• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De reiziger inspireren met categorieën in de vliegticket industrie

25 november 2014 door Jens Steenhuis

Ga je op vakantie dan is een vliegticket boeken vaak de eerste stap. Voor de reiziger die al een bestemming in gedachten heeft geen enkel probleem. Er zijn tal van websites waar je de bestemming in kan voeren. Het wordt problematisch als je geen bestemming in gedachten hebt.

Keuzestress

Welke bestemming gaat het worden? Wie helpt je in je keuze. Het traditionele aanbieden van een vliegticket, met de zoekbox waar je je vertrek en aankomsthaven invoert is effectief, maar vervult niet de behoefte van de consument die het nog niet weet. Deze doelgroep zoekt momenteel zelf naar inspiratie voor bestemmingen. Denk aan het grote aanbod van reisblogs, reispagina’s op social media en online reisgidsen als RoughGuides. Google heeft hier onderzoek naar gedaan en kwam met de volgende fases die een reiziger doorloopt tijdens het boeken van een reis.

google stages travel

Drie ervan zijn belangrijk in de aanloop naar het maken van een boeking:

  1. Dromen over bestemmingen ‘start the spark’ door blogs, social media en email marketing.
  2. Plannen, 62 procent van de reizigers gebruikt het internet voor verder onderzoek als ze een bestemming hebben gekozen
  3. Boeken, 37 procent begint in Google en gaat niet direct naar een site om te boeken

Inspiratie is belangrijk en zorgt ervoor dat je al vroeg in het proces het eerste contact legt. Met pakketreizen wordt er al volop gebruik gemaakt van inspiratie. Bij vliegticketwebsites is inspiratie nog een ondergeschoven kindje. Zeker omdat een vliegticket toch vaak als eerste stap worden gezien in het boeken van een reis. Daarnaast zijn er tal van nieuwe initiatieven die voorbijgaan aan het traditionele reisbureau. Denk aan de opkomst van Airbnb, Couchsurfing en House Swap die niet te vinden zijn in een pakketreis, maar juist een platform bieden waar consumenten elkaar vinden. De consument wordt door deze initiatieven getriggered om zelf een reis samen te stellen. De doelgroep die hier gebruik van maakt, die overigens niet gering is (cijfers afkomstig van platformen zelf):

  • Airbnb 20.000.000 keer gebruikt en meer dan 800.000 accommodaties online.
  • Couchsurfing 430.000 keer gebruikt en meer dan 9.000.000 accommodaties
  • Houseswap 1.000.000 keer gebruikt en meer dan 55.000 accommodaties

is geholpen door een vliegticketwebsite die een bron van inspiratie is. Voordat ze hun accommodatie via de bovenstaande sites boeken.

Van een pull naar een push strategie

PaperFlies speelt in op deze trend door het zoeken naar een vliegticket anders vorm te geven. We gaan hierin steeds meer van een pull naar een push strategie. Je kunt op de homepage de beste aanbieding je bestemming al laten bepalen. Maar achter de schermen wordt er hard gewerkt om inspiratie nog centraler te stellen op de website. Binnenkort bestaat er bijvoorbeeld de mogelijkheid om een categorie te kiezen. Vervolgens word er een pagina gegenereerd met aanbiedingen binnen deze categorie. Zie het als een persoonlijke reiscatalogus. Specifiek gegenereerd voor een type reis. De reiziger die op zoek is naar bijvoorbeeld een “stedentrip” kunnen we hiermee heel gericht helpen in zijn keuze. Samen met de reisgidsen proberen we op deze manier steeds meer onderdeel te worden van het oriëntatieproces van de reiziger.

kies je thema paperflies

Credits header afbeelding: Deni Williams (CC)

Gerelateerde Berichten

  • OAD PaperFlies
    GESPOT: Meer inspiratie op de homepage van PaperFlies

    Het nieuwe PaperFlies.com is 16 oktober gelanceerd en biedt de reiziger een totaal andere ervaring…

  • Reizigers en hun stressfactoren, wat te doen als reisorganisatie?

    Stressen, stressen. Op vakantie gaan, het is voor sommige mensen nogal wat. Het stressen begint…

  • Hoe boeken we een reis in de toekomst?

    Op het weblog van Max Management stond onlangs een post over de toekomst van de reisbranche…

Categorie: E-commerce Tags: categorie, paperflies, vliegticket search

Over Jens Steenhuis

Jens Steenhuis heeft gestudeerd aan de Hoge Hotelschool in Den Haag en zit nu als co-founder van de vliegticket website PaperFlies.com middenin de reisindustrie. Er wordt eindelijk weer sinds tijden geïnnoveerd in de reisindustrie, wij willen hierbij met PaperFlies koploper zijn.

Lees Interacties

Reacties

  1. Bas Lemmens zegt

    26 november 2014 om 17:05

    heel leuk artikel Jens!

Trackbacks

  1. Paperflies introduceert vliegtickets zoeken naar meerdere bestemmingen - TravelNext schreef:
    28 januari 2015 om 15:38

    […] lanceerde Paperflies ook al de optie om te zoeken op categorie en zijn ze daarvoor nog begonnen met reisgidsen om je te inspireren voor bestemmingen. Keuzestress […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek NHTV mobiel Booking.com Expedia travel technologie Airbnb reviews Social Media Google Vakantiebeurs KLM reizen Facebook destinatiemarketing hotels instagram TripAdvisor TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext