• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De voorsprong van Visit Greece op Google Plus, de slapende hond

22 maart 2013 door Jaap Hoogesteger

Tijdens de zoektocht naar bedrijven in de reis- en gastvrijheidsbranche die al gebruik maken van de nieuwe, grotere Google Plus omslagfoto kwam ik langs de Google Plus pagina van Visit Greece. Het viel me op dat Visit Greece meer dan een miljoen +1’s heeft op Google Plus. Hoe komt Visit Greece aan zoveel +1’s en wat hebben ze er eigenlijk aan?

Alleen dit aantal volgers op Google+

Ik veronderstelde dat, omdat ze zoveel +1’s hebben, Visit Greece ook op Facebook en Twitter wel behoorlijk veel likes/volgers zouden hebben. Alhoewel ze het met ruim 76.000 likes op Facebook en ruim 20.000 volgers op Twitter in aantallen helemaal niet slecht doen, is dit een relatief klein aantal als je het vergelijkt met de meer dan 1 miljoen +1’s op Google Plus. Nu is een +1 ontvangen op Google Plus niet hetzelfde als het ontvangen van een like op Facebook of een volger op Twitter, maar ook bijna een miljoen mensen hebben Visit Greece toegevoegd in een kring. Hoe kan het dat het verschil in likes, volgers en +1’s op Google Plus zo groot is?

Ik besloot het Visit Greece zelf via Twitter te vragen.

conversation twitter

Na mijn laatste tweet (om 09:47) stuurde ik dan ook direct een e-mail met wat vragen naar het opgegeven e-mailadres. Hier heb ik tot op heden geen reactie op gekregen, dus ik vermoed dat ik de laatste tweet van Visit Greece (om 12:25) moet beschouwen als een ‘antwoord’ op mijn e-mail. In die laatste tweet wordt verwezen naar deze casestudy (PDF warning) van Google over Visit Greece op Google Plus.

Case Study

In de case study wordt uitgelegd hoe Visit Greece zoveel +1’s en volgers heeft gekregen. Kort gezegd: door een gevarieerde contentstrategie met veel foto’s te hanteren en door +1 buttons te plaatsen op de website van Visit Greece. Maar als het zo makkelijk is, waarom werkt het dan voor Google Plus zo extreem goed in vergelijking met Facebook en de andere sociale netwerken? Is Visit Greece eigenlijk wel zo goed op Google Plus? En krijgen we, als we dit allemaal doen, net zo veel +1’s op Google+

Google Plus vs Facebook

Als ik de Google Plus pagina van Visit Greece bekijk zie ik dat Visit Greece gevarieerde content deelt en erg actief is met het posten van hun berichten in verschillende communities. Slim, want zo bereiken ze ook Google Plussers die Visit Greece nog niet volgen. Het lijkt er dus op dat ze goed bezig zijn op Google Plus.

Als je echter het aantal +1’s, reacties en het aantal keer dat posts op Google Plus gedeeld zijn bekijkt, word ik minder enthousiast. Als ik bijvoorbeeld door de lijst met foto’s blader die geplaatst zijn, valt het me op dat het aantal +1’s, reacties en shares per foto erg wisselvallig is. Van de laatste tien foto’s heeft de best scorende foto 220 +1’s, 25 shares en 16 reacties opgeleverd. Dat is behoorlijk weinig interactie, zeker als je het afzet tegen de interactie op Facebook. Daar leverde de best scorende foto van de laatste tien foto’s 1569 likes, 403 shares en 56 reacties op. En dat met een fanbase die meer dan tien keer zo klein is! Het lijkt er dus qua interactie op dat het wel meevalt met hoe goed Visit Greece het op Google Plus doet, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook.

Google Plus en de toekomst

Ook Booking.com doet het goed op Google Plus als ik kijk naar het aantal +1’s (meer dan 1 miljoen) en het aantal kringen waarin ze zich bevinden (ook meer dan 1 miljoen). Als ik de Google Plus pagina van Booking.com vergelijk met die van Visit Greece zie ik een vergelijkbaar beeld. Ook hier vindt relatief weinig interactie plaats. Toch denk ik dat beide partijen goed bezig zijn.

Persoonlijk beschouw ik Google Plus namelijk als een slapende hond, een flink grote slapende hond. Zolang de hond slaapt is er niets aan de hand voor bedrijven die niet of nauwelijks op Google Plus actief zijn. Wanneer de hond echter gewekt wordt (lees: actief wordt) hebben Visit Greece en Booking.com een grote voorsprong op andere bedrijven, waar ze vanaf dat moment direct de vruchten van gaan plukken.

Voorlopig zijn er nog geen tekenen dat Google Plus ineens heel actief wordt, maar dit kan vrij snel veranderen. Het is niet ondenkbaar dat Google in de toekomst haar eigen sociale netwerk een grotere rol laat spelen bij het bepalen van zoekresultaten. Of denk maar eens hoe we in Nederland toch redelijk plotseling massaal van Hyves naar Facebook zijn gemigreerd. Ik vermoed dan ook dat dit dé reden is voor partijen als Visit Greece om actief bezig te zijn met Google Plus. Op de vraag waarom de social strategie van Visit Greece op Google Plus zoveel beter werkt dan op de andere sociale media  heb ik overigens tot op heden geen antwoord.

Afbeelding (cc): Asteroid

Gerelateerde Berichten

  • Visit Greece op Google Plus TravelNext
    Interactie op Google Plus pagina’s nog niet overtuigend

    In Nederland zijn er 3,3 miljoen gebruikers met een Google+ profiel (bron: Newcom), maar een…

  • booking.com
    Booking.com is sterker dan hotelmerken op sociale media

    Het is zaak voor hotels om op het juiste moment, de juiste kamer aan de…

  • Blogtrippers.nl campagne, volledig via social media opgezet

    Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: Google, google plus, Social Media, visit greece

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De drie voordelen van een Google Plus lokale bedrijfspagina - TravelNext schreef:
    3 april 2013 om 08:30

    […] zet je Google Plus optimaal in als hotel, restaurant, reisbureau of ander lokaal bedrijf? Net als Visit Greece op Google Plus een miljoen +1′s hebben is leuk, maar hoe begin je? Ik dook in de eerste stappen die je als […]

  2. Interactie op Google Plus pagina’s nog niet overtuigend - Travelnext schreef:
    3 april 2014 om 08:14

    […] opvallende Nederlandse reismerk met een aanhang van 5.000 Google+ volgers.  Een jaar geleden keek Jaap Hoogesteger al naar de Google Plus pagina van Visit Greece en toen viel ook de meer dan één miljoen +1’s op. Zet deze Google Plus pagina Griekenland […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel hotels destinatiemarketing Facebook onderzoek Booking.com KLM NHTV Google mobiel technologie Expedia TUI reizen reviews Social Media instagram Vakantiebeurs Airbnb TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring