Aanstaande vrijdag wordt in het Russische Sotsji de aftrap gegeven voor de Olympische spelen. De stad is gelegen aan de Zwarte Zee, aan de voet van Kaukasus. Natuurlijk kan Rusland nog wel een charmeoffensief gebruiken als het gaat om een positief imago na alle ellende die aan bestemming Sotsji vooraf is gegaan. Omstreden regimes zoals Rusland zien toeristen als belangrijke ambassadeurs van hun land en de Olympische Spelen zijn dan ook het perfecte moment om een schoon straatje te laten zien. Welke kansen zijn er voor destinatie Rusland aangeboden door Nederlandse reisorganisaties en OTA’s?

Kanspakkers in travel

Corendon was als sponsor van het schaatsteam natuurlijk snel in het aanbieden van de zogenaamde rechtstreekse luchtbrug tussen Nederland en Sotsji en omschreef daarbij ook de ironie van winterspelen in een kustbestemming van Sotsji. Kortingen van 50% werden gegeven voor degenen die op het laatste moment nog twijfelden om naar Sotsji af te reizen.

Sochi

Is positief Rusland te delen op sociale media?

De kracht van sociale media kan ervoor zorgen dat de voorafgaande chaos over bestemming Rusland wat afzwakt. De mate waarin het goede gevoel, saamhorigheid en plezier gedeeld zullen worden is waarschijnlijk de basis van een succesvolle impact op toekomstige Nederlandse reizigers naar Rusland. Je mag er vanuit gaan dat de snowboardpiste’ s, Olympisch park en prachtige hotels gedeeld worden, maar vinden Nederlandse bezoekers het de moeite waard om ook over Rusland als geheel te praten? En in hoeverre ben je als individu op Instagram, Instavideo, Twitter en Facebook van invloed op het positieve imago van de bestemming?

Voor reisaanbieders met bestemming Rusland in het portfolio is een slimme Facebook of tv-actie nu het perfecte moment zou je zeggen. Volgens Eva Gerritse van Blauw Research is de grootste kans op een succesvolle campagne dan ook de koppeling van een merk met sport en de coaches. We hebben een recordaantal Nederlandse sporters (41) naar Sotsji  gestuurd en op een na hebben ze allemaal een Twitter account. Sporters die als ambassadeurs van Rusland fungeren klinkt natuurlijk interessant, maar hoe kun je dit koppelen aan de juiste inhoud en wanneer? Dat is nog een last-minute uitdaging voor destinatiecampagnes vanuit de reisbranche maar wanneer je het koppelt aan gewonnen goud, zilver of brons is de kans op succes net als voor sponsoren, enorm.

It’s showtime, pluk die content

Het moge duidelijk zijn dat Sotsji een belangrijke showcase wordt voor destinatie Rusland. Het zijn dan ook de duurste winterspelen ooit en kosten noch moeite zullen gespaard zijn om flink aan het imago te hebben gesleuteld. Naast negatieve plaatjes van niet-afgemaakte hotels zullen er ongetwijfeld vooral prachtige Russian stories gedeeld worden door de groep afgevaardigden Holland Heineken Housers, onze Chef de Mission, de Olympische winnaars en de Nederlandse Sotsji toeristen. De content ligt voor het ‘plukken’.