De ‘nieuwe’ reiziger lijkt volgens verschillende berichten nergens meer te gaan zonder smartphone. Als ik kijk naar mijn eigen reisgedrag, dan gebruik ik ook voornamelijk mijn iPhone als informatiebron om mijn nieuwe slaapplek te vinden, te zien wat er te doen is in een bepaalde stad of om mijn foto’s te delen met vrienden en kennissen thuis. Ik kwam een onderzoek tegen van Targeting Innovation waarin zij het gebruik van smartphones voor en tijdens het reizen bekeken.

Mobiel internet op reis voornamelijk om het weer te checken

Er waren volgens het onderzoek in maart 2011 zo’n 4 miljard mobiele telefoons op de wereld, waarvan 1 miljard smartphones. Een groot aantal van de consumenten beschikt dus over een smartphone. Interessant is om te kijken hoe dit grote aantal hun smartphone tijdens het reizen gebruikt. Het zijn op internet en ontvangen en verzenden van e-mails staat op een goede derde plek, maar liefst 92% van de respondenten geeft aan internet te gebruiken op reis.

Maar wat doen ze dan op internet?! Respondenten van het onderzoek gaven aan dat zij op internet voornamelijk het weer bekijken en Google maps gebruiken als ze op reis zijn.

Op de vraag of ze ooit hun smartphone hadden gebruikt om iets te boeken of te betalen in relatie tot reizen gaven de meesten aan dit nog nooit gedaan te hebben. Daarna is het boeken van een hotelkamer de meest gekozen optie.

Sociale netwerken

Zo’n 30% van de respondenten geeft aan meerdere malen per dag online te gaan om een sociaal netwerk te gebruiken. 15% doet dit één of twee keer per dag en 14% meerdere keren per week. Echter verschilt dat met reizigers die zich in het buitenland bevinden, die gaan over het algemeen minder vaak online om de sociale media te gebruiken.

Wat ze dan precies doen op die sociale media is eigenlijk voornamelijk bekijken wat hun vrienden en familie thuis allemaal aan het doen zijn. Op de tweede plek komt het delen van eigen ervaringen met de mensen thuis.

Data roaming kosten voornaamste reden om niet online te gaan op vakantie

Opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek zijn vooral het verschil in gebruik van smartphones wanneer reizigers in eigen land reizen en wanneer zij in het buitenland reizen. De kosten van roaming is dan ook de voornaamste reden om het internet uit te zetten in het buitenland. Smartphones worden als gewone mobiele telefoons gebruikt voor sms’en en bellen. Ook worden de kosten voor gebruik van Wi-Fi in het hotel en de snelheid van de verbinding als reden gegeven om geen internet te gebruiken wanneer ze in het buitenland zijn.

Voor het gebruik van internet in het buitenland wil een reiziger naar mijn idee nooit (te veel) betalen, en de reden van deze hoge kosten voor data roaming vind ik ook nog steeds onduidelijk. Daarnaast pleit ik er voor dat het aanbieden van Wi-Fi in hotels gewoon gratis moet zijn en de standaard, pas dan kun je als reiziger optimaal gebruik maken van je mobiel en de schat aan informatie die daar achter ligt. Nu is het nog van belang dat een reisgids-app ook zonder internet kan werken, ik hoop dat dat snel verleden tijd is. Download hier het hele onderzoek van Targeting Innovation.