Door: Marian van der Ent. Docent NHTV @entconcept

Donderdag 25 augustus heeft er op de NHTV (Internationale hogeschool Breda) een studiedag e-business plaatsgevonden. Deze dag werd georganiseerd om de integratie van digitale vernieuwingen in het onderwijs te bevorderen. De aftrap werd gedaan door Keynote spreker Jeroen van der Schenk van Socialbites. Hij ziet voor de docent een andere rol weggelegd in de toekomst. De informatie/content ligt tegenwoordig voor het oprapen, maar het is aan de docent om daar duiding aan te geven. Hij gaf daarbij een mooi voorbeeld van interactive seatmapping van Ticketmaster.com http://www.socialbites.nl/2011/08/24/social-events-the-next-step/.

Als je een ticket wil aanschaffen voor een concert, theatershow of sportwedstrijd heb je de mogelijkheid om te zien in welk ‘vak’ jouw (facebook) vrienden zitten. Samen met de studenten kan er bekeken worden welke mogelijkheden dit biedt voor de reisbranche.
http://www.slideshare.net/jeroenvanderschenk/presentatie-nhtv-social-media-in-onderwijs-toerisme

In de middag werden er verschillende workshops gehouden met tal van experts uit het werkveld. Aanwezig uit de reiswereld waren Belvilla, NBTC, HSMAI, Center Parcs en Youropi. Belangrijke opmerking van Lars Boom van de ANWB (zelf oud-student) was dat studenten ondersteund moeten worden om hun kennis die ze privé hebben van de mogelijkheden op internet om te zetten in zakelijk inzicht. Een taak voor docenten, maar zeker ook voor het werkveld om samen vorm te geven. Mooi gegeven is dat het werkveld daar zelf ook wijzer van kan worden. Uit de lezing van Norbert Zoet (Transavia.com en ook een oud-student) over de actie ‘Transavia zoekt een logo’ werd duidelijk dat ook het werkveld zoekende is naar de mogelijkheden van social media. Een gezamenlijk zoekproces van studenten, docenten en het werkveld biedt kansen voor de toekomst.

Credits headerafbeelding: Lemuel Cantos (CC)