Afgelopen jaar waren de woorden van Kees van der Most (directeur, NBTC-NIPO) en Ad Schalekamp (onderzoeksdirecteur, NBTC-NIPO) tijdens de Vakantiebeurs helder: “Er hangen duistere wolken boven de Nederlandse vakantiemarkt.” En wederom zijn de woorden van beide heren niet denderend positief voor het jaar dat pas net gestart is: “2013, het jaar waarin men korter, goedkoper en minder vaak op vakantie gaat”. Of dit werkelijk het geval zal zijn betwijfelt Adjiedj Bakas (trendwatcher, auteur, spreker), maar dat het voor veel bedrijven weer een spannend jaar zal worden is duidelijk. Om een betere indruk te krijgen van de sfeer die onder de reisbedrijven leeft en te achterhalen wat het Vakantiejaar 2013 ons te bieden heeft, ben ik tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs met enkele leden van ‘Young Skal’ de beursvloer opgegaan voor een klein ‘trendwatch’ onderzoek.
Meer voor minder
Opvallend is dat de Nederlandse consument in 2013 minder zal uitgeven, maar er tegelijkertijd meer voor terug verwacht. Men verwacht een persoonlijke benadering waarbij een kwalitatief goed product wordt gecombineerd met een uitstekende service. Om dit te bewerkstelligen doen alle reisbedrijven hun uiterste best om te voldoen aan het steeds grilliger wordende verwachtingspatroon van de consument. De sleutel tot succes hierbij is echter niet alleen om hier aan te voldoen, maar juist om deze te overtreffen. Dit kan worden bewerkstelligd door de focus in 2013 nóg meer te leggen op klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. De basis hiervoor is: ken je klant ‘echt’.
Onzekerheid vereist flexibiliteit
Dat de economische recessie ook in 2013 sporen zal nalaten staat vast. In tijden van crisis worden woorden als ‘onzekerheid’ veelvuldig gebruikt. Combineer dit met een grilliger verwachtingspatroon van consumenten, en een logisch gevolg is de term ‘flexibiliteit’. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een tweede sleutel tot succes voor 2013 hier te halen is. Wat ik persoonlijk een mooi voorbeeld hiervan vind is het ‘FlexDrive’ concept van Kuoni, waarbij de klanten op pad worden gestuurd met een huurauto en vervolgens zelf de hotels naar keuze kan selecteren voor de betreffende reis. Het is denkbaar om dit concept te verbreden naar een ‘on the way’ boekingssysteem, waarbij mensen op pad gaan met een huurauto en een X-aantal ‘blanco’ hotelvouchers (ingedeeld per prijscategorie), waarmee gedurende de reis hotelreserveringen kunnen worden gemaakt door het hele land.
Authenticiteit en niches groeien verder
Voor 2013 lijkt een goed vakantieproduct vooral te bestaan uit een ‘authentieke’ beleving. Wat deze ‘authenticiteit’ precies inhoud verschilt per individu, maar algemeen gesteld hunkert men naar iets ‘puurs’. Touroperators spelen hier slim op in door specifieke nichemarkten aan te boren, waarbij een uniek product wordt neergezet. Waar voorheen alleen de specialistische touroperators op niches inspeelden, lijkt het nu op grotere schaal te gebeuren (FOX vakanties, special destinations). Het voordeel voor de consument is dat deze schaalvergroting weer kan leiden tot ‘meer voor minder’. Het nadeel voor specialistische reisorganisaties is dat de ‘bulktouroperators’ mee gaan vissen in dezelfde vijver, waarop zij hun product verder zullen moeten differentiëren.
Toegankelijkheid leidt tot afzet
Zoals eigenlijk altijd al het geval is geweest, worden ook in 2013 de groei- en krimpmarkten grotendeels bepaald door de toegankelijkheid van een land of regio (politieke stabiliteit en infrastructuur). Inherent aan deze trend is de opkomst van Myanmar als ‘nieuwe’ vakantiebestemming in 2013 en de teloorgang van het Midden-Oosten in 2012. Met het oog op deze laatste trend kan worden gesteld dat het voor reisbedrijven interessant is om de politieke stabiliteit van bestemmingen nauwlettend te volgen, zodat een vakantiebestemming op het juiste moment kan worden aangeboord of afgeroomd.
Conclusie
Het jaar 2013 wordt een interessant jaar waarbij de reissector wederom uitgedaagd zal worden om alles uit de kast te halen op het gebied van klantverleiding, flexibiliteit en innovatie. Een jaar waarin sommige reisbedrijven failliet zullen gaan, of het net wel halen. Kortom een jaar waarin het kaf verder van het koren wordt gescheiden.
Maar geen reden tot paniek, want ook 2012 is overleefd! En zo biedt ook 2013 volop nieuwe kansen door het verbeteren van de klantbeleving, de lancering van nieuwe creatieve concepten en het verder flexibiliseren van de vakantiemarkt. En niet te vergeten, het verstevigen van de huidige stabiele (merkeigen) kwaliteitsproducten die ook de crisis van 2012 hebben overleefd!
8 reacties
en toch kunnen we niet met zijn alleen authentiek naar een niche bestemming op vakantie. ‘Bulk’ zal blijven en als de economie weer aantrekt gaan wij ook weer trekken, x keer per jaar. Dan is de staycation naar Tuinesië weer voorbi
Interessante trends voor 2013 in de manier waarop consumenten op vakantie gaan heeft Tessa gegeven in een overzicht (https://www.travelnext.nl/cherry-picker-signaleert-top-5-vakantietrends-voor-2013.html), misschien gaan we weer trekken, maar het lijkt er op dat die ‘bulk’ waar je het over hebt, nu op zoek is naar een unieke ervaring op vakantie.. Volg haar TrendThursday (https://www.travelnext.nl/tag/trendthursday/) eens, zij heeft er echt kijk op! Daarnaast geven cijfers en voorspellingen van NBTC-NIPO aan dat er het komende jaar nog geen sprake zal zijn van een groei in het aantal vakanties.
Heel goed artikel Emile, leuk om te lezen. En helemaal mee dat de focus nog meer komt te liggen op het verleiden van je klant (persuasive design) en daarna moet je de belofte meer dan waarmaken. Je klanten verrassen met uitstekende service en klantvriendelijkheid.
Als aanvulling in de trends naar 2013 is de groei van C-to-C platformen: consumenten gaan steeds vaker zaken doen met consumenten; je ziet dat in de markt van vakantiehuizen en de slaapplekken in steden, zie AirBnB.
Bedankt voor je reactie en aanvulling Martin. Het is zeker zo dat C-to-C in opkomst is, zeker onder jongeren wordt het dankzij sociale media en faciliterende websites als https://www.couchsurfing.org/ en http://www.wimdu.nl/ steeds makkelijker gemaakt. Daarnaast is het natuurlijk avontuurlijk, goedkoop en ‘puur’ omdat je plekken te zien krijgt die alleen de ‘locals’ kennen.
We gaan minder ever weg, wel vaker op reis, besteden veel minder aan de reissom, maar gaan meer vliegen en met de auto. Allemaal tegenstrijdigheden wat voor mij betekent dat er niet veel gaat veranderen tov 2011 en 2012. Men wil gewoon steeds minder betalen voor de vakantie, of die nou kort of lang is, in binnen- of buitenland is. Maakt niet. Het reisproduct wordt steeds verder uitgehold en kan (voor de massa) alleen op prijs nog overeind blijven. Maar ik ben benieuwd hoe de opbrengsten dan verdeeld worden. Verdienen de hotellier, airline en touroperator nog wel voldoende om van te kunnen leven? We hebben het over een eerlijke opbrengst voor koffieboeren, maar hoe zit dat met de reisbranche? (blogpost volgt, want vind dit wel een interessante invalshoek).
Lars, interessante kijk heb je hier te pakken. Ik ben benieuwd naar je blogposting. Die verschuiving in verdeling van opbrengsten is ontzettend interessant. De massa gaat voor prijs, dus marges worden dunner en dunner, en dan willen consumenten ook nog eens meer authenticiteit en beleving voor die kleine prijzen. Laat maar komen, die blogposting! 🙂
Interessante invalshoek Lars, ik kijk met belangstelling uit naar je blog. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang de huidige intermediaire bulkpartijen de onderlinge prijsconcurrentie kunnen volhouden en wanneer er 1 ten onder zal gaan. Zeker met het oog op de online bulkpartijen met lagere overheadkosten en daardoor lagere verkoopprijzen. Daar komt nog eens boven op dat er momenteel ook 19% BTW moet worden betaald over de marge van samengestelde pakketreizen, terwijl dit voor het los geboekte vluchten en overnachtingen niet van toepassing is (http://www.oad.nl/reisagenten-btwregeling-zomer2012 ). Natuurlijk is de toegevoegde waarde van de intermediairs met overheadkosten een betere service, maar zijn we bereid daar extra voor te betalen (o.b.v. dezelfde vlucht+hotel als bij de online broker die ze los verkoopt, maar dan zonder bijvoorbeeld SGR garanties), of drukken we de prijs naar een minimum waardoor er geen ‘eerlijk’ bedrag voor de service gerichte touroperators overblijft? Kortom, interessante invalshoek.
Ik vind dit een heel goede en nuttige samenvatting van de trends. Goed werk!