Reizen is de afgelopen 10 jaar drastisch veranderd door de invasie van technologische toepassingen. Online inchecken werd gebracht als gemak voor de klant en kostenbesparing voor de airline. Een huisje boeken bij een particulier via airbnb.com geeft een persoonlijk tint en het gevoel dat je op een unieke plek verblijft. En het elektronische visum voor Amerika werkt, doordat je alles zelf ruim van te voren kunt invullen, vooral stress verlagend.

Hoewel ik vrijwel alle technologische ontwikkelingen in travel wel omarm, vind ik het verdwijnen van het papieren wel de meeste emotionele. Als student toerisme heb ik geleerd hoe je de prijs van het ticket handmatig opbouwt en op het ticket vermeld. Het rode doordrukvel met bijbehorende rode vingers en alle versies die je in verschillende mappen moest bewaren gaven mij het gevoel dat ik ambachtelijk werk deed. Tijdens en vlak na mijn studie toerisme heb ik een aantal jaren als grondsteward gewerkt. Het bagagelabel speelde hierin een cruciale rol, want dit was en is voor reizigers echt het bewijs van de start van hun reis.

Bye bye papieren bagagelabel

Biritsh Airways gaat er nu hoogstpersoonlijk voor zorgen dat het bagagelabel een makeover krijgt. Hun samenwerking met Designworks geeft de reiziger van nu een digitaal bagagelabel dat kan worden hergebruikt en verbonden is met je smartphone.

Nadat je hebt ingecheckt houd je je smartphone bij het digitale bagagelabel. Deze neemt dan middels NFC de reisgegevens over van je smartphone. Vanaf dat moment is je bagagelabel voorzien van de vluchtgegevens en kan je de bagage inleveren. De unieke barcode die gegenereerd is kan door de airline gebruikt worden voor verdere afhandeling van de bagage.

British Airways gaat deze nieuwe bagagelabel vanaf juli voor drie maanden testen. Als het een succes blijkt, wordt het volgend jaar voor alle passagiers uitgerold.

Mooie toepassingen

Dit zal de passagier het gevoel geven dat ze meer controle hebben (ook al heb je dat niet echt) en met name de frequente reizigers zullen dit veel gaan gebruiken. Ik zie ook mooie toepassingen voor advertenties, engagement, status updates en contact op je smartphone en op het label. Maar vergeet vooral het bagage traceren niet. Als je bagage kwijt is zou je ook middels GPS in je bagagelabel de koffer zelf kunnen vinden. Dit geeft weer een bepaalde rust, of juist onrust, haha. Handig bij het claimen van schade bijvoorbeeld.

Ben benieuwd, hoop dat KLM ook met deze digitale bagagelabel gaat starten.

Originele post en meer afbeeldingen staan op larsboom.com