• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De transmediale wereld van Harry Potter nader onderzocht

23 oktober 2015 door Goof Lukken

Op maandag 12 oktober gaf Clarissa Baker van de Universiteit van Central Florida een gastcollege op NHTV over ‘The Transmedia World of Harry Potter’. Ze was te gast bij de NHTV-track Attractions & Theme Parks Management.  In  dit college bleek nogmaals het grote succes van de intellectual property (IP) van Harry Potter voor de attractieparken van Universal studios en de kracht van transmediale storytelling.

Na de beroemde boeken en films kwamen er al snel fansites zoals Dreuzels en Mugglenet (zie onderstaande afbeelding), games, en zelfs universiteiten die zich met het culturele fenomeen van Harry Potter bezig gingen houden. Inmiddels is er meer dan 7,7 biljoen dollar verdiend met de verhalen van Harry Potter.

Blog Transmedial Storytelling - Dreuzels en Mugglenet

Themagebied in Universal Studios

Toen Universal Studios zich echter ging bezighouden met de ontwikkeling van een special themagebied in het park Islands of adventure kreeg het verhaal een transmediale lading. Niet alleen werd het verhaal meer in boeken, films and games verteld, het bestond ook echt. In Universal Resort Orlando kunnen gasten nu een bezoek brengen aan Hogwarts (het dorp en het kasteel dat een belangrijke rol speelt in de boeken en films). De spectaculairste attractie is een vlucht met Harry en zijn vrienden (een zeer innovatie rollercoaster).

Blog Transmedial Storytelling - website

Authenticiteit van het verhaal uitgebreid in 4d

In veel zaken is het attractiepark dicht bij de content van J.K. Rowling gebleven. Dit moest ook wel gezien de strikte eisen die de schrijfster had. Maar ook de invloed van de fans mag niet worden onderschat. Zij zijn de beste kenners van details en werden in de ontwikkeling van het nieuwe themagebied dan ook sterk betrokken. In sommige gevallen werd het verhaal ook in 4d uitgebreid. Restaurants die in de film of boeken maar beperkt beschreven werden, zijn in Orlando zo authentiek mogelijk na gebouwd en maken het verhaal weer meer compleet.

Inmiddels is er een tweede gebied (London en Diagon Alley) in het resort ontwikkeld.

Blog Transmedial Storytelling - website 2

De trein uit het boek verbind nu de twee parkdelen (de beide gebieden liggen immers in twee attractieparken van Universal) . De parken kenden sinds de opening van de Harry potter gebieden, een stijging van 45% in bezoekersaantallen. Ook in de trein wordt nu storytelling toegepast. Naast de vertaling in de werkelijke wereld speelt interactie ook een belangrijke rol in de storytelling. In de beide attractieparken kunnen bezoekers niet alleen een kijkje nemen in de wereld van Harry Potter, maar er ook in participeren. Gasten kunnen er zelfs bepaalde dranken proeven zoals het beroemde butterbeer.

Online platform

Ook online is de Pottermania nog lang niet uitgedoofd. Inmiddels is er Pottermore, een platform dat nieuwe content, roleplaying en fans voorziet van een encyclopedie over het fenomeen.

Blog Transmedial Storytelling -Pottermore

De regie voor zowel de online presence als de offline storytelling rond Harry Potter ligt bij de schrijfster J.K. Rowling. Zij heeft nu bijna het maximale uit haar Intellectuele Property  (IP) gehaald.  De komende 10 jaar zal het verhaal van Harry Potter verder verankerd worden in de Westerse maar ook de Oosterse cultuur.

De kracht van transmediale storytelling

Uit het succes van deze transmediale storytelling valt te leren dat er niets gaat boven een sterke content. Het verhaal moet mensen raken. Hoe sterker deze content  is, hoe meer kansen er zijn om er een sterk merk van te maken. Vaak begint een dergelijk merk met een zeer traditionele (offline) vorm van storytelling (een boek, legende of verhaal). Vervolgens volgt de online community vorming en komt de content in de vorm van films, fansites en games naar voren. De online community zorgt ervoor dat de customer experience nooit ophoudt, zowel voorafgaand aan het bezoek aan het attractiepark wordt hij helemaal meegenomen in de wereld van Harry Potter. Maar ook achteraf gaat de customer experience door de storytelling van het online platform. Opvallend aan deze case is dat men er voor kiest een nieuwe lifecycle aan de hoofdfiguur  te geven middels de online media (Pottermore).

Clarissa Baker is een doctoraal student in ‘the Texts and Technology program at the University of Central Florida in Orlando. Haar huidige PhD onderzoek  bekijkt de integratie van transmediale storytelling door attractie- en themaparken.  Ze is ook Professor at Seminole State College of Florida.

Credits headerafbeelding: Dave Catchpole (CC)

Gerelateerde Berichten

  • stripfiguren en de reisindustrie
    Stripfiguren en de reisindustrie

    Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003…

  • Update van online video in de attractieparken wereld

    Het attractieparkenseizoen is volop bezig. Tijd om eens te kijken naar deze branche en hun…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

Categorie: Customer service, Online PR en branding Tags: The Wizarding World of Harry Potter, Themeparks, Transmediale storytelling, Universal Studios

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels - TravelNext schreef:
    30 oktober 2015 om 08:30

    […] veel van kan leren van de wijze waarop attractie- en themaparken dat doen. In een vorige blog werd de kracht van transmediale storytelling al toegelicht in attractieparken. In die blog werd het voorbeeld van de wereld van Harry Potter […]

  2. Dutch VR Days: welkom in de wereld van Virtual Reality | TravelNext schreef:
    18 november 2015 om 11:33

    […] bil een nieuwe wereld binnenstapt waar de fysieke wereld gecombineerd wordt met de virtuele wereld. Harry Potter kijken wordt Harry Potter beleven in virtuele realiteit. Als je denkt aan het onderwerp reizen, zou het dus zomaar kunnen dat je in […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen TUI onderzoek KLM Facebook NHTV destinatiemarketing hotels Social Media Airbnb reviews Vakantiebeurs travel technologie Expedia TripAdvisor Booking.com mobiel instagram Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring