Zakenreizigers maken steeds vaker gebruik van aanbieders als Airbnb en Uber. Maar zijn deze diensten een goede aanvulling op de zakelijke reisprogramma’s van travel managers? En met welke risico’s moeten ze rekening houden? Een nieuwe white paper van Advito, expert op het gebied van zakenreizen, bekijkt de deeleconomie vanuit het perspectief van de zakenreizen en zakenreizigers.

Drie vragen

Uber en Airbnb worden ook door corporates gebruikt. Volgens cijfers uit de white paper, komt het ongeveer neer op 8% zakelijke reizigers met Airbnb en het aantal zakelijke transacties via Uber is gestegen met 50%. Positief of negatief, beiden partijen krijgen een hoop media aandacht. Beide partijen bieden producten aan voor de zakelijke markt en de zakelijke reiswereld vraagt zich vanwege -het hot topic zijn- van Uber en Airbnb, maar al te graag af ‘what’s in it for me’.

  • Voegen de producten en dus de bedrijven waarde toe aan ons eigen zakelijke travelprogramma?
  • Moeten we reizigers toestaan om gebruik te maken van ‘sharing economy’ services?
  • Hoe managen we deze aanbieders, hoe integreren we hen in ons eigen beleid en hoe willen we dat zakelijke reizigers hiermee omgaan?

Airbnb en Uber starrte op de zakelijke markt in 2014

In juli 2014 is Airbnb begonnen met Business Travel gebaseerd op een aanbod van ruim 500.000 shortstays die geschikt zijn voor zakelijke reizigers; WiFi aanwezig, direct boekbaar en geen ruimte hoeven delen met een bewoner of andere reiziger. Ook Uber begon in juli 2014 met het aanbieden van een corporate service voor de zakelijke markt.

Net als Airbnb, tekende Uber een contract met Concur, zodat reizigers hun kosten voor de reis of het verblijf direct kunnen declareren bij hun bedrijf. Zakelijke reizen kunnen hiermee van begin tot eind bijgehouden worden (zoals reisafstand, begin- en eindtijd, maar ook de kosten voor alle trips in een overzicht per week of maand).

De voors en tegens

In het rapport zijn vijf belangrijke overwegingen geformuleerd om te kunnen bepalen of zakelijk reizen met sharing platforms past binnen het zakelijke reisprogramma. Deze vijf items kun je hier onder in de tabel bij ‘evaluate’ terugvinden. Het draait om kosten, reizigers ervaring en tevredenheid, beleid, veiligheid en integratie.

zakenreizen Uber en Airbnb

Kosten

+ Sharing economy suppliers zoals Airbnb zijn meestal goedkoper dan hotels. Onderzoek naar de verschillen in kosten tussen hotels en Airbnb shortstays laat zien dat bijvoorbeeld in Amerika, de hotelprijzen gemiddeld 21,1 % hoger liggen dan de Airbnb verblijven in dezelfde stad.

Maar er is geen roomservice, geen fitnesszaal en geen ontbijt of conferentieruimte. Daarnaast dient meegerekend te worden dat een goede Airbnb locatie, nog niet zo snel gevonden is als een ‘approved’ hotelkamer. Het neemt tijd in beslag om met een aantal Airbnb aanbieders een goede relatie op te bouwen en mooie kortingen te regelen.

Reizigers ervaring en tevredenheid

+ Boeken gaat snel en gemakkelijk via de app en je hebt als reiziger tijdens je zakelijke reis meer het gevoel in een huis dan in een hotel te verblijven. Authenticiteit en een ruime keuze aan locaties op veel plekken in alle ringen van een stad  zijn natuurlijk een grote plus om wel te kiezen voor Airbnb. Er is geen standaard product of dienst, maar dit kan gezocht worden totdat het perfecte verblijf qua ligging, sfeer en voorzieningen is gevonden.

Het ;open review beleid’ dat Airbnb hanteert draagt tevens bij aan het streven naar een goede reizigerservaring. Elk verblijf wordt individueel beoordeeld door huurder en verhuurder en blijft zichtbaar voor toekomstige boekers. Dat zorgt er tot op heden nog voor dat aanbieders net dat stapje extra willen zetten om het de (zakelijke) reiziger compleet naar de zin te maken.

 – Maar als er iets mis is, dan is het goed mis. Wie komt er binnen vijf minuten een kapotte douche repareren? Niemand upgrade je kamer als het tegenvalt. Ben je spullen vergeten zoals shampoo en zeep? Of kom je eerder aan dan je van tevoren had gepland, waar kun je dan terecht? Er is geen lobby, geen receptiedienst en geen restaurant. Maar dat weet je. Want zoals de CEO van Airbnb in het rapport zelf aangeeft:

We’re never going to be hotels. We’re never going to be that perfect, consistent experience, where you know exactly what you’re going to get.

Bij Uber zit het allemaal nog net iets anders. De dienst beschikt over een goede app om je taxi on demand te bestellen, werkt met GPS en is daardoor vaak sneller dan een gewone taxidienst. Bij Uber zijn het (in de meeste gevallen) wel professionele taxi chauffeurs die je naar je bestemming rijden, zijn de auto’s wel voorzien van luxe en comfort en kun je zelfs kiezen voor het niveau van luxe; UberBLACK, UberLUX of UberPOP.

Bij die laatste wordt Uber vergelijkbaar met Airbnb, niet professiole chauffeurs bieden tegen een aantal voorwaarden  hun eigen auto aan en kunnen daar geld mee verdienen. Het is minder geschikt voor ad-hoc reisjes die tussendoor tijdens zakenreizen nogal eens gepland worden.

Checklist sharing economy

Natuurlijk zijn er nog een aantal belangrijke zaken om af te wegen, zoals de eerder genoemde veiligheidsoverwegingen, het beleid (bijvoorbeeld Uber is niet on-omstreden) en integratie in de organisatie kan wat haken en ogen hebben. Bekijk hier de andere voors en tegens uit het rapport om met partijen uit de sharing economy samen te werken voor zakelijke reizen. In het rapport staan ook de volgende stappen uitgelegd van wat je nu met de sharing economy actief kunt doen en een checklist voor als je uiteindelijk wilt bepalen of je wel of niet met de sharing economy in zee wilt gaan!

checklist sharing economy voor zakenreizen

Live webinar sharing economy en de impact op zakenreizen

Advito houdt twee webinars over de sharing economy en de impact op zakenreizen: op donderdag 5 februari om 15.oo uur (inschrijven kan hier) en op dinsdag 17 februari om 10.00 uur (inschrijven kan hier).

Credits header afbeelding: Carly Lesser & Art Drauglis (CC)