Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van veel consumenten. Maar of het ook invloed heeft op de fasen voor we op reis gaan is de vraag. Conrad Advertising deed onderzoek naar de rol die sociale media heeft bij het dromen, plannen en boeken van een reis of vakantie. In dit blog behandel ik de belangrijkste conclusies.

Reviews en meningen

Respondenten van het onderzoek geven aan niet veel conversaties op sociale media te hebben gevoerd over het plannen van hun vakanties, met één grote uitzondering: het vergelijken van hotels en bestemmingen.

Toekomstige reizigers zijn namelijk wel erg geïnteresseerd in de mening van anderen die op de plek zijn geweest waarin zij ook al geïnteresseerd zijn. 50% van de ondervraagden zegt namelijk dat ze TripAdvisor hebben gebruikt bij het plannen van hun vakantie.

Echter, als we TripAdvisor buiten sluiten is het aantal conversaties via sociale media over het plannen van een vakantie erg laag. Zie onderstaand figuur voor een totaal overzicht.

Invloed op Facebook en Twitter niet heel groot

De rol die weggelegd is voor Facebook en Twitter in het dagelijks leven lijkt volgens het onderzoek niet te gelden als het gaat om het plannen van een vakantie. Enkel 8% van de ondervraagden geeft aan dat ze Facebook hebben gebruikt bij het plannen van een reis, tegenover een 57% die aan geeft Facebook wel wekelijks te gebruiken voor andere doeleinden. Slechts 5% noemt Twitter als bron die van invloed is geweest op de planning van de vakantie.

Wel geven de respondenten aan dat ze de mening van vrienden of familie hoger waarderen (61%) dan die van vreemden of organisaties (19%) wanneer ze sociale media gebruiken.

De mening van vrienden en familie hoog gewaardeerd.

Ook al geven veel mensen aan geen sociale netwerken te gebruiken bij het plannen en boeken van hun vakantie, ze lijken wel positief te reageren op adviezen en aanbevelingen van vrienden en familie. Van de respondenten van het onderzoek geven 22% van de mannen en 27% van de vrouwen aan zeker weten het aanbevolen hotel te bekijken en serieus te overwegen, tegenover 10% van de mannen en 16% van de vrouwen wanneer een onbekende web-gebruiker of organisatie een aanbeveling doet. De mening van organisaties is dus wel belangrijk, alleen niet zo belangrijk als die van goede vrienden of familie.

Meerdere bronnen

Hoewel 58% van de respondenten aan geeft dat reviews een belangrijke bron zijn bij het kiezen van een vakantie, gebruiken ze een groot legio aan bronnen om hun mening te vormen. Een grote meerderheid (84%) geeft aan dat ze verder onderzoek doen naar een hotel en misschien zelfs wel boeken, ook al heeft deze een slechte recensie.

Hieruit blijkt dat mensen zich bewust lijken te zijn van de subjectiviteit die zich schuil houdt achter de recensies. De schrijver van de recensie zal zijn of haar mening hebben gebaseerd op veel verschillende factoren.

Een review op een eigen website van een organisatie doet de meeste van de respondenten van het onderzoek niets, slechts 28% geeft aan dat deze recensie hun keuze op enige manier heeft beïnvloed.

Over het onderzoek

Conrad advertising heeft een vragenlijst afgenomen bij 2143 volwassenen in Engeland die regelmatig social media gebruiken. De vragenlijst is online afgenomen tussen 26 tot 28 september 2011.

Afbeelding: West.M