In een tijd waarin het delen van ervaringen met vrienden en bekenden centraal staat, is de impact hiervan ook terug te zien op gebied van het zoeken en boeken van vakanties. Vrienden posten op Facebook waar ze naar toe gaan, en laten de mooiste foto’s zien. Om jaloers van te worden, maar je wordt er ook wel door geïnspireerd voor het plannen van je volgende reis.

Via updates op Twitter, Facebook laten ze weten dat ze op een haar na het vliegtuig hebben gehaald en na een paar uur zie je ze heerlijk genieten met een gekoeld drankje aan het zwembad. Ervaringen (meestal alleen de leuke) worden direct gedeeld met vrienden en bekenden.

Always connected en sharing

De iPhone en de iPad zijn tijdens de vakantie een eerste levensbehoefte, en gaan gewoon mee op vakantie. Via de iPhone worden tientallen foto’s gemaakt en doorgezet naar een van je sociale netwerken. Hier heb je geen camera meer voor nodig. Ouderwets een krantje kopen tijdens de vakantie is er ook niet meer bij. Waarom een krantje kopen als je elke dag aan het zwembad op je iPad via nu.nl het laatste nieuws kan volgen. Tijdens onze laatste vakantie in Toscane kon je ook zien dat de iPad een gewild object was bij het zwembad. Voor de een om het laatste nieuws te lezen, voor een ander om het record van Angry Birds te verbeteren. Grappig detail. In het dorpje waar we op vakantie waren in Toscane stond een telefooncel op het dorpsplein. Dat moest ik toch wel even uitleggen aan Isa (6) en Luc (4) waar dat ding nu voor bedoeld was.

Infographic Vacationing the Social Media Way

Volgens de infographic die is gemaakt door MDG advertising gebruikt 52% van de Amerikaanse reizigers social media om inspiratie op te doen voor hun volgende vakantie, waarbij Facebook een prominente rol speelt. Ook de mobiele toepassingen nemen meer en meer hun plek in het vergelijken van vliegtarieven en hotelprijzen.

Tijdens de vakantie wordt social media en mobiel door meer dan 70% actief gebruikt. Voor het delen van ervaringen maar voor het snel opzoeken van informatie. Logisch want de iPhone is je mini-computer (handtop) geworden. Volgens de infographic laat 46% van de reizigers een review achter op een hotelwebsite. Dat lijkt me nogal van de hoge kant maar goed. Meer dan 75% post na zijn vakantie de leukste foto’s in een map op Facebook om de leukste vakantiemomenten te delen met hun vrienden.

impact social media

Het gaat razendsnel. Social media en mobile. Twee onderwerpen die voor iedere reisorganisatie hoog op de agenda moeten staan.

Afbeelding: Håkan Dahlström