• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De psychologie van het overtuigen: autoriteit

25 oktober 2012 door Martin van Kranenburg

Als hij het zegt, “zal het wel waar zijn.” Autoriteit is een van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini die je kan inzetten om meer bezoekers “ja” te laten zeggen. Het helpt bezoekers om een deel van hun onzekerheid weg te nemen. Het geeft ze het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken. Klanten overtuigen is het wegnemen van onzekerheden.

Eén keer per jaar is het seminar De psychologie van het overtuigen. Het seminar was dit jaar ingedeeld in 6 blokken. In elk blok werd een van de 6 principes uitgelicht door Cialdini. De principes zijn bij de meeste marketeers wel bekend. Maar goed, het gaat er uiteindelijk om dat je de principes vertaalt naar je eigen situatie. In een eerdere post op TravelNext is De psychologie van sociale bewijskracht behandeld, nu is het principe van autoriteit aan de beurt.

Logo’s scheppen vertrouwen

Laat zien wat je in huis hebt. Denk hier goed over na en toon logo’s van awards, lidmaatschappen en marktonderzoeken. Logo’s wekken vertrouwen. “Hier kan ik met een gerust hart boeken, als het fout gaat, dan wordt het vast goed geregeld.” Zelfs het tonen van logo’s van de verschillende betaalmethodes schept vertrouwen.

Toon de logo’s direct op je homepage en zet je logo’s kracht bij door een korte uitleg eronder. Wat Sunweb bijvoorbeeld goed doet is dat ze het vliegtuig tonen van Transavia. Dit is een betrouwbare luchtvaartmaatschappij. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat bezoekers afhaken als de vlucht wordt uitgevoerd door een onbekende luchtvaartmaatschappij, dus hierop inspelen is een goede zet. De logo’s worden op de homepage boven de vouw getoond zodat het vertrouwen meteen wordt opgebouwd.

Kies het juiste moment

Het opbouwen van het vertrouwen doe je uiteraard in eerste instantie op je homepage. Hiermee kun je meteen een vertrouwensband opbouwen met bezoekers die jou nog niet kennen. Maar ook dieper in de website moet je tijdens het keuze- en boekingsproces het vertrouwen opbouwen.

Het tonen van logo’s in het boekingsproces zorgt ervoor dat je voorkomt dat bezoekers bij twijfel nog afhaken. In het boekingsproces wil je niemand meer verliezen. Om nog meer onzekerheid weg te nemen en bezoekers te stimuleren om te boeken voegen ze bij Sunweb op het juiste moment nog een extra zekerheid toe, namelijk bedenktijd op je boeking.

Laat experts je verhaal vertellen

Een nieuwkomer in de reisbranche die het vertrouwen hoog in het vaandel heeft staan is Airbnb.com. Airbnb is net zoals Micazu.nl in Nederland een C-to-C platform waarbij je rechtstreeks bij de eigenaar een accommodatie boekt.  Zeker gezien het San Francisco-incident waarbij iemands appartement volledig werd verbouwd, is vertrouwen erg belangrijk.

Wat Airbnb goed doet is dat ze experts aan het woord laten (ervaren verhuurders) die in een video uitleggen hoe het beste om te gaan met potentiele huurders. Feitelijk is dit natuurlijk weer een combinatie van het toepassen van de principes van Cialdini. Het inzetten van ervaringen van anderen social proof verhoogt de betrouwbaarheid. Ook hier geldt weer dat hoe meer informatie je geeft over het proces, hoe meer vertrouwen je daarmee opbouwt.

Belangrijk hierbij is dat je mensen kiest die ‘echt’ zijn. Expert word je pas als je vertrouwen uitstraalt en kennis van zaken hebt. Het moet natuurlijk overkomen, niet te gemaakt. Kruip dus nooit zelf achter de camera, maar laat anderen je verhaal vertellen. Waarom? Ongeveer 14% vertrouwt een (advertentie)boodschap van een bedrijf, meer dan 70% vertrouwt de mening van een ander.

Begin met een zwakte

Ja, dat zette me wel aan het denken. De meeste bedrijven en verkopers beginnen altijd als eerste te vertellen waar ze allemaal goed in zijn. Cialdini geeft aan dat je dan niet de echte aandacht hebt. Vertel eerst een zwak punt. Hierdoor krijg je meteen de aandacht en kom je ook geloofwaardiger, eerlijker over. Heb je eenmaal de aandacht van de bezoeker dan kan je het hele arsenaal aan voordelen uit de kast halen.

Cialdini komt met een voorbeeld van de campagne van Avis. Avis is wereldwijd niet de grootste autoverhuurder en maakt van deze zwakte een krachtig punt. “We are number two, but we try harder.” Ik heb op Google wat meer achtergrondinformatie gezocht en de campagne had een enorm effect.

De campagne is in 1962 gelanceerd, Hertz domineerde de markt en was  de grote nummer 1. Net voor de lancering van de campagne had Avis een marktaandeel van 11% in de Amerikaanse markt, maar vier jaar laten was het marktaandeel gegroeid naar 35%. Natuurlijk niet alleen door deze slogan, maar vooral vanwege het feit dat iedereen in het bedrijf ook daadwerkelijk beter zijn best voor zijn klanten ging doen. De klant kreeg echte aandacht en dat loont. Voor de bezoeker bleef de boodschap eerder hangen, omdat hun eerlijkheid ze tot een sympathieker merk had gemaakt.

Dit bericht is ook gepubliceerd op Marketingfacts

Gerelateerde Berichten

  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: schaarste

    "Op=op". "Nog maar twee plaatsen beschikbaar!" Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: sympathie

    Hoe sympathiek is jouw merk? Praten mensen graag over je? Bezoekers zeggen het liefst 'ja'…

Categorie: Usability & design Tags: autoriteit, Cialdini, de psychologie van het overtuigen

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De psychologie van het overtuigen: schaarste - TravelNext schreef:
    19 november 2012 om 10:57

    […] Deel 2: Autoriteit […]

  2. De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie - TravelNext schreef:
    18 december 2012 om 12:05

    […] Deel 2: Autoriteit […]

  3. De psychologie van het overtuigen: sympathie - TravelNext schreef:
    6 februari 2013 om 09:37

    […] Deel 2: Autoriteit […]

  4. E-mailmarketing, hoe haal je het maximale er uit: de nieuwsbrief - TravelNext schreef:
    19 maart 2013 om 14:51

    […] what you preach! Autoriteit uitstralen is één van de belangrijke principes bij het overtuigen. Logo’s scheppen vertrouwen en zijn […]

  5. De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid - TravelNext schreef:
    25 maart 2013 om 13:50

    […] Deel 2: Autoriteit […]

  6. Alleen vandaag de top tips van Martin! Overtuigen in de reisbranche #TMcongres - TravelNext schreef:
    3 juni 2015 om 16:04

    […] Autoriteit Plaats logo’s, die geven vertrouwen. Laat zien bij welke brancheorganisaties je aangesloten bent, en desnoods welke betaalmethoden je hebt. Lees meer >>> […]

  7. Online marketing valt of staat met een goed product en uitmuntende service - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 10:36

    […] 14% vertrouwt de boodschap (lees: advertentie) van een bedrijf, maar 70% vertrouwt de mening van een vriend of […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels TripAdvisor Expedia TUI destinatiemarketing Booking.com reizen NHTV reviews Social Media instagram travel Facebook Google technologie KLM Airbnb mobiel onderzoek Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring