? Een week geleden uploadde Srprs.me de video vol met ervaringen van een stel enthousiaste Belgische travelers.

Learnings

Voor veel reisorganisaties zijn er bepaalde producten die nu eenmaal meer reacties en vragen oproepen. Bij srprs.me is hun core-business zo’n product. Een juiste social media monitoring moet voldoende input bieden om juiste hoeveelheid vragen en sentiment te kunnen duiden rondom de product categorieën. Dit betekent dat niet alleen veelgestelde vragen, maar ook negatieve ervaringen bij uitstek geschikt zijn om content te creëren.

Op een luchtige manier kan er uiting gegeven worden aan problematiek die geassocieerd wordt met het merk of het product. Over het algemeen geldt dan dus, don’t tell them, show them. En fish where the fish are: op kanalen zoals YouTube en Instagram.

Andere kanalen zoals Facebook en Twitter kun je hier mee aanvullend voeden, als cross-promotie. Het doel hiervan is vooral awareness en wat YouTube betreft natuurlijk het doel om daar het merk te gaan volgen. Srprs.me is in ieder geval startup om ook qua contentmarketing in de gaten te houden.