Beacons niet alleen op airports van voor ons verre bestemmingen (zoals New York JFK Airport en San Diego Airport) maar ook op Brussel airport moeten gaan zorgen voor minder lange rijen wachtende reizigers voor taxi’s. Taxi’s en vervoersritten zijn altijd al een uitdaging rondom airports, maar door mobiele devices te gebruiken om reizigers stromen te monitoren. En daarmee dus een soepel verloop neer te zetten.

Zoals bij veel beacons is een wifi verbinding of bluetooth het enige noodzakelijke om automatisch door de beacon gedetecteerd te worden. Op Schiphol worden er al 20.000 beacons gebruikt om stromen van bezoekers te monitoren en daarop te reageren.

Vervoer en beacons in travel

Vervoer is zoals blijkt uit eerdere blogs een steeds belangrijker onderdeel van de totale reisexperience dus het kan maar beter goed verlopen. De seamless reis-ervaring van Uber en de aangekondigde auto sharing dienst van Google die eraan komt, kunnen alleen maar roet in het eten gooien van de toekomst van taxi chauffeurs en vervoerders. Tegelijkertijd liggen daar dus ook kansen met behulp van beacons!

Op San Diego airport wordt nu getest met directe aanpassingen binnen de bedrijfsvoering; meer personeel inzetten bijvoorbeeld als een te lange rij negatief effect heeft op het wachten voor reizigers. Maar ook het openbaar vervoer kan meegenomen worden als dit een pijnpunt blijkt te zijn volgens de beacons.

Toekomst: Social Media Beacons in travel

De toekomst van beacons en technologie is nog niet helder. Het aandeel groeit maar het zal volgens Ben Wagenaar (Technology Innovation Architect bij Heathrow Airport) onderdeel moeten worden van een mobiel netwerk; het mobiele netwerk dat registreert waar iemand is met zijn of haar device. Omdat de beacon zeer gerelateerd is aan een locatie, zijn er diverse manieren om gebruik toe te passen.

De interessante link die door Wagenaar gemaakt wordt is met social media en dan bijvoorbeeld met klaag- tweets. Door bijvoorbeeld via Twitter te checken waar de pijnpunten zijn en wat het sentiment van dat pijnpunt is kan er met de beacon inzicht gegeven worden in de actuele status. Stel er wordt negatief getweet over een lange rij, dan kan een beacon met haar gegevens helpen meer inzicht daarin te geven; ‘is het wel echt zo erg als gezegd wordt, of is het wellicht nog veel erger dan gedacht wordt?’

In de toekomst zullen er meer technologische toepassingen zijn waarbij de context van social media en de interacties meegenomen worden. Dit zal grote effecten hebben voor bedrijven, maar daar zitten bijvoorbeeld ook nog meer kansen voor hun marketingcampagnes zegt Wagenaar.

Luchtvaart en beacons:

Wanneer we kijken naar airlines en hoe zij de reisexperience kunnen verbeteren door te kijken naar de toekomst, zijn er nog een aantal mogelijkheden. Patric Matubazi (expert in product management experience en overheidsconsultant op het gebied van telecommunicatie en technologie) schreef recent een blog over de toekomst van beacons in luchtvaart.

Daaruit blijkt dat de mogelijkheden van beacons voor airlines nog lang niet optimaal benut worden. Op dit moment is het dus vooral aan beacon partners om met creatieve oplossingen te komen om innovatieve cases te realiseren online en offline. Beacons moeten de reiziger experience naar een hoger niveau tillen.

Slechts de toplaag van alle mogelijkheden met betrekking tot beacons en IoT wordt volgens hem op dit moment benut. Het is een kwestie van tijd voordat beacons onderdeel worden van de totale airport infrastructuur. Nog verder kijkend, zal de focus niet alleen liggen op het connecten van experiences van passagiers met de airports, maar ook zoals trendwatcher Haroon Sheikh zegt, de stad rondom de airport; oftewel, de introductie van global villages.

Maar voordat het zover is, liggen er nog drie grote kansen:

  1. Passagiers kunnen geavanceerde informatie ontvangen over het inflight entertainment aan boord dat getoond zal worden tijdens hun vlucht.

2. Geavanceerde analytics kunnen voorspellen wanneer een passagier niet op tijd zal kunnen boarden. De passagier kan automatisch op een andere vlucht geboekt worden, terwijl zijn bagage ook op de nieuwe vlucht wordt geplaatst. De vlucht kan dan op tijd vertrekken zonder vertragingen.

3. Airport operations kunnen voor een groot deel wachttijden terugdringen dankzij real-time business intelligence, waarbij eenvoudig de bekende bottleneck voorkomen kan worden.