In het “ITB Asia Panel 2” op 9 maart 2011 kreeg men informatie over de moderne Chinese toerist. Deze discussieronde bestond uit Raymond Chen Mingqiong (General Manager Berlin Office, Hainan Airlines), Declan Hurley (VP Marketing, Ritz Carlton Hotel Company), Jens Thraenhart (President, Dragon Trail Beijing) en Angelos Vlachos (Greek National Tourist Organisation). In de Chinese digitale media en social media wereld zijn de lokalen spelers nog dominant. Uitgaande van de traditionele Chinese toerist die Europa bezoekt. Zo wil deze niche graag zo veel mogelijk binnen een kort tijdbestek beleven en zien.

De nieuwe Chinese Semi free independent traveller (Semi FIT) stroomt nu op de markt. Deze toerist is rijk en wil het liefst in luxe hotels verblijven gedurende de reis. Erg belangrijk zijn ook directe vluchten voor de Chinese consument. Parijs en Londen worden getoond als populairste bestemmingen voor de Aziatische toerist. Aziatische reizigers waarden ook sterk reisverhalen (storytelling). Nu is het nog voor touroperator makkelijk een brand te positioneren en Aziatische consumenten naar Europa te krijgen.

De markt is nieuw en nog niet uitbundig verkend. Wil men meer informatie over China travel, data en trendonderzoek? Deze website wordt aanbevolen: http://www.dragontrail.com/