• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De marktbenadering van onze Vlaamse collega’s #TMcongres

10 juni 2015 door Roy Platje

Op het Travelmedia congres, 4 juni ’15 in Brugge, spraken een aantal Vlaamse reisondernemers over hun benadering van de klant in de veranderende markt. Van oudsher zijn TUI en Thomas Cook de partijen waar de Belg hun vakanties boekt. Maar de markt verandert ook hier, meer focus naar online, Nederlandse toetreders en nieuwe partijen uit het online veld.

Sundio met Sunweb Zondedju kiest frontale aanval

Gino Nauwelaers, Managing director van Sunweb Belgie, presenteerde hun direct selling aanpak in de Belgische markt. In België is sprake van een Duopolie, Thomas Cook en TUI bezitten 85% van de markt. Sunweb heeft zich tot doel gesteld om daar tussen te gaan komen. Beide partijen benaderde de markt al met het onderscheid op prijs. Sunweb is er van uitgegaan dat zij deze stijd zeker kunnen winnen, en heeft gekozen voor een frontale aanval op prijs.

Ze hebben ervoor gekozen om hun interne prijsvergelijk te gaan publiceren online, op hun eigen site. Deze data en procedure hebben ze laten valideren door een gerechtsdeurwaarder en middels juridisch advies binnen de marges van de wet laten vallen. Dit resulteerde in de Zondedju! campagne. Hierin werden ook klanten aangespoord om het grootste prijsverschil te melden. Uit eigen onderzoek bleek dat 95% van de reizen goedkoper was bij Sunweb dan bij de andere 2. In het prijsvergelijk heeft men wel Corendon er bewust buiten gelaten en alleen gekozen voor een vergelijk met de gevestigde orde.

Dit resulteerde, naast een hoop PR, in 150.000 bezoekers op de actiesite en in de boekingsmaand tot 70% meer bezoekers. Als resultaat van de actie haalde Neckermann 120 hotels die te duur waren van de site, zodat een vergelijk niet meer kon. Sunjets verlaagde de prijzen en ook anderen volgden daarop direct. 

Booking.com in Belgie

Tom Minnen, Area Manager voor België en Luxemburg, presenteerde de cijfers van Booking in de Belgische markt. Booking.com kent iedereen van de hotels, maar ze hebben hun definitie van het product aangepast. Ze bieden alle accommodaties aan waar een dak en een bed te boeken zijn. Dus ook campings en boten. Booking.com verwacht dit jaar 1 miljoen boekingen per dag te faciliteren. 

In België boekt 20% inmiddels mobiel, daarvan is de helft (50% ) geboekt in de 48 uur voor aankomst. De nieuwe Booking.com Now app is bedoeld voor bestaande klanten, die direct willen boeken voor diezelfde avond. In de app worden bij boeking geen overbodige gegevens gevraagd. Dus geen adres, creditcard of telefoon gegevens, alleen het mail account om het boeken zo makkelijk mogelijk te maken. Door het lastminute karakter is het aantal no-shows toch heel laag.

Thomas Cook Belgium

Benny Noé sprak over de CRM benadering van Thomas Cook Belgium. Om de direct marketing te optimaliseren is Thomas Cook een data kwaliteit programma gestart. Door de adressen actueel te houden werd alleen al € 73.000 per jaar bespaard. Het redemptie percentage is gestegen van 1,3% in 2010 naar 5% redemptie in 2015. Enkel door een hogere kwaliteit van data.

Zoals zoveel bedrijven wil ook Thomas Cook de klant centraal gaan zetten. Dit door alle oriëntatie en contact fases in kaart te brengen en de systemen met elkaar te verbinden.

De tweede stap was de gestuurde aanbiedingen af te stemmen op de klant. Dus maak gebruik van bestedingspatronen, gezinssamenstelling, woonplaats (ivm luchthaven). Door kruisverbanden te leggen tussen het aankoopgedrag van verschillende groepen klanten wordt er met een algoritme bepaald wat de meest waarschijnlijke aankoop zal zijn van deze klant. Testen hiermee laten een goede conversie zien.

Alle elementen in DM uitingen, online en offline worden op dit moment gepersonaliseerd. Afbeeldingen, teksten en de aanbiedingen. Een mooie case.

profile segmentation

segmentation1

personalisation segmentation

Gerelateerde Berichten

  • Thomas Cook bundelt krachten met Expedia

    Thomas Cook klanten krijgen straks, in vergelijking met de huidige situatie, toegang tot 60.000 extra…

  • Ondernemers lessen in travel van Mark Vanmoerkerke #TMcongres

    Op het Travelmedia Congres in Brugge sprak een reislegende in België. Vanmoerkerke verkocht Sunparks aan Pierre…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Thomas Cook bundelt krachten met Expedia

    Thomas Cook klanten krijgen straks, in vergelijking met de huidige situatie, toegang tot 60.000 extra…

  • Ondernemers lessen in travel van Mark Vanmoerkerke #TMcongres

    Op het Travelmedia Congres in Brugge sprak een reislegende in België. Vanmoerkerke verkocht Sunparks aan Pierre…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Travel Events Tags: Leuven, Sundio, Sunweb, Thomas Cook, travelmedia

Over Roy Platje

Sinds vele jaren is Roy actief in de online wereld. Bij bedrijven als Terberg Leasing en Bol.com als operationeel verantwoordelijke. En later bij Peter Langhout Reizen en Europeesche Verzekeringen in E-business Management functies.
Sinds 2008 houdt Roy zich full time bezig met RED Online Marketing, een marketing bureau bureau wat zich volledig focust op de reisbranche. Strategie, Email en Google AdWords campagnes vormen de kernactiviteit. Roy was tevens eigenaar van BoekVandaag.nl welke in 2013 verkocht is aan Travelbird.
Zie ook mijn Google+ profiel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs KLM Airbnb Expedia instagram TripAdvisor hotels NHTV mobiel Facebook travel Social Media TUI Booking.com reviews onderzoek Google technologie destinatiemarketing reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring