• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De toekomst van reizen en Virtual Reality door de bril van Avinash Changa

27 oktober 2015 door Isabel Mosk

Virtual Reality (VR), het concept bestaat al sinds 1920 en werd voornamelijk bij astronauten en in wetenschappelijk onderzoek gebruikt. VR is populair binnen de gaming industrie, maar langzaam verschuift het naar een manier van content maken voor diverse industrieën. Nadat Facebook in 2013 Oculus Rift overnam, is het wachten op een snelle doorbraak binnen de consumentenindustrie. Binnen twee jaar wordt een miljoenenverkoop verwacht. Wij spraken met Avinash Changa, een van de belangrijkste Nederlandse VR pioniers van het eerste uur, over VR en het toepassen van VR binnen de reisindustrie.

Virtual Reality en de verschillende invullingen van het begrip

VR is een technologie waarmee je de gebruiker letterlijk het gevoel geeft in een andere wereld te zijn: een virtuele realiteit die je met headset en bril beleeft. Bijna alle VR producties op dit moment zijn videogames. Daarnaast bestaat een klein segment uit gefilmde content; het gaat hier dan doorgaans om ‘gewone’ 360-graden video’s. Dat wil zeggen dat je rond kunt kijken in de virtuele omgeving, maar vaak niet volledig naar beneden of boven, wat de ervaring vergelijkbaar maakt met een panoramische foto zoals je die met je smartphone kan maken. In enkele gevallen kun je wel omhoog kijken of zelfs omhoog én omlaag, maar zelden tot nooit krijg je een virtuele ervaring met diepte.

3D ervaring

Wanneer je de stap naar 3D maakt, ga je naar een echte ervaring toe. Dit wordt relevant voor de reisindustrie als de stap gemaakt wordt naar een echte bestemmingservaring, in plaats van een bestemmingsfilm. Als je bovenaan een waterval staat, wil je de hoogte en de indrukwekkende schaal van die waterval ‘voelen’ i.p.v. alleen maar zien. Deze ervaringen creëert WeMakeVR en dat onderscheid hen ook van anderen.

WeMakeVR en hun unieke positie

WemakeVR brengt mensen ‘moments of joy´, je ziet mensen blij en verwonderd zijn. Veel mooier kan het niet volgens Changa. “Wij willen de techniek relevant maken voor de massa, voor je tante, oma, vader, moeder, etc. De ervaring mag niet alleen blijven hangen in de ‘wow factor’ van de gaming en/of muziek- en entertainment industrie. Wij zijn, naast entertainment, op zoek naar toepassingen die levensverrijkend zijn en willen daadwerkelijk iets betekenen voor de wereld. Wij werken samen met universiteiten, uitgeverijen, gezondheidszorg en andere sectoren om te kijken naar de toepassingen binnen hun industrie. Een mooi voorbeeld in de gezondheidszorg is de chirurg in opleiding. Een chirurg in opleiding kan zich opgeven om bij een operatie mee te kijken, maar hier is vaak een lange wachtrij voor. Stel dat een student mee kan kijken via VR. De student kan dan allereerst zelf bepalen wanneer hij/zij de operatie kijkt. Maar nog belangrijker, je kunt het vanuit de verschillende invalshoeken (en meerdere malen) bekijken: vanuit de chirurg, de dokter, de anesthesist. Hierdoor verandert de manier waarop wij met kennis en educatie omgaan, én de kwaliteit van de chirurgen gaat omhoog. Op deze manier wordt VR ingezet in het belang van de maatschappij”.

WeMakeVR zijn pioniers in VR. Al ruim 2,5 jaar zijn ze bezig met VR waardoor ze voorlopen op andere bedrijven. Hiervoor zaten ze al in de digitale content productie en kregen hierdoor als één van de eersten een Oculus Rift bril om mee te testen. Al vrij snel werd duidelijk dat ze hier echt iets nieuws mee konden doen. Echter ontbrak voor hen de echte fotorealistische beleving. Dus gingen ze hier zelf mee aan de slag. Waar velen dachten dat het niet mogelijk was, bleken ze een succes in handen te hebben. Changa heeft letterlijk aan de keukentafel een eerste model gemaakt: een VR camera die 360 graden horizontaal en verticaal kon meebewegen mét 3D beleving. Het prototype van dit model is getest op de Amsterdamse grachten en werkte uitstekend!

“Alles in mijn leven komt bij WeMakeVR samen. Het lijkt bijna of ik gemaakt ben om dit te doen. Ik denk dat wij oprecht de wereld veranderen” – Avinash Changa

Created with GIMP

VR devices en storytelling

Voor een optimale VR beleving voor de gebruiker, heb je een goed werkend VR apparaat nodig. Een optimaal VR apparaat bestaat uit drie elementen:

  • Beeld: een klein, licht, betaalbaar scherm met hoge resolutie voor in een headset.
  • Motion tracking: de wereld die je ziet moet zich gedragen als de echte wereld. Het beeld moet op de juiste manier meegaan. Voorheen gaf dit vaak vertraging waardoor je misselijk werd.
  • 3D beeld: dit geeft de echte ervaring. Voorheen was een 3D effect meer een gimmick zoals in de bioscoop. Nu voegt het echt iets toe en biedt het werkelijk een echte ervaring.

Naast het VR apparaat is de productie van de video zelf nog belangrijker! Het virtuele verhaal bestaat namelijk uit verschillende verhaallijnen en het schrijven van het verhaal gaat anders dan bij het maken van een traditionele film. De beeldtaal moet van begin af aan opnieuw ontwikkeld worden.

Een regisseur is gewend om het verhaal in kaders te vertellen. De hoofdrolspeler gaat iets vertellen, vervolgens ga je je daar dan op focussen. De camera volgt de acteur en er wordt naar een ander shot geknipt als er iemand binnen komt. De regie ligt letterlijk in handen van de regisseur.

“Bij VR bepaalt de gebruiker waar hij naar kijkt. Wat gebeurt er als de gebruiker naar links kijkt? Dan mist de gebruiker het verhaal rechts… Als regisseur moet je het verhaal anders gaan vertellen. Je gaat namelijk niet van A naar B naar C, want je weet niet waar de gebruiker kijkt. Je hebt te maken met multi-layered storytelling. Als schrijver moet je over meerdere lagen van je verhalen nadenken. WeMakeVR is daarom niet perse gefocust op het ontwikkelingen van de techniek. Er zijn genoeg partijen die met goede en betaalbare VR devices gaan komen. Tevens heb je de cardboard wat een laagdrempelige vorm is om met VR in contact te komen. WeMakeVR richt zich juist op het maken van goede films en op het trainen van andere filmmakers. Iedereen kan films maken, maar niet iedereen is een goede filmmaker.”

wemakevr experience

wemakevr view

“3D in VR-films staat nog in de kinderschoenen en is een flink stuk complexer om te produceren dan gewone 360 graden video’s. Dat is dan ook de reden waarom er nu veel 360 graden video’s worden geproduceerd. Dat wordt steeds makkelijker. Ik ben ervan overtuigd dat op de lange termijn, de echte 3D beleving in VR-films de standaard wordt in VR-belevingen”, aldus Changa.

WeMakeVR biedt ook andere filmmakers een platform waar zij zelf content op kunnen plaatsen en verspreiden via WeShareVR.

De impact van VR op de reisindustrie

“VR gaat een revolutie zijn in de reisindustrie. Maar VR, in de vorm van 360 graden video’s wordt nog vaak ingezet als gimmick. Dat is zonde want VR is geen hype, het kan op de langere termijn echt iets betekenen. De meeste bestemmingen hebben de missie om meer awareness te krijgen over hun bestemming zodat er meer toeristen komen. Dit kan veel efficiënter dankzij VR. Wat als een reisjournalist de VR app van een bestemming kan downloaden om de 10 mooiste plekken van de bestemming te zien (zonder ernaartoe te gaan) en dit zo vaak kan ervaren als hij/zij wil? Of juist op plekken kan komen waar je normaal gesproken niet zo snel komt? Bijvoorbeeld met de helikopter op de kop van de Tafelberg of 1,5 meter van een leeuw vandaan in een nationaal park! Je creëert hiermee een ervaring die normaliter bijna niet te realiseren is”, aldus Changa.

Er liggen veel kansen in de reisindustrie:

  • Bij het boeken van een reis, zou je de bestemming, het hotel en het strand kunnen ervaren voordat je daadwerkelijk boekt. Hoe ziet een bestemming er in het echt uit? En wil je na deze VR-ervaring er daadwerkelijk naartoe reizen? De verwachting van de consument komt hierdoor dichterbij de daadwerkelijke ervaring van de reis. Als je in de VR-video ziet dat er bijvoorbeeld een grote vuilnishoop naast je hotel staat, dan kun je nog voor een ander hotel kiezen. En het hotel zal er dan wellicht alles aan doen om dit te veranderen.
  • Voor de hotelbranche kan het meer boekingen opleveren of juist een upsell mogelijkheid zijn van de kamers. Als je de kamer die je boekt in VR ziet en je krijgt vervolgens de junior suite te zien met een aanbieding voor een upgrade, dan zet je het in als sales tool.
  • In ecologisch toerisme kun je als organisatie laten zien dat je echt duurzaam bezig bent. Stel je bent een park of een bestemming dat maar een x aantal toeristen toelaat. Vier jaar lang film je het park of de bestemming, zo ervaar je als gebruiker in 5 minuten hoe het de afgelopen jaren eraan toe is gegaan. Zo kun je echt laten zien dat je je duurzaam aan het ontwikkelen bent!

toerisme stills wemakeVR

toerisme stills wemakeVR beach

“Voor de reisindustrie liggen er mooie kansen met VR-video. Juist omdat dit om een belevingsindustrie gaat. Regelmatig krijgen wij vanuit deze industrie de vraag: hoeveel mensen gaan de VR-video’s zien? Als de VR-video gaaf is dan gaan mensen die app echt wel downloaden. Tegenwoordig is een cardboard, waarmee je VR-video’s met je mobiel kunt kijken, overal verkrijgbaar. De New York Times gaat de cardboards zelfs aan hun abonnementhouders verspreiden voor het gebruik van hun app.

Je moet als bestemming of reisorganisatie het lef en de visie hebben om dit te gaan doen en erin te willen investeren. Het is duidelijk dat het veel PR waarde met zich meebrengt als je een van de eersten bent die deze echte realtime VR-video ervaring gaat creëren. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om iets te maken wat er nog niet is of wat nog nieuw is. Na verloop van tijd moet je meer investeren in een verhaallijn. Als toeristisch bedrijf zou je hier nu op in moeten springen omdat er een primeur te claimen valt. Het maken van een VR-video start bij 10-20k en kan oplopen tot een ton afhankelijk van wat je wilt.

Belangrijk is dat het op lange termijn relevant moet zijn. Bij WeMakeVR gaat het ons om de content en de ervaringen die wij bieden. Op het moment dat je realiseert wat VR kan betekenen, dan gaat er wereld van mogelijkheden open. Wij willen iets doen wat de kwaliteit van het leven verbetert. Dan doen wij iets goed. Zakelijk gezien, maar ook als iets dat zinnig is voor de maatschappij en in de toekomst.”

Wil je Avinash Changa horen spreken over Virtual Reality, kom dan a.s. donderdag naar de DutchVRDays.

Gerelateerde Berichten

  • Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels

    Neckermann in België heeft in vier winkels gewerkt met de virtual reality bril. In dit…

  • Virtual Reality
    Dutch VR Days: welkom in de wereld van Virtual Reality

    Game jammers, ondernemers, marketeers, startups, productiemaatschappijen; you name it. Ze waren allemaal te vinden op…

  • Virtual reality en de toekomst in toerisme?

    Als pretparkexpert mag ik regelmatig in de nieuwste, snelste en mooiste achtbanen zitten. Daarom was…

  • Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels

    Neckermann in België heeft in vier winkels gewerkt met de virtual reality bril. In dit…

  • Virtual Reality
    Dutch VR Days: welkom in de wereld van Virtual Reality

    Game jammers, ondernemers, marketeers, startups, productiemaatschappijen; you name it. Ze waren allemaal te vinden op…

  • Virtual reality en de toekomst in toerisme?

    Als pretparkexpert mag ik regelmatig in de nieuwste, snelste en mooiste achtbanen zitten. Daarom was…

Categorie: Technologie, Virtual reality Tags: 3D, content, DutchVRDays, video, virtual reality, WeMakeVR

Over Isabel Mosk

Isabel is online strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa's Stories helpt ze toeristische organisaties het strategische pad uit te stippelen en de unieke ervaringen & verhalen in kaart te brengen. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker in online marketing binnen de reisindustrie. Ze spreekt op (inter)nationale congressen over haar vakgebied én passie reizen. Haar reisverhalen deelt ze op haar persoonlijke blog Stories & Stamps en ze is co-founder van de reisblog Vive Le Voyage . Haar ultieme droom is om kinderen die niet kunnen reizen de beleving te geven van een reis.

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen Vinkesteijn zegt

    31 oktober 2015 om 23:29

    Leuk stuk. Ik zat alleen te denken: op Dubai Airport al erg mooie holografische douane beambten: https://www.facebook.com/100008697404435/videos/1501746443458588/
    Bij NHow op een vergelijkbare manier al geprojecteerd vergaderen en ik heb zelf al enquêtrices gezien die onderzoek doen en je ook aankijken, met hun ogen volgen etc. En Adidas NEO experiment in Berlijn ook fantastisch.
    Zou heel het concept van ‘bril’ of any device niet snel door dit soort ontwikkelingen achterhaald worden? Als je het hebt over beleving is zo’n apparaat natuurlijk killing 🙂

  2. Leatrice zegt

    18 juli 2016 om 16:15

    Musta on kanssa ensiarvoisen tärkeää, että kerrot luhiekorvikevamhtouodoista, kuten aiemmin niistä tuttipulloista. Jokainen ekologisesti ajatteleva äiti kun ei täysimetä kaksivuotiaaksi 😀 On aina hyvä tuoda esiin vaihtoehdot ylikansallisille riistofirmoille! Tuo vuohenmaitojauhetta tuttipulloon -vinkki oli tosi hyvä, meillä ei käytetä lehmänmaitoa sen ripuloittavuuden takia meidän puolitoistavuotiaalle, niin voitais seuraavaksi kokeilla jauhetta, eipä pääse kaura- tai riisimaito pullossa happanemaan.

  3. Connie zegt

    18 juli 2016 om 15:53

    Hi Dale, that is such a sad story. The answer toyour question, though is ࣨNo” , his infidelity would not disadvantage him in any way. Have you tried getting Counselling together? Kind regards, Lynette

  4. http://www./ zegt

    19 januari 2017 om 11:42

    Tenk 1.des alt, dette Ã¥ret har gÃ¥tt rasende fort sÃ¥langt…og ikke sommer har vi hatt en gang! 2012 mÃ¥ love bra:) Flotte bilder du deler.

Trackbacks

  1. Waar liggen de kansen voor de drones in de reisbranche? - TravelNext schreef:
    12 november 2015 om 10:08

    […] de mogelijkheid om het reizen in de toekomst helemaal te veranderen. Net zoals virtual reality, een eerder verschenen blog vertelde al hierover als de toekomst van reizen. Deze technologieën brengt mensen dichterbij een bestemming dan ze denken dat misschien mogelijk […]

  2. Dutch VR Days: welkom in de wereld van Virtual Reality | TravelNext schreef:
    17 november 2015 om 08:55

    […] aan dat VR technologie betekenisvol kan zijn mits het relevant ingezet wordt. Dit kwam tijdens het interview met Avinash al naar voren. Hij heeft het tot zijn persoonlijk missie gemaakt om VR betekenisvol in te zetten […]

  3. Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2016 voor travel | TravelNext schreef:
    20 november 2015 om 09:22

    […] Reality voor een groter publiek bereikbaar en dat biedt kansen voor de reisindustrie. In een eerder interview op Travelnext met VR pionier Avinash Changa werd al duidelijk dat er genoeg kansen zijn voor de reisindustrie en als je in 2016 met een gave […]

  4. Waarom online marketing in 2016 anders gaat zijn dan 2015 | TravelNext schreef:
    17 december 2015 om 09:46

    […] dat toepasbaar kan worden voor de recreatiebranche? Denk bijvoorbeeld aan virtual tours over een vakantiepark of een kijkje in een vakantiehuis nemen. […]

  5. Meer beleving voor de toerist met Augmented Reality | TravelNext schreef:
    5 april 2016 om 09:40

    […] eerder geïntroduceerd is, maar die op dat moment ook nog niet omarmd werd. Inmiddels kennen we de adoptie van VR en de mogelijkheden die deze techniek biedt voor de consument. Verwacht wordt dat de potentie van […]

  6. Welkom SPENCER: een diepere kennismaking met de eerste robot op Schiphol | TravelNext schreef:
    3 mei 2016 om 14:46

    […] meer hun weg vinden in de reiswereld, hebben we al gezien in de kansen voor drones, maar ook virtual reality. Toch gaan levensechte robots die emoties van passagiers kunnen oppikken, iets […]

  7. Het Internet of Things groeit en groeit ... Ook in de reisbranche? | TravelNext schreef:
    4 mei 2016 om 09:59

    […] beschreven in TravelNext blogs. Waaronder big data, de opkomst en ontwikkeling de drones, of virtual reality. Een trend die mij vooral interesseerde was het Internet of Things, hoe Richard het beschrijft: […]

  8. Wat brengt Google I/O de travelbranche? | TravelNext schreef:
    1 juni 2016 om 10:17

    […] Reality trend. We kunnen het inmiddels geen hype meer noemen. Isabel Mosk schreef eerder in een blog over VR alle kansen al op een rijtje die deze ontwikkeling kan bieden voor de reisindustrie. Met een […]

  9. Vernieuwde Vakdagen 2017: Innovatie en inspiratie met digitalisering, wereldzaken en trends & ontwikkelingen | TravelNext schreef:
    23 november 2016 om 13:54

    […] betrokken om vanuit veel kennis en ervaring toe te lichten wat VR is en een blik te werpen op hoe VR de reisindustrie tot nu toe heeft beïnvloed. Avinash Changa van Wemake VR laat een aantal huidige toepassingen zien en blikt vooruit. Welke […]

  10. Mega travel technologie trend #3 digitale realiteit | TravelNext schreef:
    14 december 2016 om 17:08

    […] is lastig. Eigenlijk staan we pas aan het begin. Virtual reality experiences in de reiswereld en de toepassingen binnen onze industrie gaan snel en tegelijkertijd langzaam. Het is de taak aan de reisorganisaties om zelf te bepalen wat […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels reviews Vakantiebeurs NHTV Google destinatiemarketing TUI onderzoek KLM Facebook Expedia TripAdvisor technologie instagram Airbnb travel reizen Booking.com mobiel Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring