• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

29 mei 2014 door Gijs van Puijenbroek

”Senioren van nu” kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar meningen van andere internetgebruikers, vergelijken prijzen en waarderen de keuzevrijheid. Om als organisatie goed in te kunnen spelen op het veranderende mediagedrag van de senior traveler heeft Kras onderzoek gedaan naar de online informatiebehoefte- en consumptie van de 50-plusser (n=406). In dit artikel worden een aantal belangrijke resultaten gedeeld om een helder beeld te krijgen van het proces dat de 50-plusser ondergaat bij het zoeken en boeken van een vakantie: een customer journey van inspiratie tot evaluatie.

First stage: Inspiratie

In de inspiratiefase komen allerlei informatiebronnen in beeld die de keuze op een bestemming beïnvloeden. 50+ers laten zich graag inspireren door informatie op het internet (66,7%). Het offline kanaal speelt een tweede belangrijke rol van: 37,2% laat zich inspireren door reisbrochures/reisgidsen en 33,0% gebruikt hiervoor informatie uit kranten, tijdschriften of boeken.

afb1

Second stage: Oriëntatie

Maar liefst 99% van de senioren geeft aan het internet te gebruiken bij het zoeken naar informatie over een vakantie! Zoals verwacht is de PC/laptop nog altijd het meest gebruikte device (94,3%). Ruim driekwart (37,6%) van de senioren gebruikt hiervoor een tablet, een klein deel (4,5%) gebruikt een smartphone. In plaats van het gebruik van een smartphone print een groter deel de informatie liever uit en leest het op papier (13,7%).

Bronnen
Wanneer een 50-plusser zoekt naar een vakantie gebruikt het in de meeste gevallen de website van de reisorganisatie (93,5%). Daarnaast wordt de website van het hotel (47,4%) en de e-mail nieuwsbrief (42,9%) veelvoudig gebruikt. Opvallend is het gebruik van beoordelingssites: 41,6% van de vakantiegangers gebruikt een beoordelingssite bij het zoeken naar een vakantie. Van de vakantiegangers die beoordelingssites gebruiken bij het online zoeken naar een vakantie wordt Zoover.nl ruim het meest bezocht (88,6%).

afb 2

Soort informatie
Prijsinformatie, aanbod/beschikbaarheid en informatie over bezienswaardigheden worden het hoogst geprioriteerd. Over het algemeen kan er geconcludeerd worden dat ieder van onderstaande type informatie onmisbaar is. Hoewel vluchtinformatie het laagst geprioriteerd wordt, geeft 50% van de vakantiegangers aan dit wel van belang te vinden bij het zoeken naar een vakantie.

afb3

Tijdsbesteding
Over het algemeen besteedt de 50-plusser maximaal 10 uur aan het zoeken naar informatie over een vakantie (63,8%). Bij ruim driekwart van de doelgroep (77,1%) duurt de gehele oriëntatieperiode (de periode tussen het besluit om te zoeken naar een vakantie, en het daadwerkelijk boeken van de vakantie) minder dan twee maanden.

Third stage: Boeking

De uiteindelijke boeking wordt door 89,9% online gedaan. Ruim de meerderheid doet dit via de website van de reisorganisatie (78,1%). En de vrouw heeft meer invloed dan de man.

Last stage: Evaluatie

De 50-plusser is niet te beroerd om een beoordeling achter te laten. Meer dan de helft heeft in de afgelopen 12 maanden online een beoordeling gedeeld door het plaatsen van een cijfer, reactie, blog etc. Deze beoordelingen worden vooral gedeeld via de website van de reisorganisatie, op nummer 2 komt Zoover.nl.

afb 4

Ook de 50-plusser is steeds beter in staat om de massacommunicatie te filteren en heeft alleen nog oog voor gepersonaliseerde content. Aan marketeers de taak om deze sterk groeiende afnemersgroep te bedienen en in te spelen op het veranderende mediagedrag. Dit kan door gebruik te maken van de beschikbare data, maar ook de traditionele manier doet het nog altijd goed: vraag het gewoon aan je klant!

Gerelateerde Berichten

  • Kras zoekt een senior Online Marketeer

    Wegens uitbreiding van de afdeling E-commerce is Kras per direct op zoek naar een ervaren…

  • Hoe online en social is de hedendaagse reiziger? [infographic]

    Lekker weg van alles en fijn de wijde wereld in trekken, op vakantie gaan gebeurt…

  • KRAS zoekt Online marketeer en Webredacteur!

    De afdeling E-commerce van KRAS (Ammerzoden) heeft tot doel om het informatie- en verkoopkanaal internet…

Categorie: E-commerce, E-mailmarketing, Mobiel, Social media, Usability & design Tags: Gijs van Puijenbroek, Kras, online boekingsgedrag, senioren

Over Gijs van Puijenbroek

Gijs is bezig met een een afstudeerstage bij Kras. Op dit moment is hij vierdejaars student op de Fontys Economische Hogeschool Tilburg waar hij de opleiding SPECO-CE Sport & Marketing/Management. Daarnaast heeft Gijs de specialisatie Online Marketing Strategie op de Avans Hogeschool in Breda afgerond. In juni start hij met zijn nieuwe functie als Junior eCRM Marketeer bij Kras. Zijn verantwoordelijkheden liggen hier op het gebied van database marketing waarbij hij op basis van klantanalyses gepersonaliseerde campagnes op gaat zetten. TravelNext biedt hem de mogelijkheid om met een frisse blik zijn passie voor online marketing met anderen professionals te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Pamela zegt

    13 maart 2015 om 15:23

    Hallo Gijs,

    Ik ben benieuwd welke theorie of model jij hebt gebruikt voor dit onderzoek (55 plussers). Ik wil dit heel graag weten omdat ik een scriptie schrijf over orientatie- en boekgedrag.

    MVG Pamela Doelmalik

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie destinatiemarketing Vakantiebeurs Google reizen Booking.com NHTV travel KLM onderzoek TripAdvisor Expedia reviews Social Media hotels instagram TUI mobiel Airbnb Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring