De laatste tien jaar is er eigenlijk maar weinig veranderd in de reisbranche. Op websites kun je weliswaar vluchten, accommodaties en huurauto’s boeken, maar over reizen gaan die sites eigenlijk niet. Brian Barth, oprichter van zoekmachine SideStep, over waar het eindelijk naartoe gaat.

‘Travel like a local’ is de diepgekoesterde wens van reizigers volgens Barth, die een keynote speech hield op de Travel Distribution Summit (TDS) van Eyefortravel in Londen. Reizigers willen, voorafgaand aan en op hun reis, eenvoudig kunnen beschikken over de kennis die een lokale bewoner heeft over een bestemming. Over het beste restaurant van het dorp of over de beste plek om de zonsondergang te bekijken bijvoorbeeld.

In het moment
Volgens Barth hebben reisorganisaties rekening te houden met de wens van de consument, die is te ontleden in de behoefte aan authentieke ervaringen (‘authentic experiences’), aan handvatten om te kunnen ontdekken (‘empowerd discovery’) en aan de vrijheid om schema’s altijd en overal om te kunnen gooien (‘dynamic planning’). Ze willen ‘in het moment’ leven.

Smartphones, personalization & socialization
Barth benoemt twee ontwikkelingen die de wens van reizigers kunnen helpen inlossen: allereerst de opkomst van smartphones, die internet koppelen aan onder meer gps, kompas en snelheidsmeter. Daarnaast wijst Barth op personalization & socialization, omgeven met termen als ‘collective intelligence’, ‘graph theory’, ‘machine learning’, ‘crowdsourcing’ of ‘collaborative filtering’. Na de input van persoonlijke voorkeursdata in een systeem kan content, via algoritmes voor personalisatie, worden opgediend als aanbeveling. De ‘like’-optie (meer daarover hier) van Facebook biedt een voorbeeld van socialisatie.

Jaren negentig
Om het ‘parallelle sociale web’ kan niemand meer heen volgens Barth. Organisaties moeten met social media aan de slag: ‘Het is niet iets tijdelijks, of een niche ofzo. De reactie die je veel ziet is een beetje dezelfde als in de jaren negentig met websites. Bedrijven keken toen ook eerst even aan of ze zoiets wel nodig hadden.’

De oprichter van SideStep, dat in 2007 werd overgenomen door Kayak (Wikipedia), besluit zijn betoog met een aantal dringende adviezen aan zijn gehoor:

•Omarm het mobiele kanaal;
•Omarm het sociale web;
•Haak waar mogelijk aan bij andere platforms (Google Maps, Facebook);
•Knuffel empowered consumers;
•Omarm spontaniteit (en zie voortaan dus af van annuleringskosten bij boekingen);
•Be fun!, want dat slaat aan blijkens de populariteitslijstjes van applicaties.

Bovenstaand artikel is afkomstig van het vakblad Twinkle, concreet over E-commerce.