Gisteren publiceerde Skift the Supertraveler Manifesto; een rapport gericht op supertravelers en hun wensen en behoeften en gedrag, met name hun digitale gedrag. Wat vragen ze van airlines, vluchthavens, hotels, destinaties, tour operators en andere reisbedrijven? Er wordt antwoord gegeven op twee specifieke vragen: Hoe kunnen travel brands zichzelf optimaliseren? En wat is hun ideale ’travel user experience’ in deze sectoren?

Experiences begrijpen, hoe voelt de klant zich

Een van de belangrijkste beweegredenen om met de supertravelers in gesprek te gaan is vanwege het feit dat we als reisondernemers, moeten weten en begrijpen, welke ervaringen we aanbieden aan hen en hoe deze ervaren worden. Advertenties en goede (content) marketing vergeten zij, maar het gevoel zullen zij nooit vergeten.

Wanderlust!

Als massatoerisme de boventoon voert, willen supertravelers juist de andere kant op. Supertravelers wordt niets graag opgelegd of geciteerd door wereldwijde reisbedrijven, maar ontdekken vaak liever zelf. De uitdaging van veel reisaanbieders is daarin overeind te blijven onder een continue uitdaging van op maat gemaakte ervaringen waar aandacht is voor lokaal, en de klant als individu wordt behandeld.

Dit heeft als effect dat sommige van die fanatieke reizigers steeds meer extreme ervaringen wensen; wat beschikbaar is voor de massa heeft zijn glans reeds verloren. Een groeiende vraag naar meer avontuurlijke reizen en onbekende bestemmingen, zou een direct gevolg zijn van verveling en minachting, voor het niet origineel zijn.

Smartphone

Deze trips, deze wensen en behoeften om meer te ervaren, hebben een positief effect op het smartphone gebruik. Wat natuurlijk ook logisch te verklaren is; er moet meer worden uitgezocht, er worden meer artikelen en blogs gelezen en tijdens de reis worden er veel boekingen gemaakt. De smartphone heeft plaatsgemaakt voor de laptop en is een van de beste reisbuddies. Ook Google zal er met zijn nieuwe features voor een deel positief aan bijdragen, maar ook oude tools zoals maps, blijven constant relevant. super-traveler-1

Het belang van een goede navigatie blijkt ook uit onderstaande respons. Het gebruik van de smarpthone gaat veel verder dan alleen het updaten van vrienden en familie. Mapping apps zijn van groot belang voor het navigeren tijdens het reizen. Mapping technologie gaat duidelijk verder dan eenvoudige directe afhankelijkheid. Het is de combinatie van GPS, listings, en user-generated content, dat het zo nuttig en aantrekkelijk maakt. Reizen vastleggen en delen, is nog steeds waanzinnig populair.

supertraveler-2

Delen

De opkomst van social media veranderde ook de aard van de reis, naast branded content kwam person-to-person communicatie (peer to peer) tot leven. Een Instagram-post van bijvoorbeeld Taylor Swift over New York is daar een goed voorbeeld van. Taylor (en haar kanalen) werden ingezet, ze fungeerde als ambassadrice van de stad en als marketingkanaal.

Ook dating op reis is populair, volgens het onderzoek heeft 59% van de reizigers een dating app gedownload. Toen hen werd gevraagd of de kans dat zij een dating app zou gebruiken om kennis te maken met de lokale bevolking tijdens de reis, werd dat percentage nog groter.

supertraveler-3

Welk effect heeft deze overgang naar digitale gehad op de mentaliteit van de moderne reiziger? Travel aanbieders hebben nu een zware taak om te begrijpen waar en hoe reizigers verbinding willen maken en hoe zij dit voor hun klanten kunnen regelen. Ze zijn eigenlijk veel te onvoorspelbaar.  supertraveler-4

De supertraveler mindset

Soms is het moeilijk voor professionals binnen elke sector om buiten zichzelf en hun producten en diensten te onderzoeken wat zij als echte klanten zou doen. Onszelf in de schoenen verplaatsen van onze helden is een mogelijke sleutel tot succes. Travel is daarbij extra moeilijk, omdat zo veel van de reiservaring buiten onze controle plaatsvindt. Toch zijn er stappen die we kunnen ondernemen om te streven naar een betere aansluiting met onze klanten. Misschien is de eerste stap eens te stoppen met reizigers te zien als consumenten en beginnen met hen te behandelen als de avonturiers die ze werkelijk zijn.

supertraveler-mindset

Het hele supertraveler manifesto vind je hier.