Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest gelezen, en voor velen nostalgische jeugdblad zestig (!!) jaar. En om dat te vieren gaat ’s werelds meest bekende eend op reis door eigen land. En doet elke maand een nieuwe provincie aan, ook een soort van destinatiemarketing?

Aandacht voor de provincies

Gedurende een heel jaar gaat Donald Duck vanuit Duckstad op bezoek bij een andere provincie. Het vrolijke weekblad staat helemaal in het teken van de betreffende provincie. Deze maand is Utrecht aan de beurt.

Het vrolijke weekblad ligt bij alle kleine en grote lezers in de bus en heeft een bereik van 1.769.000. En die lezer(tje)s bevinden zich natuurlijk over het hele land. De schoonheid van de stad of grote evenementen staan centraal in het weekblad, waardoor een destinatie best in de spotlight komt te staan bij heel veel mensen. Zeker deze edities worden veelvuldig gelezen en krijgen ook op het internet veel aandacht.

Adverteerders

Ook adverteerders lijken op de Donald Duck in te springen. Adverteerders voor specifieke uitjes kunnen via het blad bijvoorbeeld kortingen voor uitjes in de provincie aan te bieden. Op deze manier bereiken ze in ieder geval op geografische factoren hun doelgroep. De advertenties krijgen extra kracht mee door de Donald Duck zelf, omdat het blad de lezer al enigszins naar de provincie trekt.

De hele wereld gezien, nu de Nederlandse provincies

Het idee van de provincie-edities van Donald Duck komt van Thom Roep, hoofdredacteur van het weekblad. “We ontdekten vijf jaar geleden dat Donald Duck over de hele wereld avonturen had beleefd, van Parijs tot het Amazonegebied. Maar hij was nog nooit in Nederland geweest. We hebben toen in 2007 een special gemaakt over Donald Duck in Amsterdam. Dat sloeg in als een bom. Daarom komen we nu bij het zestigjarig bestaan van het blad elke maand met een uitgave die zich afspeelt in een van de provincies.”

Ik vind de insteek van de Donald Duck echt leuk. Ik heb lang geen Donald Duck meer gelezen, maar lees met plezier de Gelderlandse editie over de vierdaagse en probeer ik mijn hands on the Utrechtse editie te krijgen.