GetYourGuide groeit hard. Het bedrijf dat als ambitie heeft reizen om te toveren tot experiences kreeg eerder al een grote investering om hun aanbod een boost te kunnen geven. Sinds vorige maand werkt GetYourGuide intensief samen met Easyjet waarbij het bedrijf zo’n 16.000 activiteiten aanbiedt aan Europese reizigers via een add-on optie op de website en in de app van Easyjet.

Maar naast deze hoogtepunten, doen ze hun contentmarketing ook nog eens heel goed. En wel door een kijkje achter de schermen te geven via #Inside GetyourGuide, het blog. Het blog is niet (alleen) interessant om te volgen voor reizigers, maar juist voor B2B en is bovendien met het oog op (toekomstige) professionals een slimme tool om talent te recruiten. Door te werken met vaste rubrieken is een content kalender bovendien nog eens zo gevuld. Hierbij wat inspiratie:

Meet the team

Als organisatie ben je een team. Een team met een taak. Toch zijn er binnen travel niet veel organisaties die hiervoor een speciaal blog of kanaal hebben opgetuigd. Best jammer en een gemiste kans. Een foto en profiel van mensen die bij je werken is een begin, maar je kunt er veel meer uithalen. GetYourGuide heeft een team van zo’n 200 mensen, verspreid over 40 landen en in totaal spreken zij meer dan 15 verschillende talen. De mensen die er werken beslaan een scala aan jobs in travel: customer service agents, recruiters, office managers, designers, sales agenten, engineers, copy writers, marketeers en vertalers. Op de missie om reizen om te toveren tot experiences, delen ze graag hun ervaringen en reality checks. Niet zozeer voor het grote publiek, maar voor de niches waarin zij actief zijn. GetYourGuide geeft inzicht in hoe het is om voor hen te werken.

Meet the team: Design & Research. Bron: GetYourGuide

‘Meet the team’ is een van de vaste rubrieken op de GetYourGuide blog. Daarin vertelt de team lead over de structuur van het team, de missie en persoonlijke passie afsluitend met de kernwaarden. Tekst wordt afgewisseld met wat leuke kiekjes van kantoor of op reis.

Data science

Dat tech bij travel hoort en travel bij tech, is duidelijk. Maar hoe kun je dat als organisatie overbrengen, dat je daar ook mee bezig bent? Juist, door erover te bloggen. Het is interessant om te zien hoe de organisatie ietwat complexere materie zoals data science laagdrempelig maakt. Zo gaat data science verder dan performance marketing en kun je als organisatie meer doen om jong tech talent te werven. Hoe?

Door diverse events te sponsoren bijvoorbeeld. In deze blog laat GetYourGuide wat meer los over een sponsorship voor tech challenges voor NGO’s. Naast grote merken als Zalando en BMW bijvoorbeeld, heeft GetYourGuide zich opgeworpen als sponsor vanuit haar niche, waardoor jonge tech talenten data vragen kunnen beantwoorden. Het doel: een proof of concept voor machine learning om diverse processen binnen NGO’s te vereenvoudigen. In de blog wordt tevens een verwijzing gemaakt naar de uitkomsten van dit event. Hiermee laat GetYourGuide zien dat het een sexy bedrijf is voor data specialisten. Deze ontwikkelingen aantikken als topic voor contentmarketing wordt in travel nog te vaak gemist, terwijl veel reisorganisaties er hard mee bezig zijn, zoals uit onder andere het artikel blijkt over het koninkrijk van data analisten van de Nederlandse reisbranche.

Newbies

Geef nieuwe mensen ook meteen een podium. Dat is misschien wel een van de meest effectieve manieren om via contentmarketing, ambassadeurschap voor je merk te creëren. Een blog is deelbaar en wie vindt het nu niet leuk om met zijn of haar sociale netwerken te delen dat ze een nieuwe baan hebben. Tip hoe GetYourGuide dit doet: doe het niet voor elke nieuwe persoon, maar ‘spaar dit op’ zodat je meerdere nieuwe werknemers in 1 blog kunt plaatsen. In grote reisorganisaties is dit natuurlijk een meer frequente update dan voor de wat kleine reisorganisaties maar wees hier creatief mee. Het blog zelf stelt weinig voor, een naam en functie (en een leuke avatar) volstaat. Het is interessant om later pas (bij een redelijke staat van dienst, of na het uitvoeren van een leuk project) een persoon in zijn of haar functie uit te lichten. Zie ook: position spotlight.

Newbies. Bron: GetYourGuide

Meest frequente reiziger

Dit blog kan natuurlijk maar 1 keer per jaar worden gepubliceerd, ‘de meest frequente reiziger’. Een interview met deze persoon (en dus zeer waarschijnlijk al ambassadeur van je merk) is de perfecte promotie voor jouw aanbod. Door vragen te stellen over zijn/haar favoriete reis en bestemming, ondernomen activiteiten, persoonlijke aanbevelingen, leukste ervaring met de klantenservice en reisplannen voor de toekomst is er in no time een promo blog geschreven in samenwerking met waarschijnlijk de allergrootste fan van jouw merk. Die verdient uiteraard een plekje op je bedrijfsblog of website.

Let op de branding van GetyourGuide, de fan gaat ook op de foto met het gedrukte logo op zijn t-shirt.

Position spotlight

Zoals eerder gemeld, is het interessant om een 1 op 1 interview te houden met een van de werknemers zodra deze een mooi project heeft voltooid -of er midden in zit- en al aardig wat weet over het reilen en zeilen van de organisatie. Het delen van nieuwe plannen of een update van bepaalde projecten en ontwikkelingen zijn relevanter wanneer deze door de persoon die daarover gaat, toegelicht worden. De context is dus waar het om draait in deze blog. Vraag een director, een team lead of manager maar ook andere (meer) operationele werknemers naar hun daily routines.

Laat hen vertellen over waarom ze bij jouw organisatie zijn komen werken. En waarom jouw organisatie er volgens hen uitspringt voor de functie die zij uitoefenen. Marketing, engineering, ecommerce, and so on. Welke uitdagingen komen zij tegen, welke adviezen willen ze geven aan iemand die bij de organisatie binnen dat team wilt komen werken?

Partnerships + keynotes

Een plaats creëren om je partnerships aan te kondigen is als travel organisatie niet altijd makkelijk. Maar met wie je samenwerkt zegt indirect veel over je doelen als organisatie. GetYourGuide heeft er voor gekozen om ook dit tot een categorie op hun blog te maken. Spreekt er iemand van je teamleden op een event? Kondig dit aan en deel dit. Waarover gaat de keynote? Waarom neem je als organisatie deel aan het event? Stimuleer bovendien om de lezers ook te komen naar dit event of regel interessante kortingskaarten, voor mogelijk nieuwe werknemers.

Android bugs, engineering, AB testing..

Noem het buzzwords, maar het is de realiteit. Als reisorganisatie zijn dit de zaken waar je naast een interessant productaanbod, een goede marketing en nog betere klantenservice, ook mee bezig moet zijn. Maak het openbaar. Deel je kennis.

Met TravelNext zijn we in 2011 een travelmarketingcommunity begonnen waarbij personen die werken bij reisorganisaties (maar ook daar buiten) hun kennis kunnen delen. En dat doen we nog steeds. Om je aan te melden als expert contributor stuur ons een mail via info@travelnext.nl. 

Als reisorganisatie wil je – misschien vanwege concurrentie tot op bepaalde hoogte- actueel en accuraat zijn in het delen van je kennis over waar je mee bezig bent. Dit is waar je trots op dient te zijn; het zijn de activiteiten die je doet omdat je een doel voor ogen hebt, wat dat doel ook mag zijn. Op het GetYourGuide blog wordt ook over de wat meer ingewikkelde topics vakinhoudelijk gepraat. En dat vind ik persoonlijk geweldig slim. Talks over algoritmes, Java, output en API’s zijn wellicht niet toegankelijk voor het grote publiek. Maar de experts zullen ervan smullen: hoe handle je de meest uitdagende bugs? Maak technologie sexy, en plaats er een niet voor de hand liggende foto bij van het team. Dit zijn geen nerds. Dit zijn de meest slimme mensen binnen je organisatie.

Developing & Engineering. Bron: GetyourGuide

Meer inspiratie

Nog meer blogs om inspiratie op te doen? Neem een kijkje bij KLM en Srprs.me.

Heb jij nog een goed voorbeeld wat collega marketeers zeker niet mogen missen? Laat het weten in de comments.