Het ontwikkelen van (eigen) plattegronden is een ware kans om de markt van reizigers verder te veroveren. Waar Google innoveert binnen hun eigen Maps om het gebruik van de tool nog interessanter te maken voor reizigers, brengt taxidienst Uber zelf een eigen versie van kaarten en plattegronden uit, om juist minder afhankelijk te worden van Google. Daar ligt de toekomst wat Uber betreft.

Interactieve digitale maps

Bestaande kaarten zijn een goed startpunt, maar bepaalde informatie is niet relevant voor Uber. Maar er zijn voldoende items waar Uber juist meer vanaf weet dan bijvoorbeeld Google Maps. Voor Uber is het bijvoorbeeld essentieel om verkeerspatronen (files) te kunnen voorspellen en exacte ophaal- en afzet plekken van reizigers/passagiers te kunnen definiëren. En daarbij komt nog eens, dat er nog steeds plekken ter wereld zijn waar geen gedetailleerde maps van te vinden zijn.

Uber Maps

Vorig jaar is Uber begonnen met het inzetten van ‘mapping cars’ in de USA. Oftewel, de auto’s die wegen met een 360 camera in kaart brengen. Deze zomer wordt Mexico in kaart gebracht. De aankomende periode wordt de financiële inzet van Uber op het ‘in kaart brengen’ van wegen, verdubbeld. Daarmee vergelijken ze zichzelf met Apple en TomTom en wat zij doen op dit gebied over de hele wereld. Het plan is ook om snel uit te breiden naar andere landen om daar de wegen in beeld te brengen.

Infrastructuur route apps

Mobiele kaarten en GPS zijn belangrijk voor Uber, daarmee worden de dichtstbijzijnde chauffeurs via de snelste route naar hun destinatie gestuurd, inclusief een accurate ETA (estimated time on arrival) voor de gebruiker en de chauffeur. De kaarten zijn daarbij het hart van de app-service en tegelijkertijd de achterkant van de hele business. De gehele onderliggende infrastructuur voor de apps wordt met het zelf ontwikkelen van eigen Maps, geoptimaliseerd en uitgebreid.

Maps en de community-functie

Volgens onderzoek liggen er juist alleen maar kansen om de markt van de reisindustrie met ‘maps’ te bestormen. Natuurlijk heeft Google daar op dit moment een streepje mee voor, 360 streetview van routes en plaatsen. In de Maps van Google zit ook OV-informatie opgenomen, dit is dan weer voor Uber niet relevant. Maar wat de maps van Google interessant maakt voor de reiswereld is de community van Local Guides; het kunnen uploaden van foto’s, reviews van restaurants of bezienswaardigheden, informatie uploaden en vragen van gebruikers beantwoorden door locals. Het is een kritische succesfactor van de Google Maps tool.

Voor Uber biedt een geoptimaliseerde maps functie net zo’n kans. In Griekenland en Turkije worden bijvoorbeeld de chauffeurs van een startup taxidienst ingezet als local. Eenzelfde functie zal Uber moeten gaan uitzetten om mee te blijven concurreren tegen de Map functies van Google. Dan boek je dus direct een local als chauffeur, waarmee je in de toekomst ook interessante locaties kunt bespreken (zijn of haar) reviews kunt bekijken en ook nog eens naar al je bestemmingen wordt gebracht.

Ik ben erg benieuwd of we binnenkort zo’n ontwikkelingen zullen zien, maar het ligt wel in het verlengde van Uber’s ambitie om de onderliggende technologie en service naar een hoger doel te brengen met eigen maps. Het belang moet groter worden om een Uber te gaan gebruiken. Die eerste stap wordt nu gezet.