• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Destinatiemarketing Oostende: The city of soul dankzij Marvin Gaye

24 juli 2014 door Pieter Hens

marvingaye worldtour oostendeSoullegende Marvin Gaye verbleef in de jaren 80 gedurende een periode van 20 maanden in Oostende. Het is tijdens die periode dat hij zijn monsterhit Sexual Healing schreef. Marvin belandde in Oostende dankzij Freddie Cousaert, een Oostendse concertpromoter. Freddie ging Marvin, die volledig aan lager wal was geraakt bezoeken in Londen en nodigde hem uit in Oostende…

Walk-umentary

Een opmerkelijk en mooi verhaal, maar we speelden bij Toersime Oostende al langer met de vraag hoe we dit verhaal ook toeristisch relevant konden maken. Voor een museum hadden we niet genoeg content, een wandelplan was ons te traditioneel en te eenzijdig. Sleutel in het verhaal was de prachtige documentaire Remember Marvin Gaye die door de Waalse cineast Richard Olivier gemaakt was over de Oostendse periode van Marvin Gaye.

Na enkele brainstorms was het ons duidelijk. We wilden de mensen naar het verhaal brengen en niet omgekeerd. Zo is de Marvin Gaye Midnight Love Tour ontstaan, een app die we later doopten tot een walk-umentary. De tour is een audiovisuele wandeling door Oostende, waarbij je op elke locatie die iets betekende voor Marvin Gaye een videofragment krijgt. Zet je al deze fragmenten achter elkaar, dan krijg je een muziekdocumentaire die zo op TV zou kunnen. Je loopt dus als het ware in de documentaire, vandaar “Walk-umentary”.

Techniek op zich is geen content

Bij het ontwikkelen van de app zijn we gestart vanuit het oogpunt van een iets oudere doelgroep. We zijn altijd vertrokken van de basisinstelling: techniek moet de content naar een hoger niveau brengen en niet omgekeerd. In onze app vind je geen location-based software of GPS sturing. We kozen voor een zeer natuurlijke flow, die filmpjes wisselt met de route op een kaart. Onze ervaring leert dat als mensen te veel moeten nadenken bij het uitstippelen van de route, je ze helemaal uit de beleving van de wandeling haalt. Tot op vandaag geven we zelfs een wandelplan mee, zodat mensen de iPod even kunnen wegstoppen als ze hem niet nodig hebben.

We hebben ondertussen al verschillende platformen bekeken die content aan een route kunnen koppelen in een Content Managment Systeem, maar nog geen enkele heeft ons kunnen overtuigen.

De wandeling draait ondertussen al 2 jaar mee en krijgt al vanaf dag 1 zeer goede kritieken. Het voordeel van een goed verhaal is dat het tijdloos is. Marvin Gaye zal altijd Marvin Gaye blijven.

Gerelateerde Berichten

  • The backpacker intern: creëert content voor eten en een slaapplek

    Wie droomt er niet van? Een geweldig idee bedenken dat zo simpel is, maar tegelijkertijd…

  • Herdenken en vieren- 4 en 5 mei
    Hoe toerisme kan herdenken en vieren

    Afgelopen 4 en 5 mei heeft Nederland weer herdacht en gevierd. Met het langzaam verdwijnen…

  • Een kijkje bij The Dutch YouTube Gathering

    Tijdens mijn masteropleiding Master of Media Innovation zat er een man bij mij in de…

  • The backpacker intern: creëert content voor eten en een slaapplek

    Wie droomt er niet van? Een geweldig idee bedenken dat zo simpel is, maar tegelijkertijd…

  • Herdenken en vieren- 4 en 5 mei
    Hoe toerisme kan herdenken en vieren

    Afgelopen 4 en 5 mei heeft Nederland weer herdacht en gevierd. Met het langzaam verdwijnen…

  • Een kijkje bij The Dutch YouTube Gathering

    Tijdens mijn masteropleiding Master of Media Innovation zat er een man bij mij in de…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: Marvin Gaye midnight love tour, Toerisme Oostende, Visitoostende

Over Pieter Hens

Pieter Hens is destinatiemarketeer en is wat je kan omschrijven als een spring-in-het-veld. Een jonge papa van twee en Oostende-fan pur sang. Pieter werkt als marketeer bij Toerisme Oostende en zit dus op de eerste rij bij alles wat in de stad te beleven is.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week - TravelNext schreef:
    22 september 2014 om 17:23

    […] dramatisch, maar het kan ook met andere verhalen. Een voorbeeld uit onze branche is bijvoorbeeld het verhaal van Marvin Gaye in Oostende. Authenticiteit en geschiedenis kunnen dus heel eigentijds worden gemaakt, je moet alleen de […]

  2. Popsterren zijn de nieuwe travelbloggers - NYC gaat voor zangeres - TravelNext schreef:
    28 oktober 2014 om 08:08

    […] en destinatiemarketing hebben.Een concept zoals dat bijvoorbeeld in België is gedaan met de Marvin Gaye tour in Oostende. Die stad wordt ineens bijzonder omdat je er (via een leuk verhaal van de de soul legende) een […]

  3. De top 14 blogs van 2014 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2014 om 10:02

    […] Pieter Hens schreef zijn eerste blog over de Soullegende Marvin Gaye die in de jaren 80 gedurende een periode van 20 maanden in Oostende verbleef. Het is tijdens die periode dat Marvin zijn monsterhit Sexual Healing schreef. Marvin belandde in Oostende dankzij Freddie Cousaert, een Oostendse concertpromoter. Freddie ging Marvin, die volledig aan lager wal was geraakt, bezoeken in Londen en nodigde hem uit in Oostende. Lees meer… […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com reizen reviews destinatiemarketing technologie TUI Expedia travel hotels Google mobiel instagram onderzoek Facebook Airbnb Vakantiebeurs Social Media NHTV TripAdvisor KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring