• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De noodzaak van webanalytics

11 september 2008 door Martin van Kranenburg

Webanalytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van het bezoekersgedrag van de website. Doormiddel van statistieken probeer je het zoekgedrag van de bezoekers te doorgronden. Hoe komen bezoekers op de website?, via welke zoekwoorden?, welk percentage komt via een zoekmachine?, hoeveel bezoekers haken direct af, hoeveel bezoekers gaan door naar het boekingsformulier?, waar haken ze af?

Doelen bepalen
Bij online marketing gaat het om het spel om van een zoeker op internet, een bezoeker te maken. Daarna ga je de bezoeker aanzetten tot de gewenste (trans)acties. Webanalytics begint dan ook met het omschrijven van de doelstellingen van de website. Waarom heb je een website: verkopen van producten en diensten, verkrijgen van leads en prospects, terugdringen van servicevragen, verstrekken van informatie of het verbinden van mensen.

Het gaat al lang niet meer om traffic alleen
De focus is de laatste jaren verschoven van traffic naar webanalytics en conversie. Deze trend is ook goed terug te zien in de markt van zoekmachine marketingbureaus. Al deze bureaus zien dat het aantrekken van traffic alleen, niet het belangrijkste is. De zoekmachine marketingbureaus gaan zich massaal focussen op het aanbieden van webanalytics en conversiediensten. Overigens ook gedwongen door adverteerders, want adverteerders willen – zeker in tijden waarin het even minder gaat – exact weten wat hun online marketinguitgaven nu daadwerkelijk opleveren.

Meer weten over conversie en het inrichten van webanalytics? Neem vrijblijvend contact op (sinds1998@gmail.com) of schrijf je nu in voor de Marketingfacts Workshop Conversietips (donderdag 20 november)

Gerelateerde Berichten

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • Trend analytics: Complete Website Monitoring

    Tijdens het Webanalytics Congres veel goede verhalen gehoord over de workshops van de dag ervoor.…

  • Nederlanders vaker en langer online (STIR)

    Het aantal internetters is in Nederland in 2007 gestegen tot meer dan 11 miljoen mensen.…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: Webanalytics

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb KLM TUI instagram Booking.com Facebook NHTV hotels TripAdvisor Expedia mobiel reizen technologie Vakantiebeurs Social Media onderzoek reviews travel destinatiemarketing Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext