Reviews, ervaringen van andere reizigers spelen een cruciale rol in het koopbeslissingsproces. Ik ben benieuwd in hoeverre een hoteleigenaar in Frankrijk of een vakantiehuis eigenaar in Italië zich hiervan bewust is en de Nederlandse en andere landelijke review sites in de gaten houdt. Als ik een accommodatie verschaffer was zou ik het wel weten….

Na wat overleg in de familie waren we snel uit de keuze voor de bestemming. Het wordt Toscane. Super helemaal zin in. De eerste week hadden we snel rond, een vakantiehuis van een particulier in het binnenland van Toscane. Nu nog voor de tweede week een accommodatie vinden. Mijn vrouw had ter inspiratie ook enkele reisgidsen gehaald. Wat een klus want we hadden natuurlijk ook wel wat eisen, een kinderbad, speeltuintje, niet te grootschalig enz. enz. Vanuit alle reisgidsen en het aanbod op Internet hadden we na drie avonden ploeteren onze accommodatie gevonden…… dacht ik tenminste.

Yes, deze accommodatie komt bovenaan de lijst. In de gids en op de site van de reisaanbieder waren de foto’s prima en op basis van de omschrijving en de eigen reviews waren we klaar om te gaan boeken. Maar mijn vrouw gaf toch nog een keer in Google de naam van de accommodatie in om te kijken of er nog meer ervaringen waren over deze accommodatie. Ja, die waren er dus. We kwamen op een reviewsite en bij deze accommodatie stonden vier reacties. En in elke reactie stond een verhaal over de overlast van muggen. Ok, op naar de tweede keuze. Hmm, van de 5 reacties was er één review waarbij ze het over de overlast van het animatieteam hadden, die gezellig doorging tot na 12 uur ’s avonds.

Opeens werd het uitzoeken van een vakantie in huize Van Kranenburg niet zo gezellig meer. En ik begon ook te twijfelen aan de bron van de reviews. “Het zouden ook reviews van de concurrent kunnen zijn, zei ik nog. Iedereen kan zo’n review achterlaten. Maar ja, het kwaad was al geschiet. Die avond konden we allebei even geen reis meer zien.

Uiteindelijk is het goed gekomen. Toch bleef het gevoel dat je niet weet of een review echt is aan me knagen. Hoeveel concurrenten laten bewust een negatieve review achter? Hoeveel eigenaren zetten zichzelf te positief op de kaart? Als eigenaar zou ik in ieder geval (via Google alerts) alle reviewsites in de gaten houden en de reviews volgen.