Ga je op vakantie dan is een vliegticket boeken vaak de eerste stap. Voor de reiziger die al een bestemming in gedachten heeft geen enkel probleem. Er zijn tal van websites waar je de bestemming in kan voeren. Het wordt problematisch als je geen bestemming in gedachten hebt.

Keuzestress

Welke bestemming gaat het worden? Wie helpt je in je keuze. Het traditionele aanbieden van een vliegticket, met de zoekbox waar je je vertrek en aankomsthaven invoert is effectief, maar vervult niet de behoefte van de consument die het nog niet weet. Deze doelgroep zoekt momenteel zelf naar inspiratie voor bestemmingen. Denk aan het grote aanbod van reisblogs, reispagina’s op social media en online reisgidsen als RoughGuides. Google heeft hier onderzoek naar gedaan en kwam met de volgende fases die een reiziger doorloopt tijdens het boeken van een reis.

google stages travel

Drie ervan zijn belangrijk in de aanloop naar het maken van een boeking:

  1. Dromen over bestemmingen ‘start the spark’ door blogs, social media en email marketing.
  2. Plannen, 62 procent van de reizigers gebruikt het internet voor verder onderzoek als ze een bestemming hebben gekozen
  3. Boeken, 37 procent begint in Google en gaat niet direct naar een site om te boeken

Inspiratie is belangrijk en zorgt ervoor dat je al vroeg in het proces het eerste contact legt. Met pakketreizen wordt er al volop gebruik gemaakt van inspiratie. Bij vliegticketwebsites is inspiratie nog een ondergeschoven kindje. Zeker omdat een vliegticket toch vaak als eerste stap worden gezien in het boeken van een reis. Daarnaast zijn er tal van nieuwe initiatieven die voorbijgaan aan het traditionele reisbureau. Denk aan de opkomst van Airbnb, Couchsurfing en House Swap die niet te vinden zijn in een pakketreis, maar juist een platform bieden waar consumenten elkaar vinden. De consument wordt door deze initiatieven getriggered om zelf een reis samen te stellen. De doelgroep die hier gebruik van maakt, die overigens niet gering is (cijfers afkomstig van platformen zelf):

  • Airbnb 20.000.000 keer gebruikt en meer dan 800.000 accommodaties online.
  • Couchsurfing 430.000 keer gebruikt en meer dan 9.000.000 accommodaties
  • Houseswap 1.000.000 keer gebruikt en meer dan 55.000 accommodaties

is geholpen door een vliegticketwebsite die een bron van inspiratie is. Voordat ze hun accommodatie via de bovenstaande sites boeken.

Van een pull naar een push strategie

PaperFlies speelt in op deze trend door het zoeken naar een vliegticket anders vorm te geven. We gaan hierin steeds meer van een pull naar een push strategie. Je kunt op de homepage de beste aanbieding je bestemming al laten bepalen. Maar achter de schermen wordt er hard gewerkt om inspiratie nog centraler te stellen op de website. Binnenkort bestaat er bijvoorbeeld de mogelijkheid om een categorie te kiezen. Vervolgens word er een pagina gegenereerd met aanbiedingen binnen deze categorie. Zie het als een persoonlijke reiscatalogus. Specifiek gegenereerd voor een type reis. De reiziger die op zoek is naar bijvoorbeeld een “stedentrip” kunnen we hiermee heel gericht helpen in zijn keuze. Samen met de reisgidsen proberen we op deze manier steeds meer onderdeel te worden van het oriëntatieproces van de reiziger.

kies je thema paperflies

Credits header afbeelding: Deni Williams (CC)