• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Traveltrendtalk: Digitale transformatie in de reisbranche #etravel16

29 juni 2016 door Sanne Bakker

Startups, nieuwe marketingtrucs, mobiele apps, marktversnippering en de veranderende consument. De reisbranche moet zich aanpassen om de toekomst te gemoed te gaan. Op Emerce #eTravel gingen vier geroutineerden in debat over digitale transformatie. Een echte traveltrendtalk dus!

Wat is digitale transformatie?

Dat touroperators, hotels, verhuurders en OTA’s anno 2016 niet meer om technologie heen kunnen lijkt vanzelfsprekend. Software en systemen zijn noodzakelijk om nieuwe business modellen te ontwikkelen, reserveringen te krijgen, aan marketing te doen of de klantervaring te vergroten. Bedrijven in de reisbranche maken langzamerhand een digitale transformatie door.

Waarom is digitale transformatie in de reisbranche noodzakelijk?

Naast de veranderende consument en zijn macht op social media is ook het speelveld van de reisbranche volop in verandering. Naast dat er steeds meer nieuwe toetreders komen, worden de grote jongens zoals Booking.com en TripAdvisor steeds dominanter. Digitale transformatie is vooral voor marketing noodzakelijk.

Emerce Etravel Debat

Op het jaarlijkse Emerce Etravel congres ging het vierkoppige panel onder leiding van Rik de Fluiter met elkaar in debat over het thema digitale transformatie. Het panel:

  • Martin de Boer, Marketing Director bij Corendon
  • Remco Hofstede, Founder/owner Hotelspecials.nl, Bungalowspecials en Giftfor2
  • Lennert de Jong, CCO CitizenM Hotels
  • Anne de Vries, Founder Tubbber.com, Euroboatcharter.com, Zeiljachthuren.nl e.a.

Digitale transformatie

Van links naar rechts: Martin de Boer, Remco Hofstede, Lennert de Jong, Anne de Vries. (Foto: Sanne Bakker)

In welk belangrijk project komen digitale transformatie en marketing samen in jullie organisatie? 

Lennert de Jong: “Bij ons draait het vooral op personalisatie en de vertaling hiervan naar de customer journey. In de hotelwereld zie je vooral conservatieve sales en kun je weinig spreken van echte marketing. Bij marketing denk ik er aan om te sturen op retentie en conversie. Met onze hotels in meerdere Europese hoofdsteden is het herhaalbezoek belangrijk. Het voordeel van een herhaalbezoeker is dat je al kennis en data hebt. Wij hebben geïnvesteerd in het datamanagement platform Rocket Fuel en gaan al onze communicatiekanalen hier ook op aansturen.”

Martin de Boer: ”Corendon is als keten gegroeid in de customer journey. Als touroperator, luchtvaartmaatschappij en hotelketen hebben wij nu een unieke positie. De nieuwe Mijn Corendon app is op korte termijn de verbinder tussen reizigers en onze bedrijven. Wij willen zoveel mogelijk direct contact met de gasten en reizigers. De app krijgt geen verkoopfunctie, want daar is de mobiele site geschikt voor.”

Remco Hofstede: “Qua communicatie zet Hotelspecials.nl vooral in op Whatsapp. Het is gebruiksvriendelijk voor de consument en snel te implementeren in je organisatie.”

Anne de Vries: “Bij Tubbber werken we er hard aan om de weersvoorspellingen geautomatiseerd te integreren in onze marketinginspanningen. De bootverhuur is natuurlijk juist een sector die floreert bij zonnige voorspellingen. Door deze activiteiten ook alleen dan in te zetten halen we maximaal rendement uit onze budgetten.”

Wat leren jullie van de digitale transformaties bij partijen als Airbnb en TripAdvisor? 

Martin de Boer: ”Mijn visie is vooral dat we er niet bang voor moeten zijn maar er vooral van moeten leren. Gebruik de innovaties die zij gebruiken en vertaal deze weer naar je eigen organisatie.”

Remco Hofstede: ”De grote jongens (Booking.com, TripAdvisor, Expedia red.) laten consumenten wennen aan veranderingen. Bij een zoekopdracht naar ‘Vakantie Turkije’ verander je de homepagina van de website bijvoorbeeld mee. Nu accepteert de consument nog als jouw site dit niet doet, maar over een jaar misschien niet meer. Het is erg belangrijk om frequent usability onderzoek te doen met echte gebruikers. Daarvan kun je ook heel veel leren.”

Digitale transformatie

Rik de Fluiter stelt de vragen tijdens het paneldebat. (Foto: Sanne Bakker)

Waar hebben jullie een grote sprong gemaakt om de klantbeleving op een ander niveau te krijgen?

Lennert de Jong: ”CitizenM heeft fors geïnvesteerd om de data over kamertemperatuur op te slaan in ons klantensysteem. Als je jouw kamer dus op 19 graden had ingesteld, staat bij je volgende bezoek je kamer ook op 19 graden.”

Martin de Boer: ”Corendon brengt langzaam WiFi in het vliegtuig. Je kunt daarbij je eigen device meebrengen en in de Wifi-app van Corendon films bekijken. Achter een inlog krijg je toegang tot meer content. In de toekomst willen we de data die hierbij naar voren komt ook gaan gebruiken.”

Welke tips hebben jullie voor organisaties die op het punt staan verder te gaan met digitale transformatie?

Anne de Vries: ”Stel jezelf vooral de vraag hoe ga je je klant verrassen en verleiden. Dat is het brengen van de juiste boodschap op het juiste moment. Dus niet boten proberen te verhuren terwijl het 17 graden is en met bakken uit de hemel komt. Direct contact en bereikbaarheid zijn enorm belangrijk, men verwacht binnen enkele minuten antwoord.”

Lennert de Jong:”Verrijk zoveel mogelijk data. Zorg dat je goede profielen opbouwt. Als je meerdere vestigingen of business units hebt moeten de systemen van deze vestigingen met elkaar praten.”

Remco Hofstede:”Meet jezelf de mentaliteit aan die start-ups hebben. Ga in gesprek met de jonge creatieven en laat je door hen inspireren”

Anne de Vries: ”Kijk regelmatig op Producthunt, hier staan nieuwe tools op voor developers die je vaak tegen lage kosten kunt testen. Gebruik degene die veel stemmen krijgen!”

Gerelateerde Berichten

  • Digitale trends en transformatie in de reisbranche

    Op de Vakdagen vliegen de trends je om de oren. Meer vakanties, deeleconomie, duurzaamheid. Albert…

  • Travel Tomorrow Congres - eindrapport digitale transformatie op 16 juni

    Vanaf 16 juni is de Nederlandse reiswereld een handzaam rapport rijker door het succesvolle project…

  • Online en mobile innovaties in de reisbranche op Emerce eTravel

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar organiseert Emerce op 9 juni in Amsterdam het congres over…

Categorie: Emerce eTravel 2016, Travel Events, Trends Tags: Corendon, hoteliers, hotels, traveltrends, traveltrendtalk

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. Leon Gerrits zegt

    30 juni 2016 om 10:25

    ”Corendon brengt langzaam WiFi in het vliegtuig.”

    Als er iets frustrerend is, dan is het een trage verbinding 😉

Trackbacks

  1. De veranderende rol van de reisaanbieder; van faciliteren naar digitaal informeren | TravelNext schreef:
    7 september 2016 om 10:03

    […] dan ook een bepaald product of dienst kan worden aangeschaft. Bij het boeken van een reis zijn de mogelijkheden door digitalisatie eindeloos. Maar hiermee wordt ook steeds meer verwacht van de reisaanbieder als het aankomt op het […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI onderzoek hotels instagram Facebook mobiel Vakantiebeurs Expedia destinatiemarketing Google technologie Booking.com Airbnb NHTV TripAdvisor KLM Social Media reviews travel reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext