Op 21 mei is het DML (Digital Marketing Live) event in Amsterdam. Van 10.00 tot 17.00 op 5 stages en diverse round tables over alles wat trending is in digital marketing. Antal de Waij van Engagement Media gaf in een sessie van een halfuur een how to met tips voor de contentkalender. Een struggle voor veel bedrijven in onze sector, maar hier eindelijk eens wat opheldering (en tips).
Zodra je op meerdere platformen zit als reismerk (Twitter, Facebook, LinkedIn, een corporate blog) heb je indirect ook te maken met verschillende communities: je Facebook community, je twittervolgers, je instagramvolgers, etc. Hoe zorg je voor de juiste mix op de juiste platformen, binnen de juiste communities?
Het begint met de contentkeuze. Het gebruik van 1 bepaald type content in je kalender is makkelijk, maar niet erg spannend voor je publiek. Een juiste mix bestaat volgens Antal uit een aantal types: statisch, dynamisch, domein dominerend en engagement verhogend.
Statische content
Dit zijn over het algemeen de tijdloze producten. Het corporate verhaal van wat jij doet en welk product je verkoopt. Service of diensten, vakantiehuizen of vliegtuigstoelen. Dit zijn berichten die je in principe elke maand zou kunnen herhalen, ze zijn niet tijdsgebonden of trendgevoelig: het gaat om je corporate identity. Wie ben je en wat doe je?
Dynamische content
Dynamische content is content die geschikt is in de fase rondom een event, een happening of een actie. De content heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Het loopt aan, bereikt een toppunt en ebt weer weg. In de reisbranche kun je het vergelijken met een bepaalde actie om een last-minute reis aan te bieden. Of een actie waarbij je je publiek vraagt om mee te denken, zoals bijvoorbeeld bij de Arke Dreamliner #nametheplane. Dat het tijdelijke content is, daar moet je als merk bewust mee omgaan.
Dat je daar nog dynamischer op kunt inspelen, blijkt wel uit de tweede post, waar ArkeFly op 26 april #koning inzette. Duidelijk een post die dynamisch en tijdelijk is, maar binnen de actie wel voor een boost zorgt.
Domein dominerende content
In deze fase van ben je overal aanwezig en domineer en distribueer je nieuws. Dit betekent niet alleen je eigen nieuws, maar nieuws dat relevant is voor de branche, voor je consumenten, voor de zomerperiode waarin reizen hot topic zijn – om maar een voorbeeld te noemen.
Engagement content
Persoonlijke berichten van jou als organisatie. Dit is waar de personen achter de organisatie aangeboord worden. Maar ook berichten waarin je interacteert van mens tot mens, of als organisatie met een persoon (je consument).
Twitter en de typen content
In de eerste fase van een bedrijf dat op Twitter gaat, is het vooral nuttig en logisch om te kiezen voor statische berichten. Mensen moeten je merk en je bedrijf leren kennen en te weten komen wat je doet, welke producten je biedt en wie je bent.
De volgende fase en misschien wel de meest belangrijke fase: is de fase van het doelbewust interacties opzoeken. En dan met behulp van een format binnen de mix van type berichten.
Maar hoe maak je die content?
De 7 C’s van content creatie
- Curated: een deel van je oude content ga je distribueren, je bent als het ware de trendsetter
- Commented: gebruik een tweet van een organisatie en voeg daar een mening aan toe
- Community: vraag aan de community je te helpen met een bericht te maken (co-creatie)
- Co-creation: met elkaar aan een artikel werken, meerdere inzichten
- Creative: kost relatief veel tijd want dit produceer je zelf, het moet gaan over de dynamiek van je organisatie
- Consumer generated: consumenten gaan met je content aan de haal en maken er iets nieuws van
- Combinaties: mix met de types content
Hoe ga je content plotten in groeiende community?
Vuistregel: verschillende types communities = verschillende types content
Vuistregel: De content op je site of blog is leading voor je content strategie, social media gebruik je als aanjager
Vuistregel: Voor- hoofd – nagerecht = voor-tijdens-na. De nadruk ligt dus vooral op TIJDENS!
Formule voor je contentkalender: kanaal, onderwerp, key words, response
Voor ieder bericht in de contentkalender is de formule: kanaal, onderwerp, key word en response essentieel. Weten wat je wilt meten en een specifiek doel stellen voor ieder bericht maakt je gefocust en strategisch want: als jouw post op een bepaald moment, voor bepaalde mensen relevant is, dan scoor je.
Tricks voor scoren met keywords:
- Er moeten altijd keywords in je bericht zitten
- Laat bepaalde keywords/ tags consequent terugkomen
- Zet een algemene norm in van hoeveelheid keywords voor een flinke distributie van het bericht
- Consistentie = betere vindbaarheid
Tricks voor scoren met response:
- Stel een doel welke response je wilt bereiken (een like, een follow, aanmelding nieuwsbrief)
- Communiceer concreet welke actie je vervolgens van een lezer verwacht
- Over het algemeen geldt, wanneer je om een RT vraagt dan krijg je die ook. Mensen die niet vragen, worden soms overgeslagen
Call to action! Zorg dat je dynamisch bent in de mix en het format voor je voor-, hoofd- en nagerecht hebt ingericht.
Missen we hier nog belangrijke elementen? Laat het weten!
2 reacties