• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De contentkalender how-to die helpt om je Social Media in te richten

21 mei 2014 door Lobke Elbers

Op 21 mei is het DML (Digital Marketing Live) event in Amsterdam. Van 10.00 tot 17.00 op 5 stages en diverse round tables over alles wat trending is in digital marketing. Antal de Waij van Engagement Media gaf in een sessie van een halfuur een how to met tips voor de contentkalender. Een struggle voor veel bedrijven in onze sector, maar hier eindelijk eens wat opheldering (en tips).

Zodra je op meerdere platformen zit als reismerk (Twitter, Facebook, LinkedIn, een corporate blog) heb je indirect ook te maken met verschillende communities: je Facebook community, je twittervolgers, je instagramvolgers, etc. Hoe zorg je voor de juiste mix op de juiste platformen, binnen de juiste communities?

Het begint met de contentkeuze. Het gebruik van 1 bepaald type content in je kalender is makkelijk, maar niet erg spannend voor je publiek. Een juiste mix bestaat volgens Antal uit een aantal types: statisch, dynamisch, domein dominerend en engagement verhogend.

Statische content

Dit zijn over het algemeen de tijdloze producten. Het corporate verhaal van wat jij doet en welk product je verkoopt. Service of diensten, vakantiehuizen of vliegtuigstoelen. Dit zijn berichten die je in principe elke maand zou kunnen herhalen, ze zijn niet tijdsgebonden of trendgevoelig: het gaat om je corporate identity. Wie ben je en wat doe je?

Dynamische content

Dynamische content is content die geschikt is in de fase rondom een event, een happening of een actie. De content heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Het loopt aan, bereikt een toppunt en ebt weer weg. In de reisbranche kun je het vergelijken met een bepaalde actie om een last-minute reis aan te bieden. Of een actie waarbij je je publiek vraagt om mee te denken, zoals bijvoorbeeld bij de Arke Dreamliner #nametheplane. Dat het tijdelijke content  is, daar moet je als merk bewust mee omgaan.
arkeflynametheplane

Dat je daar nog dynamischer op kunt inspelen, blijkt wel uit de tweede post, waar ArkeFly op 26 april #koning inzette. Duidelijk een post die dynamisch en tijdelijk is, maar binnen de actie wel voor een boost zorgt.

arkefly2

Domein dominerende content

In deze fase van ben je overal aanwezig en domineer en distribueer je nieuws. Dit betekent niet alleen je eigen nieuws, maar nieuws dat relevant is voor de branche, voor je consumenten, voor de zomerperiode waarin reizen hot topic zijn – om maar een voorbeeld te noemen.

Engagement content

Persoonlijke berichten van jou als organisatie. Dit is waar de personen achter de organisatie aangeboord worden. Maar ook berichten waarin je interacteert van mens tot mens, of als organisatie met een persoon (je consument).

Twitter en de typen content

In de eerste fase van een bedrijf dat op Twitter gaat, is het vooral nuttig en logisch om te kiezen voor statische berichten. Mensen moeten je merk en je bedrijf leren kennen en te weten komen wat je doet, welke producten je biedt en wie je bent.

De volgende fase en misschien wel de meest belangrijke fase: is de fase van het doelbewust interacties opzoeken. En dan met behulp van een format binnen de mix van type berichten.

Maar hoe maak je die content?

De 7 C’s van content creatie

  • Curated: een deel van je oude content ga je distribueren, je bent als het ware de trendsetter
  • Commented: gebruik een tweet van een organisatie en voeg daar een mening aan toe
  • Community: vraag aan de community je te helpen met een bericht te maken (co-creatie)
  • Co-creation: met elkaar aan een artikel werken, meerdere inzichten
  • Creative: kost relatief veel tijd want dit produceer je zelf, het moet gaan over de dynamiek van je organisatie
  • Consumer generated: consumenten gaan met je content aan de haal en maken er iets nieuws van
  • Combinaties: mix met de types content

Hoe ga je content plotten in groeiende community?

Vuistregel: verschillende types communities = verschillende types content

Vuistregel: De content op je site of blog is leading voor je content strategie, social media gebruik je als aanjager

Vuistregel: Voor- hoofd – nagerecht = voor-tijdens-na. De nadruk ligt dus vooral op TIJDENS!

Formule voor je contentkalender: kanaal, onderwerp, key words, response

Voor ieder bericht in de contentkalender is de formule: kanaal, onderwerp, key word en response essentieel. Weten wat je wilt meten en een specifiek doel stellen voor ieder bericht maakt je gefocust en strategisch want: als jouw post op een bepaald moment, voor bepaalde mensen relevant is, dan scoor je.

Tricks voor scoren met keywords:

  • Er moeten altijd keywords in je bericht zitten
  • Laat bepaalde keywords/ tags consequent terugkomen
  • Zet een algemene norm in van hoeveelheid keywords voor een flinke distributie van het bericht
  • Consistentie = betere vindbaarheid

Tricks voor scoren met response:

  • Stel een doel welke response je wilt bereiken (een like, een follow, aanmelding nieuwsbrief)
  • Communiceer concreet welke actie je vervolgens van een lezer verwacht
  • Over het algemeen geldt, wanneer je om een RT vraagt dan krijg je die ook. Mensen die niet vragen, worden soms overgeslagen

Call to action! Zorg dat je dynamisch bent in de mix en het format voor  je voor-, hoofd- en nagerecht  hebt ingericht.

Missen we hier nog belangrijke elementen? Laat het weten!

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: Destinatiemarketing, E-commerce, Online PR en branding, Social media Tags: Antal de Waij, Arkefly, Contentkalender, DML14

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De top 14 blogs van 2014 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2014 om 10:14

    […] Zodra je op meerdere platformen zit als reismerj heb je indirect ook te maken met verschillende communities: je Facebook community, je twittervolgers, je Instagramvolgers. Het begint met de juiste contentkeuze. Een juiste mix bestaat uit een aantal typen content volgens Antal de Waij op Emerce Etravel: statisch, dynamisch, domein dominerend en engagement verhogend. Lees meer… […]

  2. Instagram checklist voor de reisindustrie deel 2: per week | TravelNext schreef:
    15 februari 2016 om 13:02

    […] Blog 2: De contentkalender how-to die je helpt om je social media in te richten […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel technologie Booking.com mobiel instagram reviews destinatiemarketing TUI Expedia hotels reizen Facebook TripAdvisor NHTV Social Media KLM Vakantiebeurs Google Airbnb onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring