• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De hedendaagse reiziger en de relatie met zijn smartphone

28 juni 2012 door Annelies Hulshof

De ‘nieuwe’ reiziger lijkt volgens verschillende berichten nergens meer te gaan zonder smartphone. Als ik kijk naar mijn eigen reisgedrag, dan gebruik ik ook voornamelijk mijn iPhone als informatiebron om mijn nieuwe slaapplek te vinden, te zien wat er te doen is in een bepaalde stad of om mijn foto’s te delen met vrienden en kennissen thuis. Ik kwam een onderzoek tegen van Targeting Innovation waarin zij het gebruik van smartphones voor en tijdens het reizen bekeken.

Mobiel internet op reis voornamelijk om het weer te checken

Er waren volgens het onderzoek in maart 2011 zo’n 4 miljard mobiele telefoons op de wereld, waarvan 1 miljard smartphones. Een groot aantal van de consumenten beschikt dus over een smartphone. Interessant is om te kijken hoe dit grote aantal hun smartphone tijdens het reizen gebruikt. Het zijn op internet en ontvangen en verzenden van e-mails staat op een goede derde plek, maar liefst 92% van de respondenten geeft aan internet te gebruiken op reis.

Maar wat doen ze dan op internet?! Respondenten van het onderzoek gaven aan dat zij op internet voornamelijk het weer bekijken en Google maps gebruiken als ze op reis zijn.

Op de vraag of ze ooit hun smartphone hadden gebruikt om iets te boeken of te betalen in relatie tot reizen gaven de meesten aan dit nog nooit gedaan te hebben. Daarna is het boeken van een hotelkamer de meest gekozen optie.

Sociale netwerken

Zo’n 30% van de respondenten geeft aan meerdere malen per dag online te gaan om een sociaal netwerk te gebruiken. 15% doet dit één of twee keer per dag en 14% meerdere keren per week. Echter verschilt dat met reizigers die zich in het buitenland bevinden, die gaan over het algemeen minder vaak online om de sociale media te gebruiken.

Wat ze dan precies doen op die sociale media is eigenlijk voornamelijk bekijken wat hun vrienden en familie thuis allemaal aan het doen zijn. Op de tweede plek komt het delen van eigen ervaringen met de mensen thuis.

Data roaming kosten voornaamste reden om niet online te gaan op vakantie

Opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek zijn vooral het verschil in gebruik van smartphones wanneer reizigers in eigen land reizen en wanneer zij in het buitenland reizen. De kosten van roaming is dan ook de voornaamste reden om het internet uit te zetten in het buitenland. Smartphones worden als gewone mobiele telefoons gebruikt voor sms’en en bellen. Ook worden de kosten voor gebruik van Wi-Fi in het hotel en de snelheid van de verbinding als reden gegeven om geen internet te gebruiken wanneer ze in het buitenland zijn.

Voor het gebruik van internet in het buitenland wil een reiziger naar mijn idee nooit (te veel) betalen, en de reden van deze hoge kosten voor data roaming vind ik ook nog steeds onduidelijk. Daarnaast pleit ik er voor dat het aanbieden van Wi-Fi in hotels gewoon gratis moet zijn en de standaard, pas dan kun je als reiziger optimaal gebruik maken van je mobiel en de schat aan informatie die daar achter ligt. Nu is het nog van belang dat een reisgids-app ook zonder internet kan werken, ik hoop dat dat snel verleden tijd is. Download hier het hele onderzoek van Targeting Innovation.

Gerelateerde Berichten

  • Hoe online en social is de hedendaagse reiziger? [infographic]

    Lekker weg van alles en fijn de wijde wereld in trekken, op vakantie gaan gebeurt…

  • TripBarometer: Reiziger én hotelier richten zich op mobiel [Infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor komt elk jaar weer als een welkome verrassing. De grootste reviewsite…

  • Onderzoek van Google: Ook de welgestelde reiziger zoekt voornamelijk online

    Google komt weer met een onderzoek om van te smullen, dit keer onder welgestelde reizigers. Google…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel Tags: mobiel en travel, Onderzoek gebruik iPhone tijdens vakantie, Smartphones en travel

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. SoLoMo, de nieuwste reistrend « Trends & Brands (NL) schreef:
    19 september 2012 om 11:20

    […] – Travelnext, bekeken op 19 september 2012 https://www.travelnext.nl/de-hedendaagse-reiziger-en-zijn-smartphone.html […]

  2. De smartphone, handig in alle fasen van een reiziger - TravelNext schreef:
    20 december 2012 om 16:47

    […] bij thuiskomst torenhoog zijn. Dat zonder meer, en dat moge duidelijk zijn na de vele, vele en nog meer berichten over het aanbeiden van wifi op accommodaties, al dan niet gratis. Dat voorop gesteld […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram KLM Airbnb Vakantiebeurs NHTV Google reviews mobiel technologie hotels Facebook Expedia destinatiemarketing TripAdvisor Booking.com reizen onderzoek Social Media travel TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring