We weten het allang, de Chinese reizigers vormen voor Nederland de belangrijkste doelgroep voor het komende decennium. Het land wordt steeds toegankelijker voor buitenstaanders, maar ook de eigen bevolking is steeds meer in staat om de wereld te ontdekken. Voor ons in Nederland is dat bijna niet voor te stellen, maar de economische groei en de steeds verder open gaande grenzen zorgen voor een massale stroom aan Chinese toeristen. Chinezen zijn de nieuwe Japanners.

Hotels.com heeft de CITM (China International Travel Monitor) opgesteld welke inzicht geeft over de impact van de Chinese reizigers op de hotelbranche. Wat opvalt is dat deze reizigers graag luxe merken kopen. Ze verblijven ook graag in de duurdere categorie hotels. En hun Engels is helemaal niet zo slechts als wij denken. Daarnaast zijn ze geinteresseerd in de lokale cultuur en zijn ze groot-gebruikers van internet tijdens hun vakantie.

Chinese reizigers zijn kansen voor jouw hotel

Als ondernemer wil je deze reizigers wel.  Maar wat moet je ze bieden zodat ze in jouw hotel komen overnachten en jouw diensten nuttigen?

Alles in het Chinees

Tuurlijk, je kan waarschijnlijk niet alles in het Chinees vertalen, maar zorg in elk geval voor een paar Chinese TV zenders en Chinese kranten. Maar het allerbelangrijkste is dat je jouw website in het Chinees moet hebben. Als ze jouw site gevonden hebben moet die wel leesbaar zijn voor hun. Vermeld hierop ook duidelijk welke services je speciaal voor hun te bieden hebt.

Leer Mandarijns spreken

Als je personeel in dienst hebt dat Mandarijn kan spreken heb je een streepje voor. Dat moet met de huidige culturele mix in Nederland toch niet heel moeilijk zijn. Het loont zelfs om hier speciaal personeel op te werven. Het werkt het beste als je mannelijk Chinees personeel hebt dat leiding geeft en vrouwelijk personeel dat service biedt.

Sambal bij?

Chinezen vinden het fijn om in het hotel te eten waar ze verblijven. Na een drukke dag keren ze graag terug in de vertrouwde omgeving van jouw hotel, mits je Chinese maaltijden serveert. En dan geen babi pangang en tjap tjoi aub! Heb je geen Masterschef in dienst dan kan je ook voor groepen een aparte catering regelen. Of maak je de recepten eigen, volg een workshop zodat je keuken crew de authentieke gerechten zelf kan bereiden. Hiermee steel je de harten van je gasten. En laat apart betalen voor het bier, dat zal rijkelijk stromen :-).

En links ziet u

Als u al het bovenstaande kunt bieden zijn extra diensten en services makkelijk aan ze te slijten. Ze boeken alle tourtjes bij jou en betalen graag bij voor goed advies en kortingcoupons.

Be a gentleman

Iets dat je niet moet vergeten is dat er in China nog altijd een bepaalde hiërarchie is, en dan met name die tussen vrouwen en mannen. Let hierop. Het werkt het beste als je mannelijk Chinees personeel hebt dat leiding geeft en vrouwelijk personeel dat service biedt. Dit geldt overigens niet alleen voor Chinezen, maar ook bij reizigers uit bijvoorbeeld Korea, Maleisië, Hong Kong en Japan.

Het volledige rapport vindt je hier.

Afbeelding: bigbirdz