Mocht het je ontgaan zijn? Er zijn weer volop dingen aan het veranderen op Facebook: vanaf dit jaar brengt het sociale platform veranderingen aan in het algoritme (ook wel EdgeRank genoemd door marketeers), waardoor minder berichten van bedrijven en instanties in de tijdlijn van fans komen te staan. Waarom? Omdat die posts niet meer aansluiten bij wat de fans willen zien. Wat zijn de veranderingen precies, wat betekent dat voor de toeristische sector en hoe kun je inspelen op de veranderingen?

Welke berichten zullen minder te zien zijn?

Facebook gaat haar algoritme aanpassen en wil alleen nog maar relevante content aan haar gebruikers tonen. Voorheen kreeg een Facebookgebruiker berichten te zien via zijn of haar vrienden en van sommige pagina’s die hij of zij heeft geliked. Dat laatste is tegenwoordig al schaars, minder dan 10% van alle fans van een pagina ziet organisch de berichten die je als touroperator of reisbedrijf plaatst. Maar helaas voor ons marketeers gaat dit nog verder veranderen: sinds deze maand zullen bepaalde berichten van bedrijven (of pagina’s) nauwelijks nog te zien op de tijdlijn van de fans van die pagina. Het gaat dan om zogenaamde promoties, Facebook verstaat daaronder:

– Berichten die uitsluitend aanzetten tot kopen;
– Berichten die aanzetten tot deelname aan discussies, promoties en wedstrijden en zonder andere interessante inhoud;
– Berichten die dezelfde informatie gebruiken als een advertentie.

Deze berichten worden, mits er niet mee wordt geadverteerd, flink uitgedund in de tijdlijn van de gebruiker. Facebook geeft als verklaring de klachtenregen van gebruikers die beweren dat hun tijdlijn te commercieel is geworden.

Lastminutes

Dat vraagt om een andere insteek waarbij je dus bewust moet adverteren om bovenstaande info bij je doelgroep te krijgen. De allerlaatste lastminute aanbiedingen op Facebook plaatsen is er dus niet meer bij zonder te adverteren.

Echter is het organisch posten van berichten niet overbodig geworden. Facebookgebruikers hebben vanaf hun mobieltje, tablet, laptop of desktop toegang tot ontzettend veel informatie over jouw reisproduct. Het enige wat jij moet doen, is zorgen voor leuke, geëngageerde content die een gebruiker graag wil zien of lezen. Denk daar goed over na. Wat is populair? Wat past bij je doelgroep? En hoe kun je daarmee de link maken naar je eigen product?

paperflies

Ook videocontent op Facebook krijgt een steeds groter aandeel in de totale content die er via het platform verspreid wordt. Video’s spelen zich bij de meeste van je fans automatisch af en dat zegt qua kansen voor dit jaar eigenlijk al genoeg. De belangrijke voorwaarden voor je product kunnen onderin de video vermeld worden.

happy bums easyjet

De rol van de customer journey: oriëntatie of nog geen idee?

Let daarbij ook op de customer journey en dat je daarin verschillende doelgroepen aan moet spreken. Men kan zich nog aan het oriënteren zijn voor een specifieke rondreis door Azië, waardoor je kunt adverteren met verschillende pakketten. Maar er zijn ook steeds meer mensen die er totaal nog niet uit zijn en zich willen laten inspireren tot het kiezen van een vakantiebestemming.

sunweb kiezen

Speel een leuke game of verzin een verhaallijn dat aansluit bij jouw product. Dit laatste wordt niet gezien als promotie en dat kun je dus ook inzetten als organisch bericht. Het is natuurlijk nog steeds mogelijk om een advertentiecampagne te voeren. Betaalde berichten worden immers niet of minder getroffen door het veranderende algoritme. Door meer berichten betaald in te zetten, bereik je nog steeds een grote doelgroep en is promotiewerk nog steeds goed mogelijk. De veranderende regelgeving vraagt misschien om wat meer originaliteit en creativiteit.

De rol van blogs

Een echt leuke wedstrijd zonder promoties is een fantastisch middel om engagement (en eventueel conversies) te creëren. Je promoties verplaatsen naar je blog of website en daaraan refereren op Facebook is natuurlijk ook een mogelijkheid. Thomas Cook UK heeft daar goede voorbeelden van. Een groot voordeel: je fans zijn direct al op je website.

thomascook

thomascook blog 2

Credits header afbeelding: dkalo (CC)