Daan van Luipen bracht op Travel2010 de toehoorders op de hoogte van de online strategie van Corendon. Qua boekingen gaat bij Corendon momenteel 75% online, een onmisbaar kanaal dus.

Affiliate marketing
Corendon gebruikt sinds 4 jaar affiliate programma’s via Daisycon, TradeTracker en Zanox. De affiliate krijgt een vergoeding tussen de 3% en 5% per boeking. Gemiddelde boeking waarde tussen € 1.100 en € 1.300, daarmee is de vergoeding per boeking relatief hoog. Succesfactoren om een affiliate een campagne op te laten pakken zijn:

  • Vergoeding, een affiliate kijkt naar de opbrengst per uitgaande klik (eCPC, effectieve opbrengst per klik)
  • Conversie, ook deze is van invloed op de eCPC
  • Laagste prijs garantie, verhoogt conversie en eCPC
  • Marketing ondersteuning, help de affiliate bij de creatie
  • Productfeeds, juiste en complete productfeeds maken het gemakkelijk om het aanbod op de site te importeren.
  • Incentives (met top 20 affiliates op reis), als doel het contact versterken.

Engagement mapping of conversie attributie
Daan gaf verder aan dat ze aan het kijken zijn naar de conversie attributie (engagement mapping, of source mapping), de vergoeding gaat standaard naar de laatste klik maar dit is in de oriëntatie niet altijd de belangrijkste site. Corendon gaat kijken of de sites die de voorzet geven voor de boeking beter beloond kunnen worden. Op dit moment komt de Corendon klant via 7 verschillende websites voor de boeking gedaan wordt.

Retagetting
Corendon zet ook retagetting netwerken in om de klant na het verlaten van de website op andere websites met een banner weer in contact te brengen met bijvoorbeeld het laatst bekeken hotel. De CTR komt boven de 0,95%. Corendon heeft een cap op het hotel geplaatst van 3 vertoningen. Dus als een klant na het verlaten van Hotel Titanic op een nieuwssite 3 maal de retageting banner gezien heeft van het laatst bekeken hotel zonder te klikken wordt nog 3 keer de bestemming getoond in de retagetting banner. Klikt de bezoeker dan nog niet dan wordt voor deze bezoeker retargetting uitgeschakeld.

Corendon iPhone App
De iPhone app van Corendon is vooral service gericht. Dus de vluchttijden van de geplaatste boeking worden makkelijk opvraagbaar, daarnaast zijn er nog wat fun elementen toegevoegd. Zo zit er een woordenboek in en een digitale kluis om scans van belangrijke documenten in op te kunnen slaan.

In de toekomst meer push notificaties voor wijzigingen omtrent de vlucht en de mogelijkheid om direct een boeking te maken.