“Wat kan ik vandaag doen in Delft?” Een welbekende vraag als je als bezoeker voor het eerst in een nieuwe stad als Delft komt, maar ook als inwoner of student. De nieuwe app ‘Ontdek Delft’ geeft antwoord op die vraag, onder andere door middel van de nieuwe functionaliteit ‘Make My Day’.

Make My Day

Met één druk op de knop krijgt de gebruiker unieke suggesties voor die dag in de stad. Per suggestie kan de gebruiker meer informatie opvragen. Op het menu staat altijd één bezienswaardigheid (musea, galeries en attracties) één café of restaurant, één winkel en één activiteit van de dag. Niet direct wat de gebruiker zoekt? Dan stelt de app eenvoudig nieuwe suggesties voor.

Interessant aan de ‘Make my day’ functionaliteit is dat het menu is afgestemd op de openingstijden van de Delftse hotspots. Bij gebruik van de app in de ochtend staan vooral musea, koffietentjes en lunchrooms in het menu, in de late middag de restaurants én later op de avond de uitgaansgelegenheden. De kans dat de gebruiker dus voor een dichte deur staat is zeer klein.

Waarom deze app?

“De app heeft als doel de gebruiker te attenderen op de diversiteit van het aanbod in de binnenstad van Delft en zal hierdoor de bezoekduur van deze bezoeker verlengen”, zegt Sanne Bakker, marketing consultant bij Delft Marketing. “We zijn uitgegaan van 4 persona’s als gebruiker van de app: de inwoner, de student, de bezoeker en de expat”, geeft Sanne aan, “de gemeenschappelijke behoefte van deze persona’s zijn gedefinieerd, wat resulteerde in antwoord op vraag: Wat kan ik vandaag doen in Delft? Hieruit is het unieke concept ‘Make My Day’ gekomen.”

Overige functionaliteiten

Naast ‘Make my Day’ kan de gebruiker uiteraard navigeren door alle hotspots van Delft per categorie of via een Google Maps kaart. Iedere hotspot heeft een verdiepingspagina met sfeerfoto’s en contactgegevens. Persoonlijke favorieten kan de gebruiker toevoegen aan zijn/haar favorietenlijst. Tot slot is praktische informatie over de stad zoals parkeren opgenomen.

De iPhone app is gratis beschikbaar in het Nederlands en Engels in de Appstore. Aan de android versie (geschikt voor andere telefoon dan iPhone) wordt op dit moment gewerkt. De iPhone app is een co-productie van de Gemeente Delft afdeling Stadsmarketing, Delft marketing, de stichting die verantwoordelijk is voor de toeristische marketing en promotie van Delft en het Delftse bedrijf TamTam.