• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De nieuwste trend: ‘Travel like a local’

18 juni 2010 door Martin van Kranenburg

De laatste tien jaar is er eigenlijk maar weinig veranderd in de reisbranche. Op websites kun je weliswaar vluchten, accommodaties en huurauto’s boeken, maar over reizen gaan die sites eigenlijk niet. Brian Barth, oprichter van zoekmachine SideStep, over waar het eindelijk naartoe gaat.

‘Travel like a local’ is de diepgekoesterde wens van reizigers volgens Barth, die een keynote speech hield op de Travel Distribution Summit (TDS) van Eyefortravel in Londen. Reizigers willen, voorafgaand aan en op hun reis, eenvoudig kunnen beschikken over de kennis die een lokale bewoner heeft over een bestemming. Over het beste restaurant van het dorp of over de beste plek om de zonsondergang te bekijken bijvoorbeeld.

In het moment
Volgens Barth hebben reisorganisaties rekening te houden met de wens van de consument, die is te ontleden in de behoefte aan authentieke ervaringen (‘authentic experiences’), aan handvatten om te kunnen ontdekken (‘empowerd discovery’) en aan de vrijheid om schema’s altijd en overal om te kunnen gooien (‘dynamic planning’). Ze willen ‘in het moment’ leven.

Smartphones, personalization & socialization
Barth benoemt twee ontwikkelingen die de wens van reizigers kunnen helpen inlossen: allereerst de opkomst van smartphones, die internet koppelen aan onder meer gps, kompas en snelheidsmeter. Daarnaast wijst Barth op personalization & socialization, omgeven met termen als ‘collective intelligence’, ‘graph theory’, ‘machine learning’, ‘crowdsourcing’ of ‘collaborative filtering’. Na de input van persoonlijke voorkeursdata in een systeem kan content, via algoritmes voor personalisatie, worden opgediend als aanbeveling. De ‘like’-optie (meer daarover hier) van Facebook biedt een voorbeeld van socialisatie.

Jaren negentig
Om het ‘parallelle sociale web’ kan niemand meer heen volgens Barth. Organisaties moeten met social media aan de slag: ‘Het is niet iets tijdelijks, of een niche ofzo. De reactie die je veel ziet is een beetje dezelfde als in de jaren negentig met websites. Bedrijven keken toen ook eerst even aan of ze zoiets wel nodig hadden.’

De oprichter van SideStep, dat in 2007 werd overgenomen door Kayak (Wikipedia), besluit zijn betoog met een aantal dringende adviezen aan zijn gehoor:

•Omarm het mobiele kanaal;
•Omarm het sociale web;
•Haak waar mogelijk aan bij andere platforms (Google Maps, Facebook);
•Knuffel empowered consumers;
•Omarm spontaniteit (en zie voortaan dus af van annuleringskosten bij boekingen);
•Be fun!, want dat slaat aan blijkens de populariteitslijstjes van applicaties.

Bovenstaand artikel is afkomstig van het vakblad Twinkle, concreet over E-commerce.

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • 47% van de marketeers vindt zijn online kennis te beperkt

    Recent onderzoek van NIMA toont aan dat bijna de helft van de Nederlandse marketeers (47%)…

  • De nieuwste technologieën inzetten om de guest experience en boekings te verhogen

    Op donderdag 8 maart 2012 heeft Kim van den Wijngaard (Olery) op de ITB Berlijn beschreven…

Categorie: Marketing, Online PR en branding Tags: Brian Barth, SideStep

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Frank zegt

    25 juni 2010 om 14:22

    Leuk om te zien dat wij blijkbaar de juiste snaar hebben geraakt met onze ’travel like a local’ website: http://www.GuidedByALocal.com. Deze haakt naadloos in op deze trend van Brian Barth. We zien dit ook terugkomen in onze statistieken. Mensen vinden het nou eenmaal leuk om contact te hebben met locals op vakantie.

    Keep up doing the good work Brian.

    Cheers, Frank

  2. Bart van Poll zegt

    29 december 2010 om 21:01

    Check ook eens http://www.localtravelmovement.com – een website waarin “Local Travel” initiatieven zoals GuidedbyALocal.com en Spotted by Locals zich verenigd hebben!

Trackbacks

  1. Weblog | Reismanagers · Gezien op de Travel Distribution Summit schreef:
    23 juni 2010 om 10:11

    […] Twinkle publiceerde eerder een artikel over de keynote presentatie van SideStep-oprichter Brian Barth op TDS. Dat artikel vindt u ook op deze site. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media TUI Booking.com TripAdvisor onderzoek KLM mobiel reviews hotels travel Facebook Google NHTV technologie instagram destinatiemarketing Expedia Vakantiebeurs Airbnb reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring