Veel bedrijven gaan door het stof om in te spelen op de nieuwe reiziger. Dit doen ze bijvoorbeeld door verschillende tools te ontwikkelen die bij hun klanten passen en hen persoonlijker te benaderen dan zij dit vroeger deden. Al deze veranderen komen natuurlijk voort uit de veranderende behoeften en reisgewoonten van hun klanten. Maar wat zijn eigenlijk die reisgewoonten en welke behoeften hebben ze eigenlijk?

Euromonitor International heeft het onderzoek Understanding the 21st Century Traveler geschreven om die gedragsverandering in kaart te brengen en ons te laten zien hoe onze doelgroep in deze tijden op reis gaat. Natuurlijk kunnen wij als branche uit de manier waarop zij reizen, opmaken welke behoeften er zouden kunnen zijn bij deze doelgroep. En dus, welke kansen er zijn voor marketeers in de reisbranche.

Altijd connected

Op elk puntje van onze aarde is bijna internet te vinden, en de lijn blijft stijgen.

internet acces

Online acces en sociaal media gebruik blijft maar stijgen. Zelfs de babyboomers houden wel van een facebookupdate. “Tegenwoordig installeren zelfs de safari lodges in Africa internet connecties”, aldus Pamela Lassers, “reizende Babyboomers zijn in het midden van de Serengeti… maar willen de mogelijkheid hebben om hun Facebook pagina te updaten…”

Online boeken, het liefst via mobiel

Door alle beschikbare informatie online is de macht verplaatst van reisorganisaties naar technologische spelers en de consumenten zelf. Er is meer informatie dan ooit beschikbaar voor en door reizigers, in de vorm van reviews, blogs en status updates. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor het boeken van reizen enorm gegroeid (denk aan offline, online, mobiel, dynamic packaging, huizenruil, goedkope en zelfs gratis opties). De consumenten willen hierin zelf  hun weg vinden en willen tips van andere reizigers en like-minded people. Ze zijn dus enorm zelfstandig door hun mobiliteit, ze willen deze zelfstandigheid ook erg graag, en zoeken het graag zelf uit.

Reizigers willen daarbij steeds vaker via mobiele apparaten boeken in plaats van via PC’s. Er wordt verwacht dat mobiele apparaten het in de komende jaren gaan winnen van de desktop computers als het gaat om omzet vanuit boekingen. Reisorganisaties moeten volgens Euromonitor International daarom wereldwijd hun IT-investeringen richten op het mobiele kanaal, het creëren van nuttige aps en voor mobiele apparaten geoptimaliseerde websites.

vooruitzichten sales op mobiele devices

Direct het juiste antwoord met de juiste context

Dankzij nieuwe technologieën (zoals het vinden van een geografische locatie van de gebruiker en het koppelen van sociale profielen aan een gebruiker) verwachten reizigers een hoger niveau van aanpassing van diensten die gebaseerd zijn op hun opgeslagen voorkeuren en hun huidige locatie. Ze verwachten hiermee snelle en gepaste antwoorden op vragen die zij bijvoorbeeld via sociale media stellen aan organisaties. Met de juiste monitoringstools en aandacht kan hier door organisaties goed op ingespeeld worden en kan elke vrager beantwoord worden met een op hen passend antwoord of suggestie.

Kortom, er is nog een wereld te winnen voor veel bedrijven binnen de reisbranche. Vraag wat je klant wilt, bedenk welke behoeften jouw klant kan hebben en speel daar op in met de juiste technologieën.