30 april 2013. De voorlopig laatste Koninginnenacht en Koninginnedag. Willem-Alexander wordt ingehuldigd en Amsterdam is er klaar voor, volgens burgermeester Eberhard van der Laan. Dat is te hopen, want de inhuldiging zal over de hele wereld te zien zijn. Destinatiemarketing in optima forma?

Kans voor destinatie Holland en Amsterdam

Via YouTube is de inhuldiging live te volgen voor mensen van over de hele wereld en als je gewoon in Nederland zit kan dat via de stream op NOS.nl. Dit betekent dus ook dat Amsterdam en ‘Holland’ de hele dag in miljoenen woonkamers, van over de hele wereld, te zien zal zijn. Daarnaast komen er ook nog eens meer dan 1000 journalisten van over de hele wereld naar Amsterdam om verslag te doen van de troonswissel. Wat wil je nog meer als destinatie marketeer? Om te beginnen zou het fijn zijn als de geschiedenis zich niet herhaalt. De beelden van de rellen toen Beatrix in 1980 werd ingehuldigd zouden zich vandaag de dag via sociale media een stuk sneller verspreiden. Gelukkig werkt het ook andersom. Mooie beelden van de stad, feestende mensen en dé balkonscène zijn ware ‘virals in de dop’. En dan heb ik het nog niet eens over de impact alle instagram foto’s, vine-video’s, facebookposts, foursquare check-ins en tweets in Amsterdam.

Van destinatiemarketing naar inhaak-marketing

De evidente kans voor Nederland en Amsterdam om zich te profileren als destinatie is niet de enige kans die de kroning met zich meebrengt. Overal waar ik kijk, zie ik bedrijven die ‘iets doen’ met de kroning van de nieuwe koning. Wanneer ik de lijst van inhaak-koningin Gonnie Spijkstra bekijk, valt het me op dat ik nauwelijks bedrijven uit de reis- en gastvrijheidsbranche tegenkom. Het beste voorbeeld wat ik kan bedenken is De Efteling. Een enorme kroon van ruim 10 meter doorsnede en een hoogte van 4,5 meter op de pagode is niet te missen voor de bezoekers. De rest van de reis- en gastvrijheidsbranche lijkt wat achter te blijven als het gaat om inhakers op de kroning. Hebben we het te druk omdat het meivakantie is of is er een andere reden?

Credits afbeelding: Joop van Dijk (CC)