• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De kracht van reviews

2 augustus 2009 door Martin van Kranenburg

Reviews, ervaringen van andere reizigers spelen een cruciale rol in het koopbeslissingsproces. Ik ben benieuwd in hoeverre een hoteleigenaar in Frankrijk of een vakantiehuis eigenaar in Italië zich hiervan bewust is en de Nederlandse en andere landelijke review sites in de gaten houdt. Als ik een accommodatie verschaffer was zou ik het wel weten….

Na wat overleg in de familie waren we snel uit de keuze voor de bestemming. Het wordt Toscane. Super helemaal zin in. De eerste week hadden we snel rond, een vakantiehuis van een particulier in het binnenland van Toscane. Nu nog voor de tweede week een accommodatie vinden. Mijn vrouw had ter inspiratie ook enkele reisgidsen gehaald. Wat een klus want we hadden natuurlijk ook wel wat eisen, een kinderbad, speeltuintje, niet te grootschalig enz. enz. Vanuit alle reisgidsen en het aanbod op Internet hadden we na drie avonden ploeteren onze accommodatie gevonden…… dacht ik tenminste.

Yes, deze accommodatie komt bovenaan de lijst. In de gids en op de site van de reisaanbieder waren de foto’s prima en op basis van de omschrijving en de eigen reviews waren we klaar om te gaan boeken. Maar mijn vrouw gaf toch nog een keer in Google de naam van de accommodatie in om te kijken of er nog meer ervaringen waren over deze accommodatie. Ja, die waren er dus. We kwamen op een reviewsite en bij deze accommodatie stonden vier reacties. En in elke reactie stond een verhaal over de overlast van muggen. Ok, op naar de tweede keuze. Hmm, van de 5 reacties was er één review waarbij ze het over de overlast van het animatieteam hadden, die gezellig doorging tot na 12 uur ’s avonds.

Opeens werd het uitzoeken van een vakantie in huize Van Kranenburg niet zo gezellig meer. En ik begon ook te twijfelen aan de bron van de reviews. “Het zouden ook reviews van de concurrent kunnen zijn, zei ik nog. Iedereen kan zo’n review achterlaten. Maar ja, het kwaad was al geschiet. Die avond konden we allebei even geen reis meer zien.

Uiteindelijk is het goed gekomen. Toch bleef het gevoel dat je niet weet of een review echt is aan me knagen. Hoeveel concurrenten laten bewust een negatieve review achter? Hoeveel eigenaren zetten zichzelf te positief op de kaart? Als eigenaar zou ik in ieder geval (via Google alerts) alle reviewsites in de gaten houden en de reviews volgen.

Gerelateerde Berichten

  • De kracht van reviews in 2016: onderdeel van User Generated Content Strategie?

    Op het Emerce E-travel congres dat dinsdag 21 juni plaats vond in het Willem de…

  • De waarde van sociale media en online reviews overschat?

    Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een…

  • KLM in eigen beheer gestart met ratings en reviews

    KLM vraagt reizigers sinds kort hun mening te geven over bestemmingen. De luchtvaartmaatschappij heeft een…

Categorie: Trends

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Calijn zegt

    3 augustus 2009 om 09:31

    Reviews zouden misschien fake zouden kunnen zijn, dus voor 100% afgaan op reviews moet je niet doen.

    De echte kracht van reviews en reviewsites is volgens mij volume. Pas bij voldoende volume van reviews en accommodaties worden reviews relevanter. Je ziet dan vanzelf als er maar een paar reviews van een accommodatie zijn, en of deze relevant zijn. Van die muggen bijvoorbeeld, zou ik even kijken wanneer deze gasten er waren.

    Wat het echt interessant maakt, is als accomodaties mogen reageren op reviews en dat dan ook doen. Dat is vaak het “echte” kijkje in de keuken. Dan worden de reviews direct relevanter, want gemonitord door het management.

    Nog interessanter dan de geschreven teksten (toch zeer persoonlijk) zijn de foto’s, niet gemaakt door fantastische fotografen, maar gewoon door bezoekers. Weet je meteen of het wel zo mooi is als in de gidsen!

  2. Martin zegt

    3 augustus 2009 om 10:09

    Hi Calijn, dank voor je aanvulling. Mee eens volume maakt het verschil. Ik hoor dat ook vaak terug van cursisten die ik train bij Lectric. De best beoordeelde en de slechts beoordelen filteren ze eruit en op basis van de rest van de reviews komen ze tot een oordeel.

    Verder vind ik dat Booking het goed oppakt, ze tonen pas een beoordeling zodra er minimaal 5 reviews zijn. En bij Booking zie je alleen ervaringen van mensen die daadwerkelijk bij Booking hebben geboekt.

  3. Martijn zegt

    5 augustus 2009 om 08:57

    Wat ik sterk vind van de reviews van Booking.com en wat zorgt dat ik daar meer waarde aan hecht bij mijn keuze is de mogelijkheid de reviews te filteren op basis van famillies, jonge stellen, etc.

    Hiervoor is wel een nog groter review volume nodig, maar het vergroot zeker de waarde.

    Reviews bij een verkopende partij, die welliswaar doorgaans afkomstig zijn van echte boekers, kunnen net zo goed gefilterd worden waarbij de meest negatieve reacties door wat overijverige 1.0 marketeers verwijderd worden om het plaatje wat op te poetsen.

    De (technische) kwaliteit van het review systeem bepaalt ook een deel van de waarde.
    Ik test wel eens hoe makkelijk het zou zijn om een anonieme reactie achter te laten, een goed review mechanisme zou op zijn minst een controle moeten doen op de echtheid van bijvoorbeeld het ingevulde email adres. Daarnaast heeft een hotellier vaak zoveel concurenten dat het negatieve review volume wat hij zou moeten achterlaten zo groot is dat dit op basis van IP filteren waar te nemen moet zijn op een site. Ik schat een risico eerder in op vals-positieve reacties dan vals-negatieve reacties.

  4. Happy Hotelier zegt

    7 augustus 2009 om 14:51

    Je stipt een van mijn favoriete onderwerpen aan, dat het met alle techniek en alle fanfare over web 2.0 en alle reviews helemaal niet zo makkelijk is om on line een DIY vakantie te boeken. Online boeken? Nothing ZEN. Ben haast geneigd te zeggen ga naar een goed reisbureau!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs mobiel NHTV onderzoek instagram hotels TUI Facebook Social Media Booking.com technologie Expedia KLM reviews reizen destinatiemarketing travel Google TripAdvisor Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring