De tweede dag van de Vakantiebeurs Vakdagen stond in het teken van digitale content. Een paneldiscussie kan daar natuurlijk niet ontbreken. René Bego (Mo’media), Erik van Erp (Around the Globe), Jochem Wijnands (TRVL) en Liam Tjoa (GoSpooky) delen hun visie over de toekomst van de reismedia. Hoe verandert digitale content de wereld van de reispublisher?

Even voorstellen

René Bego is de eigenaar van Mo’media, een innovatieve uitgeverij die kwalitatieve uitgaven maken op het gebied van reizen en vrije tijd. Rene Bego is founder van Time to Momo, het online platform dat is gelanceerd als opvolger van de bekende100% stedengidsen die menig reiziger in zijn kast heeft staan. Met de gedrukte reisgidsen zijn ze marktleider in Nederland en België en met de online content willen ze dat ook graag worden.

Erik van Erp is de oprichter van het populaire reisblog Around the Globe. In de bloggerswereld is hij de expert op het gebied van SEO, Google Analytics en ROI-analyse. Hij is ook IT-directeur van iAmbassador, het grootste reisblogcollectief voor bestemmingsmarketingorganisaties en toeristische merken.

Jochem Wijnands is mede-oprichter van de succesvolle media start up TRVL, een peer-to-peer boekingsplatform, waar bezoekers als reisagent reizen op maat kunnen boeken voor peers. Hij lanceerde TRVL in 2010, bouwde mobiele publishing software die hij verkocht aan Apple en deze software is nu vertaald naar Apple News, dat deel uitmaakt van iOS.

Liam Tjao is de mede-oprichter van het marketing-productiebedrijf GoSpooky. Zij adviseren organisaties binnen en buiten de toeristische branche over het gebruik van content via Snapchat. Door zijn jonge leeftijd (19) werd hij genomineerd voor meerdere awards; waaronder Sprout 25 onder 25 en De Jonge 100.

Uitgever, influencer of amateur: content creators!

De afgelopen jaren is influencermarketing enorm in populariteit gegroeid. Termen als uitgever, influencers en amateurs vliegen je om de oren. In de reismedia wordt er soms geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen deze drie begrippen. Volgens Erik bestaan deze begrippen in de toekomst niet meer, “in de toekomst is er maar één begrip en dat is content creator, de vormen kunnen daarin wel van elkaar verschillen”.

Jochem sluit zich hier volledig bij aan, want iedereen is immers een content maker. Waar duidelijk onderscheid in wordt gemaakt door beide heren, is de kwaliteit, de een is amateuristisch en de andere professioneel. “Maar,” zegt Jochem, “het is niet zo dat degene die dat ene tweetje per week stuurt niet de moeite waard is.” Sommige amateurs die delen uit hun passie, zijn vele malen beter dan professionals.

Als je met content creators werkt, heb je natuurlijk te maken met een mix van partijen; destinaties, bloggers, organisaties en het publiek van de bloggers. Het moet een uitdaging zijn om al deze partijen bij elkaar te brengen. De uitdaging ligt volgens Erik in de verschillen van informatiebehoefte van de partijen. Een destinatie heeft een andere behoefte dan een bezoeker. Maar uiteindelijk kies je voor je bezoekers, want als je die verliest, raak je de rest natuurlijk ook kwijt.

De digitale wereld heeft de publisher van nu gemaakt

De offline wereld mogen we niet vergeten, dat laat René zeker weten. Offline is de basis geweest van het verzamelen van content en dat op een brede schaal verspreiden. De online wereld biedt veel meer mogelijkheden, voor de publisher, maar ook voor de reiziger zelf. Jochem brengt het nog verder terug: “Vroeger zaten we met z’n allen rond het kampvuur en vertelden we verhalen. Toen het papier werd uitgevonden gingen we dat op papier doen en nu met het internet doen we dat via het internet.” De oorsprong ligt veel verder, maar zeker niet bij de online wereld.

De stap van offline naar online

De overgang van offline naar online gaat dan niet zomaar, maar het gaat over scherpe keuzes maken. “Het belangrijkste dat wij hebben geleerd is te curateren,” zegt René. In de offline wereld moet je je beperken, want je hebt een beperkt aantal pagina’s die je kunt gebruiken. In de digitale wereld hoeft dat niet. René legt uit dat zij dat in de offline media hebben moeten doen en daar veel profijt van hebben in de overstap naar online. Een scherpe selectie van informatie die je wilt uitzenden is ontzettend belangrijk volgens René, waar ook Erik zich volledig bij aansluit.

Kracht van vrijheid van meningsuiting

De kracht van vrijheid van meningsuiting online is toch wel een van de voordelen die we allemaal als individuele participanten op het internet ervaren. Eerlijke verhalen, onafhankelijke meningen, bij TRVL zijn de goede adviezen van de community van groot belang, geeft Jochem aan. De mensen die met aanbevelingen komen, moeten die vanuit hun passie geven en zich goed realiseren dat ze met een andere reiziger te maken hebben en zich daarbij betrokken voelen.

Dat betrokkenheid steeds belangrijker wordt, zien we ook aan de social media kanalen. De zoektocht naar meer volgers buigt langzaam om in een zoektocht naar een community. Voor bedrijven is dat vaak een uitdaging op social media. Volgens Liam is de sleutel tot succes hierin de communicatie met een ‘echt’ persoon.

“De consument wil niet met een merk communiceren, maar met een persoon.” Als voorbeeld noemt hij de campagne die hij met Snapchat deed voor CoolCat waarbij gebruikers stijladvies konden krijgen van een selecte groep medewerkers. Dat zijn altijd dezelfde medewerkers geweest en op een gegeven moment merkten ze dat volgers een band opbouwen met een stijladviseur. Bijvoorbeeld door vragen in te sturen naar bepaalde mensen die achter het account zitten en daar persoonlijk bij betrokken raakten. 

Social media in de toekomst

Natuurlijk heeft social media een grote invloed, maar het komt en gaat, geeft Erik aan. Het grote voorbeeld hiervan is Hyves. In zijn opzicht is Twitter een kanaal dat het niet lang meer zal trekken. Vooral vanuit business perspectief ziet hij dat er niet meer veel te halen valt. Daar sluit Liam zich bij aan, hij ziet dat alleen maar tekst niet meer wordt opgepakt en dat reizigers meer op zoek zijn naar foto en video.

Jochem noemt het internet en social media ‘net het gewone leven’. Het wordt alleen maar meer geïntegreerd in ons leven, maar hij ziet het niet op dezelfde manier als hoe het nu gaat. Voor de toekomst van de social media kanalen moeten we kijken naar de Chinezen, waar het draait om de messaging apps in plaats van de social apps. De eerste tekenen zien we al bij Facebook Messenger.

Tips voor content beginners

Bij het afsluiten van de paneldiscussie wordt gevraagd naar dé gouden tips voor beginners in de contentwereld.

  • René adviseert om een duidelijk focus te hebben; richt je niet op alles want er is al zoveel. Probeer een niche te vinden waarin je iets kunt toevoegen wat er nog niet is.
  • Jochem draait het idee van het beginnen met een blog om: “Begin niet met een blog op een website en probeer dan lezers te verzamelen op social media, richt je op social media kanalen en verzamel daar je publiek.” Let er wel op dat je een juiste strategie hebt voor elk kanaal en niet alle kanalen voor hetzelfde doel gebruikt.
  • Volgens Liam ligt de toekomst bij video en social media kanalen die zich hiermee bezig houden.
  • “Kies een niche en houdt lang vol,” stelt Erik. Je kunt niet van de één op de andere dag succesvol zijn in het creëren van content, maar je moet volhouden.