Mobile 2.0 Europe: the future of mobile
Afgelopen week was ik samen met AdFiliate Barcelona aanwezig bij de Mobile 2.0 Europe conferentie, georganiseerd door Rudy de Waele van Dotopen. Tijdens deze twee dagen durende conferentie werd vooral gekeken naar de toekomst van de mobiele telefoon en toepassingen ervan. De 1e conferentiedag was een dag vol visies en inzichten op het gebruik van mobiel. Hoogtepunt van de sprekers was Angry Birds co-founder Peter Vesterbacka, die onthulde wat het succes was van het spelletje (een agressief schietspelletje in het openbaar spelen is een no-go, terwijl de Angry Birds overal getolereerd worden), waarom het spel eerst op mobile en vervolgens op andere apparaten werd gelanceerd en wat de toekomstplannen zijn. De applicatie wordt dagelijks ruim een miljoen keer gedownload en heeft dus de X-factor die een mobiele applicatie nodig heeft om succesvol te zijn.

De toekomst: een entertaining utility
De panel-discussie, geleid door Boris Veldhuijzen van Zanten van het Nederlandse The Next Web, ging in op elementen die momenteel succesvol zijn binnen mobiel. Grote vraag die meteen op kwam: wat is entertainment? Is iets dat vermakelijk is meteen entertainment, of kan er ook iets van geleerd worden? Vervolgens kwam location based service Foursquare aanbod. Mobile marketeers zijn het nog steeds niet eens over de term die de lading van de applicatie dekt. Oprichter Dennis Crowley, niet aanwezig, reageerde via Twitter en noemde het een ‘playful utility’. Het spelelement maakt het gebruik er van laagdrempelig, maar het is absoluut bedoeld als informatieverstrekker. De conclusie van het panel was dan ook dat entertainment het gebruik van applicaties kan bevorderen, ook al is het uiteindelijke doel niet per se vermaak.

 

 

Reisbranche en mobiel
Hoewel er niet specifiek aandacht was voor de reisbranche en mobiele toepassingen, liggen hier mooie kansen, juist door entertainment en informatie te koppelen. Reizigers zijn bereid om veel te doen voor actuele informatie, waarom zou je van dat gegeven geen gebruik maken? Een uitgelezen kans om aan extra informatie van klanten te komen en ze ondertussen te vermaken, bijvoorbeeld tijdens vertraging.

Waze: oplossing fileprobleem?
Het komt niet vaak voor dat een commerciële instantie en overheid samenwerken en met iets simpels als een applicatie een groot maatschappelijk probleem kan oplossen. Waze lijkt daarin het eerste voorbeeld. De applicatie geeft real-time verkeersinformatie door op basis van invoer van gebruikers. Gebruikers van de applicatie kunnen laten weten dat er langzaam rijdend verkeer is, een koe op de weg staat of er een wegopbreking is. Het GPS-systeem biedt een alternatieve route aan, zodat je de belemmeringen tijdig kan mijden. In de VS werken diverse staten mee om alle informatie real-time bij te kunnen werken en publiek beschikbaar te maken. Ook hier is weer te zien dat gebruikers graag hun bijdrage leveren, als ze daar zelf beter van worden. Ideaal voor vliegtuig- en vervoersmaatschappijen om reizigers tijdig van vertraging of wijzigingen te kunnen voorzien. Hoe eerder gebruikers worden geïnformeerd, hoe sneller er gewerkt kan worden aan een oplossing.

Mobiel gebruik meten en analyseren
De tweede dag was interactief met diverse workshops en actieve presentaties. Want inmiddels weten we dat mobiel de toekomst heeft en we daar in de klantbenadering over na moeten denken. Maar wat haal je er dan uit? En hoe meet je de ROI van een toepassing? Het Nederlandse bedrijf Distimo heeft daar een handig dashboard voor ontwikkelt, wat doormeet wat er in de stores van de applicatie aanbieders gedaan wordt. Gratis voor developers en dankzij de inzichten in gedrag en de rapportages kun je eenvoudig zien waar geoptimaliseerd kan worden zodat er nog meer uit de store gehaald kan worden. Zij verwachten dat Apple binnenkort wordt verslagen door Android qua aanschaffen en dat Windows Mobile op gaat komen. Stefan Bielau ging in op App Store Optimization en het belang van goede content. Om voor eens en voor altijd uitsluitsel te geven: SEO voor mobiel bestaat en heeft zeker invloed op de conversies in de Appstore.

Alle presentaties komen in de loop van deze week te staan op de website van Mobile 2.0.