Een derde van de vakantiegangers, zegt dat ze dit jaar hun vakantie hebben geboekt met behulp van een brochure. Dit blijkt uit het World Travel Market Industry Report 2016 dat na afloop de WTM in Londen als PDF zal verschijnen voor inzichten in de reisindurtrie.

Ruim 34% van de ondervraagden zei dat een brochure onderdeel was van het boeken van een vakantie. Is de brochure weer in opkomst? In het afgelopen jaar blijkt de vakantiegids in gebruik te zijn verdubbeld ten opzichte van 2015 (14%). In 2014 liet nog maar 6% zien de vakantiegids als inspiratiebron te gebruiken.


Natuurlijk is het aantal mensen dat een brochure raadpleegt voordat zij op vakantie gaan wel afgenomen. Ruim 80% van de respondenten gaf aan dat zij in voorgaande jaren wel een gids hebben gebruikt. Reisondernemingen die wellicht de brochure voor altijd aan de wilgen willen hangen maken wellicht toch een verkeerde keuze en missen de business.

Holiday Design Stores

TUI investeert meer in video content en technologie voor haar online kanalen en gepersonaliseerde content om individuen op het vlak van interesses en budgetten tegemoet te komen. De Holiday Design Stores, oftewel de nieuwe winkels hebben vooral interactieve landkaarten, video muren en boekingszuilen door de winkel heen staan. Vakanties worden op deze manier digitaal tot leven gebracht en personeel helpt bij het samenstellen van een gepersonaliseerde vakantie, ondersteund met de technologische middelen.

Digitaal content maken en verhalen vertellen

Aan de andere kant zijn organisaties zoals Thomas Cook aan het innoveren geslagen met digitale studiereizen voor reisadviseurs van Neckermann. Op deze reizen leren zij content maken en op een andere manier de reputatie van hun kennis tentoonstellen; het verkopen vakanties op basis van eigen ervaring en expertise, in plaats van enkel de mooie afbeeldingen in de brochure. Ze leerden tijdens deze reizen zelf content te maken voor hun klanten door het schrijven en filmen van unieke verhalen en belevenissen.

Nieuwe travelmedia

Ook zien we online publishers offline reisinspiratie uitbrengen. Zo lanceerde Travelmedia.be in 2015 een gedrukte uitgave ‘Goodbye‘ dat driemaandelijks verschijnt en in elke editie meer dan 200 pagina’s inspirerende content heeft om lezers te inspireren op reis te gaan. Hiermee werken zij samen met reismerken en bieden opties voor klassieke advertentiepagina’s, creatieve storytellingconcepten, mini magazines als bijlagen etcetera. De reismerken leveren de content, TravelMedia de overige content maar vooral de context.

Dit laat maar weer zien dat de brochure nog steeds een interessante sales tool is, vooral voor volwassen reismerken. Niet heel gek. De brochure heeft jarenlang als onderdeel gefungeerd van de customer journey. Het binnenkort publiekelijk te verschijnen World Travel Market Industry Report laat zien dat ondanks vele voorspellingen over de teloorgang van de brochures, reisbrochures wel veranderen, maar niet dood zijn. Zelf zegt WTM erover dat dit het derde jaar op rij is dat zij dit onderzoeken en het groeiende aantal niet te verwaarlozen is. In een digitale transformatie, waarbij sophisticated en interactieve digitale belevingen de boventoon voeren, is het verbazingwekkend en interessant dat dit jaar ruim een derde een brochure heeft gebruikt om een vakantie te boeken.