Hanny Arens is directeur van de grootste B&B site ter wereld met 1,7 miljoen B&B kamers en appartementen. De site is groter dan Airbnb (met 1,5 miljoen) een belangrijke concurrent die zich ook richt op overnachten bij locals. De laatste jaren is de aandacht van Hanny en BedandBreakfast.eu gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de site. Dat betekent voor haar goed luisteren naar de feedback van de klant, goede content en veel testen. Een nieuwe responsive website is onlangs gelanceerd. Tijdens haar gastcollege aan de 2e jaars studenten van de NHTV heeft ze hen ook uitgedaagd om feedback te geven op deze nieuwe site. De beste feedback is beloond met een weekendje in een Bed & Breakfast naar keuze in Europa, ter waarde van € 250,00.

Hanny Arens Bed and Breakfast TravelNext

Grootste B&B site ter wereld

In 1999 ontdekt Hanny dat de domeinnaam Bedandbreakfast.nl nog vrij was. Ze heeft de naam meteen vastgelegd en is met B&B eigenaren gaan praten om hun behoeften te peilen. Dat was in het begin vooral goede promotie en het liefst in een gids. Dat betekende in de beginjaren dat ze alleen op haar portal wilden staan als Hanny ook voor een goede gids zou zorgen. In 2004 verscheen de eerste gids met 400 adressen en in 2011 is daarvan de laatste met zo’n 1500 B&B’s verschenen. De belangrijkste promotie met het grootste bereik is toch de online promotie via Bedandbreakfast.nl. Bed and Breakfast werkt met een abonnementenmodel, omdat de meeste B&B’s in die tijd nog niet met directe boekingen en commissies wilden werken. De meerwaarde ligt in de online promotie en het bijbehorende reserveringssysteem.

De laatste jaren is de focus komen te liggen op het verbeteren van de kwaliteit, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een Bed & Breakfast Classificatiesysteem, dat gebruik maakt van tulpen. Op deze manier werkt Hanny aan een professionalisering van de branche. Ook kunnen de B&B’s op allerlei terreinen informatie en advies inwinnen online en via de customer service. Vanaf het begin werkt Bedandbreakfast.nl met gastreviews op de site. Zo wordt de kwaliteit van de B&B’s direct zichtbaar en werkt het als een zelfregulerend system.

Dankzij de stijgende vraag naar persoonlijk gastheerschap, authentieke accommodaties en logeren bij locals groeit de vraag naar B&B’s. Hanny heeft daar met haar bedrijf goed op in kunnen spelen. In 2009 heeft is de stap gemaakt naar het buitenland. In eerste instantie Europa, maar sinds 2013 ook wereldwijd. Op dit moment is het de grootste B&B site ter wereld met B&B’s in maar liefst 210 landen.

Airbnb

Airbnb is een belangrijke concurrent op internet. Zij hebben in vergelijking tot Bed & Breakfast ‘maar’ in 190 landen accommodaties. Beide sites bieden overnachtingen aan bij locals. De adressen op de site van Bed & Breakfast staan echter bekend bij de gemeente. De doelgroep is gemiddeld iets ouder en bestaat met name uit stellen, die zonder kinderen reizen. De vergelijking tussen Bed and Breakfast en Airbnb pakt qua aantallen in het voordeel van de eerste uit.

Vergelijking met Airbnb B&B Airbnb
Aantal overnachtingen in Nederland sinds 2008
Bron: ANP via NU.nl
1,44 miljoen 1 miljoen
Aantal kamers/appartementen wereldwijd
Bron: Volkskrant
1, 7 miljoen 1,5 miljoen
Gemiddelde leeftijd doelgroep 40 36


De links betreffen de cijfers Airbnb van ANP via NU.nl ( 1 miljoen overnachtingen in Nederland) en Volkskrant (1,5 miljoen appartementen/kamers) zijn van juli en september 2015. Hier heeft Bed and Breakfast vorig jaar haar cijfers naastgelegd tijdens een interview met Jose Mast van Hospitality Management.

Content marketingstrategie

De websites Bedandbreakfast.nl (Nederland) en Bedandbreakfast.eu (wereldwijd) staan hoog (meestal top 3 posities) in de organische zoekresultaten door een zoekmachinevriendelijke site. Het is voor hen een voordeel dat op internet specialisten het altijd winnen van generalisten. Ze kunnen zich daardoor op specifieke trefwoorden richten. Ook zetten ze in op long tail trefwoorden, omdat mensen steeds meer zoeken op meerdere trefwoorden tegelijk.

De blogs (bed & breakfast en bed & breakfast eigenaren) maken een belangrijk onderdeel uit van content marketing van Bed & Breakfast Europe. De content wordt goed geïndexeerd door Google. Zoekmachines houden van verse content op de site. De blogberichten worden ook gedeeld via social media. Er zijn verschillende Facebookpagina’s, voor Nederlandse en buitenlandse sites. Verder zijn ze actief op Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ en LinkedIn. Mede door de activiteiten van Airbnb op dit terrein zijn ze alerter geworden op het goed integreren van social media. Ook de e-mail campagnes worden ondersteund door de blogs. Met e-mail marketing en social media wordt geprobeerd een eigen doelgroep te creëren en te onderhouden. Daarnaast wordt er geadverteerd in verschillende zoekmachines en in het inhoudsnetwerk en maakt remarketing een belangrijk onderdeel uit van de online marketingstategie.

Contentmarketing bed & breakfast TravelNext

De gouden tip van NHTV studente Sylvia Trzebonski.

De aanbeveling van Sylvia Trzebonski betreft het automatisch aanpassen van de verblijfsdata tijdens het zoekproces is uiteindelijk uitgeroepen tot de winnende tip. Dat betekent dat wanneer je aan het kijken bent voor een accommodatie je geen datum in hoeft te vullen. Sylvia wint hiermee een weekendje in een Bed & Breakfast naar keuze in Europa ter waarde van € 250,00.

De tip: Ik wil in de maand Januari of Februari datum maakt mij niet zoveel uit naar Venetië, maar ik wil weten wanneer dit het goedkoopste is. Nu moet ik keer op keer de datum zelf opnieuw aanpassen. Misschien een idee op een staafdiagram te maken met prijzen wanneer het goedkoper is (zoals Skyscanner en Ryanair hebben voor vluchten, vlieg je een dag eerder dan is dit wellicht goedkoper dit is dan makkelijk af te lezen uit het staafdiagram voor de gasten). Zo zou je dit ook voor de accommodaties kunnen doen, want door alleen naar links of rechts te gaan in het staafdiagram zie je wanneer het eventueel goedkoper zou zijn.voorbeeld Staafdiagram bed & breakfast TravelNext