Webanalytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van het bezoekersgedrag van de website. Doormiddel van statistieken probeer je het zoekgedrag van de bezoekers te doorgronden. Hoe komen bezoekers op de website?, via welke zoekwoorden?, welk percentage komt via een zoekmachine?, hoeveel bezoekers haken direct af, hoeveel bezoekers gaan door naar het boekingsformulier?, waar haken ze af?

Doelen bepalen
Bij online marketing gaat het om het spel om van een zoeker op internet, een bezoeker te maken. Daarna ga je de bezoeker aanzetten tot de gewenste (trans)acties. Webanalytics begint dan ook met het omschrijven van de doelstellingen van de website. Waarom heb je een website: verkopen van producten en diensten, verkrijgen van leads en prospects, terugdringen van servicevragen, verstrekken van informatie of het verbinden van mensen.

Het gaat al lang niet meer om traffic alleen
De focus is de laatste jaren verschoven van traffic naar webanalytics en conversie. Deze trend is ook goed terug te zien in de markt van zoekmachine marketingbureaus. Al deze bureaus zien dat het aantrekken van traffic alleen, niet het belangrijkste is. De zoekmachine marketingbureaus gaan zich massaal focussen op het aanbieden van webanalytics en conversiediensten. Overigens ook gedwongen door adverteerders, want adverteerders willen – zeker in tijden waarin het even minder gaat – exact weten wat hun online marketinguitgaven nu daadwerkelijk opleveren.

Meer weten over conversie en het inrichten van webanalytics? Neem vrijblijvend contact op (sinds1998@gmail.com) of schrijf je nu in voor de Marketingfacts Workshop Conversietips (donderdag 20 november)